Motorsåg och handhållet

Kombidunk

160 inlägg 57106 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140758
Ekhagas trädfällning skrev:Nu är en Stihl kombidunk införskaffad och jag är mycket nöjd med den. Till skillnad från Hq dunk så har Stihls även överfyllnadsskydd på oljan. Funkar bättre än jag kunde tro.

PÅ HVA/Jonsered dunk kan du ha samma pip på båda om du vill.
Kan tänka mig det funkar bra med lite lättare oljor som Arborol eller vinter olja.
Med siraps oljor funkar det inget vidare.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141245 Kan tänka mig det men jag kör nu med vegolja som är lättflytande.

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141262 stihls olje/bensinpipar är mer eller mindre oförstörbara!! problemet är att använda dom till hva, då dom har så små öppningar till olja å bensin! en annan fördel med stihls dunk är att den står stabilare än någon annan dunk! eller har någon nån annan åsikt om det? jag använder den vita dunken så man kan se nivåerna utan problem!

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141286 Jag valde också den vita dunken. Mycket bra att enkelt kunna se hur mycket man har kvar. En vän som är testare av Husqvarnas produkter frågade varför de inte kunde göra sina dunkar i genomskinligt plast och fick till svar att det skulle bli för dyrt. Vid närmare efterforskning visade de sig att den plasten är billigare. Därmed blir det lätt att tänka att de bara sätter sin färg på dunken för att få ut sin färg/märke.

Jo, jag märkte att Stihls oljepip var så grov att det precis passade för att få i den i 346:ans oljetank. Men om man lägger snöret till locket "bakom gängerna" så funkade det.

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141292 Nu blev jag nyfiken...
Hur funkar det då i de mindre Stihl sågarna?
Har inte 200 rätt litet hål?
Eller 192?

Avatar Fallback

Re: Kombidunk

Nonkan  
#141302
Mange skrev:Nu blev jag nyfiken...
Hur funkar det då i de mindre Stihl sågarna?
Har inte 200 rätt litet hål?
Eller 192?


Det är samma oljetanklock till alla de vanligaste modellerna. Däremot är det lite trångt under handtaget på 200:an.

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141304 Då begriper jag bättre.

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Fredrik Reuter  
#367417 Gillar den hemmagjorda kombidunken från maccall - Kombidunk

Avatar Fallback

Re: Kombidunk

uffejohan  
#367422 Har precis samma uppfattning som Fredde 73, ibland bedrar snålheten visheten... Har någon gång köpt billiga pipar men jag tror att alla dom har krånglat förr eller senare, just med att fastna i öppet läge.

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Robertfotingen  
#373197 Vilken dunk har bäst förvaring?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).