Skotare

Skotare kapacitet i första och andragallring

16 inlägg 9188 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skotare kapacitet i första och andragallring

Mannfolk  
#367335 Funderar vad en 810 eller motsvarande konkurenter kan trycka ut på 8 timmar

Med 300m som längst in i figuren från avlägget



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Skotare kapacitet i första och andragallring

Volundsmed  
#367351 Medelstam? Sortiment? Är en massa saker som spelar in. Långt sortiment ger mycket per lass och är bra för maskinägare och markägare. Så lite mer info så kan man räkna ut teoretiskt.

Användarvisningsbild

Re: Skotare kapacitet i första och andragallring

Mannfolk  
#367353 Åj ! Glömde cirka 90liter och fallande tallmassa 2,70-5,50

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotare kapacitet i första och andragallring

valtra mega  
#367377 borde inte m3/ha inverka också

Avatar Fallback

Re: Sv: Skotare kapacitet i första och andragallring

Volundsmed  
#367400
valtra mega skrev:borde inte m3/ha inverka också


Jo det gör det.

Vad är snittlängden på massaveden? 4.30?

Avatar Fallback

Re: Skotare kapacitet i första och andragallring

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367430 Nu krånglar ni till det för mycket, nog borde en sån få ut nånstans 10-12 kubik i timmen mellan tummen och pekfingret

Avatar Fallback

Re: Sv: Skotare kapacitet i första och andragallring

Volundsmed  
#367449
Valmet 890 skrev:Nu krånglar ni till det för mycket, nog borde en sån få ut nånstans 10-12 kubik i timmen mellan tummen och pekfingret


När jag körde 810 så räknade jag 8 kubik ena lasset och 9 kubik andra. Det blev bäst så med rapporteringen. Så man kan sätta ett snitt på 10 kubik i timmen ungefär i normal första gallring.

Användarvisningsbild

Re: Skotare kapacitet i första och andragallring

Fredrik Reuter  
#367469 Hej,
Ja, det är ju ganska många parametrar att ta i beaktning, de kommer man inte ifrån. Terrängen är också en del, medelhastigheten kan skilja något enormt.
Jag ringde faktisk en entreprenör och frågade hur han ser på siffrorna från Mannfolk.
Svaret blev att kravet vid dom förutsättningarna som han har på skotarföraren som kör är minst 1,2 lass i timmen. Vid åtta timmar så kan det vara acceptabelt med 90 fub utskotat, men över 100 fub är önskvärt för att ta höjd inför kommande flytt osv och för att få + i ekonomin.

Ovanstående är alltså beräknat på en relativt ny skotare i 10 tons klassen och för att få timpengen att gå ihop.

Användarvisningsbild

Re: Skotare kapacitet i första och andragallring

Mannfolk  
#367471 Tack Fredrik !

Utförligt svar, hade i tankarna en gallring på ca 65fub/ha å det låter rimligt. Terrängen jag hade i huvudet är bra, så 3kmh går nog bra

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotare kapacitet i första och andragallring

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367473 Det är klart kan ju skilja hur mycket som helst men det normala borde vara runt 10 kubik i timmen som sagt

Användarvisningsbild

Re: Skotare kapacitet i första och andragallring

machonisti  
#367497 Funderar du på skillnaden mellan ditt ekipage och en motsvarande skotare?

Gissar på jämnt upp men skotaren vinner på svår terräng!

Avatar Fallback

Re: Skotare kapacitet i första och andragallring

valmet862  
#367515 två lass/h är önskvärt, sen kan det ju variera p.g.a. alla möjliga orsaker. 15 lass på 8 timmar och med snitt 10.5 m3 blir det 157,5 m3 MEN, terräng och resultatet efter SKÖRDAREN är avgörande.

Avatar Fallback

Re: Skotare kapacitet i första och andragallring

valmet862  
#367517
machonisti skrev:Funderar du på skillnaden mellan ditt ekipage och en motsvarande skotare?

Gissar på jämnt upp men skotaren vinner på svår terräng!

Skotaren vinner alla gånger....

Avatar Fallback

Re: Skotare kapacitet i första och andragallring

alias  
#367531
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Ja, det är ju ganska många parametrar att ta i beaktning, de kommer man inte ifrån. Terrängen är också en del, medelhastigheten kan skilja något enormt.
Jag ringde faktisk en entreprenör och frågade hur han ser på siffrorna från Mannfolk.
Svaret blev att kravet vid dom förutsättningarna som han har på skotarföraren som kör är minst 1,2 lass i timmen. Vid åtta timmar så kan det vara acceptabelt med 90 fub utskotat, men över 100 fub är önskvärt för att ta höjd inför kommande flytt osv och för att få + i ekonomin.

Ovanstående är alltså beräknat på en relativt ny skotare i 10 tons klassen och för att få timpengen att gå ihop.


Vad räknar man med för timkostnad då?

Jag har sett offerter på skotare i denna storleksklass som indikerar timpriser på runt 650 kr/h men har svårt att få ihop kalkylen lägre än 700 kr/h.

650 kr/12,5 m³fub= 52 kr/m³fub
700 kr/12,5 m³fub= 56 kr/m³fub

Det jag har skotat själv på hobbynivå hemma så tycker jag det är en väldig skillnad beroende på vägbredd och hur tätt det är mellan stammarna som står kvar i bestånden.

Går klart snabbare att köra andragallring än förstagallring.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skotare kapacitet i första och andragallring

Fredrik Reuter  
#367533 Hej,
Det är 700kr i timpeng vid uträkningen.
Men det är alltså på svältnivån, går en slang eller liknande så finns knappt buffert att ta av.
Därför är över 100 fub per 8 timmar önskvärt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).