Skördare

Valmet 901 -89 Problem Fram/Back

39 inlägg 15904 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 -89 Problem Fram/Back

Villa  
#365211 Japp, säkert nåt enkelt, men känns rätt hopplöst just nu iaf!

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 901 -89 Problem Fram/Back

jannee  
#365215 Är absolut ingen Bosse bildoktor :oops: , försök torka all elektronik med en hårtork duscha sedan allt med 5-56.
Problemet uppdagades vid kyla = metall drar ihop sig och i mellanrummen befinner sig fukt (blir oxid) = glapp
Har du kollat ALLA jordpunkter?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 -89 Problem Fram/Back

Villa  
#365216 Har ställt in en värmefläkt i hytten idag.
Ska kolla jordpunkter senare i veckan när tid finnes.

Tackar ödmjukas för alla tips! :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 901 -89 Problem Fram/Back

valmet862  
#365259
Villa skrev:Nä nu är maskin billig, nu har den även slutat att svänga hytten åt vänster, jag ger upp.... :sad:

Hur billig ? :coffee-time:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 -89 Problem Fram/Back

Skogstomte  
#365265 Jordfel mellan större delar hittar man lättast med en startkabel som man kopplar ihop olika ramdelar med eller direkt från batteriets - till misstänkt punkt.

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 -89 Problem Fram/Back

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365300 Att maskin bara svänger hytten åt ett håll när den stått ett tag brukar hända på min också, lika panikartad känsla varje gång.. :???:
Har inte hittat felet, men den lagar sig alltid själv när man provat svänga några gånger och kommer aldrig tillbaks under körning.

Angående parkeringsbromsen så borde du kunna knuffa maskin med kranen för att kolla, om du vågar.
Men är den bromsad och vill driva samtidigt så lär du höra/känna det. Det var rätt uppenbart på min i alla fall när bromspedalen fastnade i nedtryckt läge, det både hördes och kändes hur bromsen kämpade emot.

Känns som det är nåt elektronikfel tidigare i kedjan som gör att den varken släpper bromsen eller ställer om pumpen i drivläge.

Släpper pendelaxellåsningen när du växlar till körläget?
Hör då nåt förändring på motorvarvet? (På min rycker varvtalet till när man växlar till körläge, tror det har med bromsen eller pendellåsningen att göra då dom sitter på samma block som varvtalshydrauliken)

Torkning av datorerna är som sagt alltid att rekommendera!
Min maskin blev i stort sett felfri efter att alla datorerna fick spendera ett dygn utan lock i 60 grader i ett torkskåp.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 -89 Problem Fram/Back

machonisti  
#365339 Har förmånen att använda pappas skotare efter att han dog för 4 år sedan. En Valmet 828 -90 den har bara gått sämre och sämre för vart år fastän den inte får så många drifttimmar. Sist funkade inte styrningen åt ena hållet - avhjälps genom att växla bakåt. Nu rycker den märkbart på flera kranrörelser, mycket svårt att precisionsköra och flytet uteblir. Igår fick jag inte i spärrarna så det blev en jävla massa slirande på isdiken.

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 -89 Problem Fram/Back

tallen100  
#365348 För mycket stillestånd?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 -89 Problem Fram/Back

machonisti  
#365357 Verkar vara större slitage på vila än bruk.

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 -89 Problem Fram/Back

tallen100  
#365367 jo så är det nog iaf om det är mycket elektronik inblandad.

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 -89 Problem Fram/Back

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367352
Villa skrev:Nä nu är maskin billig, nu har den även slutat att svänga hytten åt vänster, jag ger upp.... :sad:


Uppdatering:
Felet dök upp igen på min maskin när brorsan skulle använda den.
Hytten svängde bara åt ena hållet och kransänk funkade inte. IPS-boxarna lös dock som dom skulle och det lät som att pumpen vinklade ut. Maskinen hade bara stått nån vecka denna gången.
Felet lagade sig lyckligtvis själv efter en stund, precis som tidigare gånger :-)

Det var rejält kallt, så jag misstänker att det har med oljan att göra, har 46-olja i maskin så den är säkert rätt trög när det är tvåsiffrigt minus.
Så varmkör maskin innan du börjar felsöka!

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 -89 Problem Fram/Back

Villa  
#367992 Skönt att höra att man inte är ensam om problemen! :grin:
Fel som lagar sig själv är ju fantastisk! :-BD

Är på semester men kommer hem i veckan och som det ser ut verkar det bli mild väder i hemtrakterna, så det ska bli intressant och se vad maskin tycker om det!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 -89 Problem Fram/Back

Villa  
#368169 Nu har maskin blivit lite dyrare, men bara lite!
Nu går det iaf köra framåt och bakåt! Men svänga hytten åt vänster vill han inte!? :sad: Höger går bra!
När man svänger hytten åt höger lyser lampan på IPS boxen, åt vänster lyser ingen alls!? :sad:

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 901 -89 Problem Fram/Back

GeirHD  
#368178 Det enkleste er å kryssbytte med et annet IPS kort.
Har du dobbeltfunksjon på spaken du svinger hytta med,på min er det bygd om til minispaker og da er det en vippebryter jeg slår over for å få den andre funksjonen.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 -89 Problem Fram/Back

Villa  
#368179
GeirHD skrev:Det enkleste er å kryssbytte med et annet IPS kort.
Har du dobbeltfunksjon på spaken du svinger hytta med,på min er det bygd om til minispaker og da er det en vippebryter jeg slår over for å få den andre funksjonen.


Får prova och byta kort någon dag i veckan.
Då har vi samma spakar!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).