Traktorn i skogen

Starvinsch

4 inlägg 3006 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Starvinsch

hannabad  
#367239 Vet någon om man kan koppla bort bromsen så man bara kan vinscha med den?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Starvinsch

rokon  
#367250 Av märket Star så tillverkas och säljes av Sonnys, 2 modeller som i grunden baseras på samma winsch. Starkranen med broms samt lunningswinsch utan broms som saknar kran. Jag har kranmodellen med broms, om du vill ta bort bromsen helt så bör ju det gå då det i grunden är samma winsch det skall väl tas bort lite hävarmar förutom bromsbandet då förmodar jag.
Annars om den är väl underhållen och justerad så skall det ju fungera utan låsning fast man har bromsen kvar.

Avatar Fallback

Re: Starvinsch

Tobbe.G  
#367721 Det går ganska lätt att koppla bort bromsen vill jag minnas . Det finns manual att ladda ner på sonnys hemsida där det förklaras hur man gör . Läs under rubriken LUNNING.

Användarvisningsbild

Re: Starvinsch

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367734 Så här har vi löst det. Hur justeras broms på starkran?
Inga problem med att vinschen har låst sig och wiren har varit lätt att dra ut.
Nu släpper wiren efter lite vid hård belastning vilket kanske inte funkar om man använder kranen till lyft men vi använder den bara till att dra med och det har varit en problem fri användning i flera år. :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).