Öppna kategorin

Telefon och 112

33 inlägg 13565 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Telefon och 112

MattiasH  
#363766 imponerande och intressant läsning. 50 min respons tid. är riktigt bra jobbat, sen är den kanske överkurs för ganska många?
mobiltäckningen börjar bli rätt bra även i dom mer öde markerna. o att ha med en "gammal" tegelsten som hema sa, kan nog funka för de flesta?
kostar ju dryga hundringen om man vill ha en ny ;) o personligen hoppas o tror jag att den lokala räddnings tjänsten kan vara på plats bra mycket snabbare än 50 min, om dom får en bra position. / väg beskrivning.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Telefon och 112

jensandre  
#363775 Absolut, håller med dig MattiasH. Och förhoppningsvis slipper man använda nödsändaren. Sin stora förtjänst har den väl annars i de riktigt akuta och allvarliga lägen där du av ena eller andra anledningen inte klarar av att ge en riktig position / vägbeskrivning. Jag har med mig både och - hängslen och livrem är min melodi :)

Användarvisningsbild

Re: Telefon och 112

Tjita1  
#367144
MattiasH skrev:denna typen har man ju stött på när man varit ute på vattnet, hur funktionell är den på land? finns sådan spår utrustning hos polis, amb, räddnings tjänst?

antar att den tar kontakt med JRCC som i sin tur vidarebefodrar cordinater till 112.
hur exakta är cordinaterna?
på vatten pejlar man ju med en radar, men de funkar ju inte riktigt så bra på land med massa skog i vägen.

Någon som har nån bra tumregel, eller mer praktisk lösning?

Det fungerar så här:
Får nödsändaren GPS-fix skickar den med den till satelliten som plockar upp signalen. Detta är mycket exakt, inom några tiotals meter.
Får nödsändaren inte GPS-fix så trianguleras positionen. Det krävs då att två satelliter passerar över (inte nödvändigtvis samtidigt). Detta tar sannolikhetsmässigt lite längre tid, och har sämre precision, +- någon kilometer.
Oavsett vad som händer har räddningstjänsten och eftersökshelikoptrar och liknande alltid pejlingsutrustning för den pejlingssändare som finns i enheten. Samma system har använts i flyget i 50+ år.
Sista skriet, om ingenting annat fungerar, är att ett trafikflygplan som passerar över, som allt som oftast har en radio inställd på nödfrekvensen, hör pejlsignalen (pejlsignalen låter så här:
) och rapporterar in det till flygledningen.
Oavsett situation är det bättre att ha den och inte behöva den, än att inte ha den och behöva den.
Generellt säger man att satelliterna har bättre täckning över land och mellan polcirklarna, men fler och fler satelliter som sänds upp utrustas med SAR-paketet som tar emot dessa nödsignaler, så täckningen blir ständigt bättre.

Avatar Fallback

Re: Telefon och 112

sealing  
#367152 I alla maskiner jag kör sitter det en lapp med exakta larmkordinater samt en lista om hur man ska agera vid en nödsituation. Denna lapp är ytterst viktig att man fyller i med uppdaterade uppgifter efter man har flyttat till ny trakt. Vi försöker även att fylla i samma lapp i kojan, men det är inte alltid det kommer ihåg det. Brukar även försöka ta med mig telefonen med mig ut när jag ska byta kedja eller liknande.

Har som tur är inte råkat ut för något än och förhoppningsvis slipper man det, men det är alltid bra att veta hur man ska agera vid en kris

Avatar Fallback

Re: Telefon och 112

Tjingen  
#367189 Jag har funderat på en utveckling av den app som sjöräddningen har. Där kan man enkelt skicka koordinaterna till en närstående via SMS för att ange var man är. SOS alarm skulle utveckla en app som först skickar koordinater och därefter kopplar upp ett röstsamtal till larmcentralen.

Avatar Fallback

Re: Telefon och 112

Blivande snickare  
#367242
Hema skrev:
Blivande snickare skrev:En annan grej jag tänkt på är hur man ska lyckas SLÅ 112 på en touchskärm med eventuellt blodiga fingrag eller blodig skärm..
Har en gång haft näsblod som droppat på skärmen å jag hamnade torka den med fuktigt papper innan den blev normal igen. Höll på att radera hela telefonboken på egen hand.
Två droppar! Tänk efter tre fingrar.. :???:

Man kan stänga av skärmen, torka av och sedan starta skärmen igen.. säger bara.. :)

Alltså för att göra mig tydligare.
Skärmen fungerade inte ordentligt före jag torkat av den med fuktigt papper!
Torrt tyg från t.ex tröjjan smetar ut mer än man tror å i mitt fall blev hela telefon sekasin! :???:

Avatar Fallback

Re: Telefon och 112

MattiasH  
#367354
Tjingen skrev:Jag har funderat på en utveckling av den app som sjöräddningen har. Där kan man enkelt skicka koordinaterna till en närstående via SMS för att ange var man är. SOS alarm skulle utveckla en app som först skickar koordinater och därefter kopplar upp ett röstsamtal till larmcentralen.


Låter som en riktigt bra app.
hur fungerar sjö räddningens? tar den mobilens cord och skickar i text till önskad mot tagare?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Telefon och 112

Tjita1  
#367356 Angående smartphones och väta, dessa har jag kört med i några år nu och är mycket nöjd: http://www.lifeproof.com/en-us/source
Skärmen konstrar sig fortfarande när den är blöt dock, men den går inte sönder bara för att man råkar tappa telefonen i pannkakssmeten.. har jag hört...

Avatar Fallback

Re: Telefon och 112

Hema  
#367363
Blivande snickare skrev:
Hema skrev:
Blivande snickare skrev:En annan grej jag tänkt på är hur man ska lyckas SLÅ 112 på en touchskärm med eventuellt blodiga fingrag eller blodig skärm..
Har en gång haft näsblod som droppat på skärmen å jag hamnade torka den med fuktigt papper innan den blev normal igen. Höll på att radera hela telefonboken på egen hand.
Två droppar! Tänk efter tre fingrar.. :???:

Man kan stänga av skärmen, torka av och sedan starta skärmen igen.. säger bara.. :)

Alltså för att göra mig tydligare.
Skärmen fungerade inte ordentligt före jag torkat av den med fuktigt papper!
Torrt tyg från t.ex tröjjan smetar ut mer än man tror å i mitt fall blev hela telefon sekasin! :???:

Ahh jag tänkte på att du höll på att radera telefonboken, alltså att rengöra med skärmen avstängd. Annars håller jag med dig till fullo att en touchskärm har sina brister såsom du beskrev.

Avatar Fallback

Re: Telefon och 112

husqvarna_med_sthil  
#367366 Jag har telefonen på mig i skogen men jag är missnöjd med touchskärmarna. Jag vill kunna ringa med handskarna på eller svara om det ringer oavsett om jag är blöt osv. Kommer att köpa en telefon med knappar som inte strular och har en massa menyer och skit man ska bläddra sig fram i som dessutom kan låsa sig som vilken pc som helst. Har man dessutom gjort sig illa och både är chockad och kanske blodig blir det ju än svårare. Cat tror jag har en med knappar, den ska inhandlas.

Avatar Fallback

Re: Telefon och 112

tallen100  
#367367
husqvarna_med_sthil skrev: Cat tror jag har en med knappar, den ska inhandlas.

cat b100 har knappar :smile:

Avatar Fallback

Re: Telefon och 112

Tjingen  
#367375
MattiasH skrev:
Tjingen skrev:Jag har funderat på en utveckling av den app som sjöräddningen har. Där kan man enkelt skicka koordinaterna till en närstående via SMS för att ange var man är. SOS alarm skulle utveckla en app som först skickar koordinater och därefter kopplar upp ett röstsamtal till larmcentralen.


Låter som en riktigt bra app.
hur fungerar sjö räddningens? tar den mobilens cord och skickar i text till önskad mot tagare?


Ja, den utnyttjar telefonens Gps. Ladda ner och testa. Den funkar även på land :grin:

Användarvisningsbild

Re: Telefon och 112

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367475 Jag funderar på om man skulle skaffa en FastFind. Jag är ju iväg själv emellanåt o lika med farsan.
Vad skulle hända om jag köper en o Farsan lånar den dom gånger när han åker själv?

Dom lär väl inte åka hem när dom ser att det inte är rätt person som ligger där under traktorn eller med benet under ett träd men kan det bli nåt efterspel kanske?

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Telefon och 112

550  
#367478
Magnus M skrev:Jag funderar på om man skulle skaffa en FastFind. Jag är ju iväg själv emellanåt o lika med farsan.
Vad skulle hända om jag köper en o Farsan lånar den dom gånger när han åker själv?

Dom lär väl inte åka hem när dom ser att det inte är rätt person som ligger där under traktorn eller med benet under ett träd men kan det bli nåt efterspel kanske?

Magnus M


Haha, nej man får ju hoppas att de inte åker hem igen! Det praktiska problemet är väl att inte alla telefonnummer stämmer i databasen, för ni kanske inte har exakt samma. Det verkar dock som att räddningsstyrkor går ut oberoende av verifiering av larmet via telefon, i princip åker ut och stänger av den vid falsklarm. Så då skulle man bli hittad ändå. Sen vet jag inte hur tillverkaren ser på det, men tvivlar på att man skulle få betala mer för att någon "skvallrar".

Jag ser det som så att det är bättre (för tillverkaren/säljaren) att få sälja en pryl som används av två personer, än att inte sälja någon alls. Dessutom så kan man inte använda den samtidigt så det är bara en användare som har nytta av den :smile:

Edit: Verkar vara en bra pryl, men lite dyr förstås. Får hoppas på att man får tag i hjälp ändå om olyckan är framme :wink:

Användarvisningsbild

Re: Telefon och 112

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367479 Jag kollade registreringssidan o där står det: Ägare/Användare i första rutan.
Tänker då att det är gjort för en firmaägare t.ex. som äger flera sändare som sen de anställda använder.
Skriver man sen Frugans o Morsans telnr i rutorna för personer som kan kontaktas vid efterforskning så känns det rätt ok.

Tål att tänkas på detta

Är en sådan här mojäng avdragsgill tro?

Magnus M

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).