Traktorer och processorer

Dimensionera batteri

49 inlägg 23492 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dimensionera batteri

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367175 Nu när det år kallt, verkar inte mitt batteri hänga med riktigt.

Traktorn är en mf-135 med cav-startmotor på 3,6 kW. Det skall ju bli ca 300A kontinuerligt, men startströmmen är säkert större?

Batteriet är ett Tudor med 440A CCA enligt märkning. Köpte en enkel atteritestare på Jula och gjorde belastningsprov. Man ställer in CCA, och kopplar in ett motstånd och mäter spänningsdippen. Spänningen sjönk då till 10,7V vilket får bedömas som OK?

Varmt och fullladdat batteri. Tog sen ut det och satte det i traktorn. Kopplade in Voltmeter direkt på batteripolerna. Prövade med stoppen utdragen, och kall motor men motorvärmare hade gått 1,5 timmar. Det var väl -7 ute. Spänningen sjönk då till 9,6V. Inga problem att dra runt motorn. Men detta tyder väl på att batteriet helt enkelt ger för lite ström?

När jag tryckte in stoppen och startade, så höll startmotorn på att storkna. Går det trögare att starta?? Tycker att det borde ta emot lika mycket.

Min fråga är egentligen, vilket CCA är egentligen behövligt? Ett större batteri på 700A borde väl vara det rätta? Hur dimensionerar man batteri till en startmotor??

(Slut på svammel)



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Dimensionera batteri

valtra mega  
#367177 mät utrymmet för batteriet och köp så stort batteri som går dit med så hög startström som möjligt så brukar jag göra

Användarvisningsbild

Re: Dimensionera batteri

Seb macahan  
#367180 Tror att det blir svårt o hitta batterier som får plats med mer än 5-600 cold crank amps. 400cca ska nog räcka. Hur står gasspjället när du ska starta?

Avatar Fallback

Re: Dimensionera batteri

bgl  
#367184 Vi är många som har samma problem i dessa bistra vintertider!
Utgångspunkten bör vara att motorn har tunnast möjliga olja enligt motorspec.
12V är alltid försvårande på vintern. Även gamle Boxer med jättebatteri hade problem i kyla och när batteriet började åldras.
Numera finns ett alternativ till att köpa dyrare batterier och byta oftare. Lithiumbatteribaserade starthjälpare som väger under 1 kilo är nästan en revolution.
Skulle kanske stå under tråden "vad var det senaste du köpte", men jag har via Amazon köpt en jumpstarter
som heter "NOCO genius GB30".
Nästan lite trolleri att koppla in, hoppas att startmotorer tål den högre strömmen. Gångtiden på startmotorn blir i alla fall kortare.
(Detta är ingen produktreklam, men det finns betydligt sämre kan jag ana efter att ha använt denna och jämfört med andras inköp)

Avatar Fallback

Re: Dimensionera batteri

Ferguson system  
#367185 Jeg hadde ett batteri på 420a eller om det var 440a på gråtassen, og det ble rett og slett for lite når jeg brukte lys. Oppgraderte til ett på 600a og nå går det å kjøre med lys uten problem, det ble også mer fart i starteren.

Avatar Fallback

Re: Dimensionera batteri

jannee  
#367193 Köp ett nytt batteri, ditt gamla är på väg att dö :mrgreen: .
Mät storleken på utrymmet, googla därefter på Banner batteri, bättre batteri är svårt att finna.
Blev idiotförklarad eftersom jag själv har motorvärmare och batteriladdare ständigt påkopplade när jag inte använder traktorn, dock varar batteriet länge - om man ha tur :oops:

Avatar Fallback

Re: Dimensionera batteri

tallen100  
#367198 Skaffa en startvev mangan :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dimensionera batteri

åberg  
#367200
Mangan skrev:När jag tryckte in stoppen och startade, så höll startmotorn på att storkna. Går det trögare att starta?? Tycker att det borde ta emot lika mycket.


Det skulle ju kunna vara så att batteriet blir lite tjurigt när nån gnider på starten i tomme innan det riktiga startförsöket. ;)


Tillägg: Ju större ström desto större spänningsfall i kablage. Hela kablar, rena och åtdragna anslutningar?

Avatar Fallback

Re: Dimensionera batteri

tallen100  
#367204 Har du dålig snurr från början kan det tänkas att det kan ta emot lite precis när motorn ska till och tända, annars ska det inte vara någon skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Dimensionera batteri

rokon  
#367205 Märkligt, denna motor är väl lika som i BM 400 den startar ju på endast ett halvt varv rotation har haft en bm 400 i över 10 år med endast ett Ok batteri på ca 60ah men med motorvärmare för att skona motorn. Extremt lättstartad. Men aldrig har jag dragit ut stoppet innan start?
Ursäkta ej direkt svar på din komplicerade fråga. Men på BM 400 finnes plats för 2st batterier framför ratten i vanlig bilstorlek dvs ~60 ah men då det blev så mycket överkopplingar för att parallellkoppla dem så har jag nöjt mig med bara ett, och då ett billigt batteri.
Senast redigerad av rokon ons 20 jan 2016, 17:52, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Dimensionera batteri

tallen100  
#367206
rokon skrev:Märkligt, denna motor är väl lika som i BM 400 den startar ju på endast ett halvt varv rotation

Därför jag tipsade om vev :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dimensionera batteri

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367207 Ett nytt batteri kanske, litet och smidigt.http://www.blocket.se/vi/Startbatteri_O ... ?ca=18&w=3

Avatar Fallback

Re: Dimensionera batteri

jannee  
#367208 9,6 volt under startförsök bevisar att batteriet är på upphällningen, en modern traktor hade aldrig ens startat. Har 2 st 12 volts batterier seriekopplade på lastbilen och när strömstyrkan går ned under 20,5 volt bara klickar det.
Jula säljer just nu starthjälp billigt :mrgreen: , tror att en vev kostar lika mycket :grin: sedan tillkommer hålet :oops:

Användarvisningsbild

Re: Dimensionera batteri

hlb  
#367211 Kopparpasta på alla kontaktytor kan göra underverk.

Användarvisningsbild

Re: Dimensionera batteri

rokon  
#367212 Att byta ut likströmsgeneratorn till växelströmsgenerator gör också underverk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).