Skördare

Kjedjeolja logmax 4000

12 inlägg 4990 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kjedjeolja logmax 4000

erik__j  
#367050 Har ett logmax 4000 som det verkar vara stopp i kjedje oljan? Finns det något tips hur
Man ska få till det? Hur mycket ska det gå åt?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kjedjeolja logmax 4000

Fredrik Reuter  
#367137 Hej,
Ryker det vid sågning?
När jag körde tror jag det gick ca 5 liter i veckan, enkelskift. Inte ett LM 4000 iofs, men jag laborerade lite med matningen för att se hur pass snålt det skulle gå att ställa innan svärd/kedja/drivhjul tog skada.

Avatar Fallback

Re: Kjedjeolja logmax 4000

erik__j  
#367150 Nej det rycker inte men det minskar ej, när jag köpte maskinen var det +grader och då minskade det. Då körde jag med bio olja men nu när deT är minus så är den super trög. Kan de ha någon orsak? Är helt novis med det här.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kjedjeolja logmax 4000

Fredrik Reuter  
#367169 Vi får se vad andra säger, hoppas fler ansluter, men så länge det inte ryker så går det inte torrt i alla fall och då bör det fungera.

Avatar Fallback

Re: Kjedjeolja logmax 4000

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367194 Har bara erfarenhet av Valmet/komatsu då brukar jag lägga av kedjan och trycka på kapen då ser man att det pressar fram lite olja från svärdet vid svärdfästet, men har ju som sagt inte kläm på hur logmax funkar. Kan mycke väl vara att oljan är för tjock antingen får du justera upp flödet eller byta till en tunnare vinter olja....
Vi gör väl av med ca 5-7 lit om dagen

Användarvisningsbild

Re: Kjedjeolja logmax 4000

skogsjan695xl  
#367197 Kört ett 4000 några helger och det gick åt ca en tank kedjeolja på ungefär 70kubik. Det är ju rätt liten tank har jag för mig.

Avatar Fallback

Re: Kjedjeolja logmax 4000

sputtnick85  
#367243 Jag kör 4000 och har haft samma problem.under kåpan till sågmotorn sitter det en easy greasy pump till sågolja. Ta lös 4 st bultar som är genomgående sitter en oring på undersidan av pumpen. Va rädd om den.punpen sitter rätt på tanken under den sitter en sil som kan vara tät.annars skruva av slangen till pumpen å blås rent.det ska lysa en grön lampa på pumpen när den aktiveras

Användarvisningsbild

Re: Sv: Kjedjeolja logmax 4000

skogsjan695xl  
#367245
sputtnick85 skrev:Jag kör 4000 och har haft samma problem.under kåpan till sågmotorn sitter det en easy greasy pump till sågolja. Ta lös 4 st bultar som är genomgående sitter en oring på undersidan av pumpen. Va rädd om den.punpen sitter rätt på tanken under den sitter en sil som kan vara tät.annars skruva av slangen till pumpen å blås rent.det ska lysa en grön lampa på pumpen när den aktiveras


Precis så hade vi på Logmax 750 också kom jag på när jag läste det.
Var inte helt ovanligt det var tätt i den silen.

Användarvisningsbild

Re: Kjedjeolja logmax 4000

mattias  
#367549 Detta gäller ett 5000 aggregat men är kanske samma.
Vi har tagit väck den silen och kokat den i en kastrull. Var nämligen omöjligt att få den ren annars. Plockade även isär pumpen, sitter någon sil-liknande genomgång som det också var stopp i.
Mvh Mattias

Avatar Fallback

Re: Kjedjeolja logmax 4000

erik__j  
#367982 Skruvade i tur den men det fanns ingen sil, sen bytte jag olja och nu verkar den ok. Är det bäst att ha en sil eller går det utan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kjedjeolja logmax 4000

sputtnick85  
#367991 Satt det ingen sil i själva hålet i tanken under pumpen.den är liksom nertryckt i tanken och sitter fast runt kanterna.sitter det ingen där så har det väl gått att köra ändå.sitter en backventil i pumpen som man måste ha nått specialverktyg för att få ur bara inte den tätnar

Användarvisningsbild

Re: Kjedjeolja logmax 4000

holmsjon  
#372048 Sitter det inget filter där bör du nog skaffa ett. Backventiler är i regel väldigt känsliga mot skräp så min gisning är att oljepumpen har problem att återfyllas med en den tjockare oljan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar