ons 20 jan 2016, 12:08#367144
MattiasH skrev:denna typen har man ju stött på när man varit ute på vattnet, hur funktionell är den på land? finns sådan spår utrustning hos polis, amb, räddnings tjänst?
antar att den tar kontakt med JRCC som i sin tur vidarebefodrar cordinater till 112.
hur exakta är cordinaterna?
på vatten pejlar man ju med en radar, men de funkar ju inte riktigt så bra på land med massa skog i vägen.
Någon som har nån bra tumregel, eller mer praktisk lösning?
Det fungerar så här:
Får nödsändaren GPS-fix skickar den med den till satelliten som plockar upp signalen. Detta är mycket exakt, inom några tiotals meter.
Får nödsändaren inte GPS-fix så trianguleras positionen. Det krävs då att två satelliter passerar över (inte nödvändigtvis samtidigt). Detta tar sannolikhetsmässigt lite längre tid, och har sämre precision, +- någon kilometer.
Oavsett vad som händer har räddningstjänsten och eftersökshelikoptrar och liknande alltid pejlingsutrustning för den pejlingssändare som finns i enheten. Samma system har använts i flyget i 50+ år.
Sista skriet, om ingenting annat fungerar, är att ett trafikflygplan som passerar över, som allt som oftast har en radio inställd på nödfrekvensen, hör pejlsignalen (pejlsignalen låter så här:
) och rapporterar in det till flygledningen.
Oavsett situation är det bättre att ha den och inte behöva den, än att inte ha den och behöva den.
Generellt säger man att satelliterna har bättre täckning över land och mellan polcirklarna, men fler och fler satelliter som sänds upp utrustas med SAR-paketet som tar emot dessa nödsignaler, så täckningen blir ständigt bättre.