Traktorer och processorer

Valtra el New Holland???

29 inlägg 16528 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra el New Holland???

Garbo  
#367101 Kanon, tackar! Suverän tråd.
Fråga till Slurfi ang hytten: Räcker det med en vridplatta som lösning för att kunna köra kran, eller måste man bygga plåtlådan som du gjort för att få plats?
Funkar det utan bakrutekil för att få in spakarna till ventilhuset på ett bra sätt?

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra el New Holland???

stegmaster  
#367105
JF skrev:Jag har i mitt sökande frekvent sållat bort A-serien som jag uppfattat som snik och istället letat efter 6000-serien och på senare även 6X50 serien som börjar komma ned i pris. Det vore ju toppen om även A-serien kunde vara ett alternativ, utbudet breddad ju helt plötsligt och det blir lättare att göra det stora fyndet:-)

Tja, jag uppfattadet det ochså som du tyckte 100/A serien til valmet/valtra som en dårligare traktor en 6000 serie rent kvalitetsmessigt.
Att 100/A serie er en helt annan(mindre fysisk) och enklare modell enn 6000serien låter mer rimeligt i mïna öron.
Jag har själv båda dessa(altså 665 och 6400), och er inte als övertygad om att 6400 passer mig bättre i skogen enn min 665 (som er föregängaren til 100/A serie).
Jag skulle säga det beror på hur man driver.
Jag har huggarvagnen på min 665, even om jag kör minst 2 dager pr vecka året rundt med huggarvagnen.
Årsaken til detta er att jag tycker dettar funkar bäst för mig.
Den mekaniska griplastersentralen passer perfekt i utskärningen i bakhytten (så jag kan ha hytten helt lukkat, och ha det värmt och fint), dessutan huggar jag alt själv, så jag måste givetvis mycket ut och inn av traktoren, och då passer det mycket bättre med en stol som snurrar motsols.
Ofta har jag stolen bara vridd ca 90 grader så man kan hoppa ut/inn direkt och köra kranen, och even köra traktoren fram/bakåt utan att snurra på stolen als. (utan jag snurrar på mig själv).
Och samma er det på vedbacken, mycket ut/inn, och detta er smidigare i 665`n enn i 6400`n.
Skulle jag kört hela dager (typ efter en skördare) och bara satt i traktoren, så skulle man valt 6400`n med el spaker til kranen(om man inte hadde köpt en riktig skotare då).
Nu har jag kört med 665`n i 14år och endast bytt en startmotor (och 2 nya framdäck), så det återstår att se om 6400`n som jag ägt i et drygt år kommer funka lika felfritt. :???:
Nu var min 665 bra utrustat då jag köpte den begagnad i 2004, med skoghytt och gasspedal bak, släpvagsbroms, och största hydraulikpumpen (55l/min), men den har ju inte plant golv, så man sitter inte lika bra som en 6000 serie om man ska sitta lenge, men som jag forsökt beskriva ovan, så beror valet lite på hur man driver tycker jag.
Så jag skulle gärna haft en A93 jag, om jag bytte min 665. vilket nog aldrig kommer ske. 8)

Dock ska man nog se upp med dom A-serie som valtra forsökte tillverka i Tyrkiet ( var vel rundt 2009-2010 vil jag minnas??).
Annars skulle jag kalla dessa små Valtra som snikmodeller, A53-A73, för det er inga riktiga Valtra, utan nåt dekaltrimmat grejor som inte görs i Finland.

Avatar Fallback

Re: Valtra el New Holland???

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367119 Innan vi köpte vår newholland så provade vi valtra 800 som den hette då innan den blev a-serien och hytten är inte i närheten av newholland TL serien. Visst är jag 190cm lång men jag upplevde jag den som bedrövlig att sitta i och när jag vänt runt så var jag beredd att hoppa ut genom bakrutan för att slippa den klaustrofobiska känslan.
Ska det vara Valmet/Valtra i skogen så ska det vara X05,X65,6X00 eller 6X50.
Hytten på Newholland TL är nästan i klass med 6X00, nackdelen med TL är frigången då Valtran finns med 38'' bakdäck och då blir den i en klass för sig.
Vi beställde skogsutrustning med våran och ska man vara i skogen behövs den, vi har heltäckande plåtar under, grenavvisare, fotlåda, bakrutekil och stolspelare. För detta betalade vi 25000 monterat när vi köpte traktorn ny -02.

Avatar Fallback

Re: Valtra el New Holland???

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367133 Tack för svaret @Stegmaster. Jag får åka och provsitta nån A så jag får känna själv. Intressant diskussion, men jag känner att jag håller på att dra tråden OT, så jag nöjer mig med att tacka för bra och utförligt svar:-k)

Användarvisningsbild

Re: Valtra el New Holland???

stegmaster  
#367147 Jo er man 190cm lång så känns nog hytten som liten, för den er ju liten, ingen plats til passagerare t.eks.
Själv er jag bara 177cm, och vändt mig med hyttstorleken.
När jag klivar inn i 6400`n, så uppleves ju hytten som en stuga storlekmessigt, men snurring av sitsen medsols, samt lite fiklandet med lengdjusteringen samtidig med snurringen, så er det inte als lika smidig som i en 665.
(möjligen er 665 något smidagare enn efterföljaren 100/A serie, då den bara har 2 växelspaker ).
Jag er ju inte dum, hadde jag tyckt att 6400`n vore bättre för min del, så hadde jag bytt om direkt. :mrgreen:
Så min påstand er det er vilka förutsettninger man har som får styra valet.
Och ser man til Andersskördare, så bygger ju dom någon av sina maskiner på A93, så helt fel kan dom vel inte vara? :smile:
En Valtra A93 med spakstyrning/körning hadde ju vore kanon tycker jag. :grin:

Men nu var vel valet i denna tråden mellan valtra 6350 och NH TL100, så jag avsluter detta med dom mindre valmet jag med.
Jag hadde köpt Valtra`n alla dager i veckan(om dom er något så likverdiga i skick), men det er jag det. :D

Avatar Fallback

Re: Valtra el New Holland???

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367151 Det finns en finess med Valtran som inte andra har.
Det är att man kan själv bestämma vid vilket varvtal den ska börja rulla (dra)
Ex, vid krankörning i skogen, sitter man bakframt, vill flytta fram tre m, motorvarven för krankörningen är på tex 1050.
Inställt varvtal föratt traktorn ska börja dra frammåt/bakåt kan då vara tex 1200. då är det bara att höja varvtalet så den flyttar sig. Kanske surra jag till förklaringen.
Det uppskattade jag vid arbete med skogskran.Och plogning.
Valtran har å andra sidan en j..la raslig handgas. Och rattinställning.
Servicdelarna för egen service går på över 5000 med alla filter. För NH vet jag inte.
Jag höjer heller inte turbinkopplingen till skyarna. lite för måna haverier i bekanskapskretsen.

Användarvisningsbild

Re: Valtra el New Holland???

Garbo  
#367156 Turbinkoppling, är ngt i stil med en converter vad jag förstår, ngn typ av halvautomat? Har aldrig provat ngn traktor som har det. Bra i skogen antar jag, men annars till övrigt jobb på gården, märker man av den då?
Har den ngra nackdelar? Om den havererar? Kostsamt, vanligt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra el New Holland???

valtra a 72  
#367157 Har du möjlighet så tycker jag du ska provköra båda så kanske det blir lättare att välja. Jag skulle nog hellre köpa valtran pga. bättre i skogen,tyst i hytten,hög markfrigång,bra värme och ventilation,behöver ingen ombyggnad för att sitta bakvänt.Ståltank .

Användarvisningsbild

Re: Valtra el New Holland???

Seb macahan  
#367160 Nu kan jag inte vara tyst längre. Nu har jag iofs den större modellen Nh6020. Men när jag skulle köpa traktor provade jag även 5-serien (likvärdig med den du tittat på) och Valtra A75, A93 och N111hi tech. I Sverige verkar alla ha ett infött mantra att Valtra är bäst. Valtra är bra men jämför kritiskt. Jag tyckte att NH både 5 och 6serien var bättre än Valtra. Hytt komfort, vändradie, hydraulflöde, hjullbas, markfrigång utseendet och ljudvolym och utrymme i hytt var bättre på NH. Valtra vändbara sits ger jag inte mycket för. Ska man sitta i den måste man ändå bygga om med riktig skogshytt, det är en nödlösning. Valtra bränsletank är plus och handbroms funktion i deras fram back på N-serien. Thats it enligt mig. Men en fantastisk duktig säljorganisation med lantmännen har höjt detta märke till skyarna. Ska jag vara helt ärlig så anser jag att min SAME Explorer från 91 var mer och bättre utvecklad än en Valtra i A-serien (ej A-93).
Jämför sakligt och inte med Valtra flaggorna högst i topp. Jag är mycket nöjd med min NH t6020, helt annan modell än det du tittar på men jämfört med Valtra N så väljer jag lätt NH.

Avatar Fallback

Re: Valtra el New Holland???

opekka  
#367161 Min korta erfarenhet av turbin och knappkoppling (Valtra N101 Hitech) är att man sparar en massa tramp med vänsterfoten. Bekvämt när man ska åka omväxlande fram/bak och förstås vid normal upp/nedväxling.

Kopplingspedalen används dock vid precisionsmanöver, ex.vis när man ska koppla till något på hitch-kroken.

Jag vet inte om funktionen finns på alla Valtra med turbin men i N101 finns det en funktion "N-auto" som aktiveras via knapp och som frikopplar (neutralläge) automatiskt när man bromsar fast i en korsning. Den går också i neutralläge om man släpper gasen och drar iväg vid gaspådrag. N-auto ger samma känsla som att köra snöskoter eller fyrhjuling (då med variatordrift via rem).

Det finns också ngn växlingsautomatik som jag inte fått grepp om ännu.

Användarvisningsbild

Re: Valtra el New Holland???

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367275
Garbo skrev:Kanon, tackar! Suverän tråd.
Fråga till Slurfi ang hytten: Räcker det med en vridplatta som lösning för att kunna köra kran, eller måste man bygga plåtlådan som du gjort för att få plats?
Funkar det utan bakrutekil för att få in spakarna till ventilhuset på ett bra sätt?

För att kunna sitta helt bakåtvänd krävs antingen att man tar bort nedre bakrutan, den snäpps lös/fast vid behov
eller att man har en sån låda som jag gjorde, låter du en verkstad göra den åt dig kanske den skulle kosta från
tusen kronor och uppåt, ingen big deal.
Den lådan kan man sen lägga dit när man kopplar på vagnen och ha rutan istället när man kör annars.
Bakrutekil har jag inte ännu för jag har bara kört sommartid, jag stänger bakrutan i ventilationsläget och då
kläms slangarna till mitt servospakspaket på ett bra sätt.
Det är då såklart en kilformad springa runtom men det regnar inte in så det stör mig inte särskilt.
En bakrutekil ska tillverkas och galler för baklysena likaså, jag funderar på att göra dem i durkalu, nångång.

Avatar Fallback

Re: Valtra el New Holland???

valmet862  
#367301 Är inte svårt att välja, Valtra är nog det enda ifall du har tänkt köra i skogen. du behöver inte bygga om nåt,bara att lyfta in ventilbordet/spakarna och sväng runt stolen o kör....

Användarvisningsbild

Re: Valtra el New Holland???

stegmaster  
#367322
Seb macahan skrev:Jämför sakligt och inte med Valtra flaggorna högst i topp. Jag är mycket nöjd med min NH t6020, helt annan modell än det du tittar på men jämfört med Valtra N så väljer jag lätt NH.

Tja, vet inte vem du sikter til, men jag har då dratt fram flera saker som inte gillas på t.eks valtra 6400 som jag har själv (som at stolen snurrar medsols), har ju inte ens nevnt alla dens fördeler med turbinkoppling, knappkoppling, korta hjulbas...........
Turbinkoppling i samband med snabbväxlar er det vel endast Valtra som har (åtminstone var det så tidligare)
Och ang, vara saklig, så varför snakker du om valtra N serien??, det er ju inte den det frågas om.
N serien er ju tyvärr mer lik andra traktorer som t.eks NH med fler, altså mer plasttraktor i båda dieseltank och karosseri.
Desssutan har 6350 ochså parkbroms i vändlådspaken, det var inget som kom med N serien.
Vil man ha en traktor " direkt från fabrikk" som passer best i skogen, så er det svårt at komma utanom Valmet/valtra, even om inte alt er perfekt.

valmet862 skrev:Är inte svårt att välja, Valtra är nog det enda ifall du har tänkt köra i skogen. du behöver inte bygga om nåt,bara att lyfta in ventilbordet/spakarna och sväng runt stolen o kör....

Ja det er ju det som er det interessanta, den behovs inte skickas iväg för ombyggning, even om det finns saker som inte er optimalt, så funkar det helt ok som det er.
Men klart, har man krav uppimot skotarmått, så krävs det ombyggning på Valtra med. evt. beställas med twin-track och skogshytt.

Användarvisningsbild

Re: Valtra el New Holland???

stegmaster  
#367328
Famag skrev:Jag höjer heller inte turbinkopplingen till skyarna. lite för måna haverier i bekanskapskretsen.

Funktionen av denna ju riktig bra, och haverier misstänker jag kommer av fel bruk.
Som jag skrev i en anna tråd, så ska den vel kunne hålla hela traktoren levetid.
Men det finns en del som kan ödelegga den.
Ser ju själv at det kan var frästandet och bruka den mer enn va den har gott av. (som att dra igång på alledeles för hög växlar, och låta turbinen ta jobbet och komma ikapp.)
En kompis hadde haveri på turbinen efter endast ca 1800t på sin Valtra n101, men han kör ju som om traktoren er trinnlös, så det kanske inte er så konstig att det raser. (Han tvekar t.eks inte på att dra igång med släp, från stilleståandet til maks fart på högsta växel) :surp:
Sen bör man inte ligga och smygköra lengre tid på typ 1000rpm, för det känns som måste upp i 1200-1300rpm före man den manuella drivlinan drar mer normalt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).