Sågverk (mindre)

Starta eget hyvleri

32 inlägg 21813 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Starta eget hyvleri

rally116  
#366873 Går i tankarna att starta eget och skulle vilja prova att driva eget hyvleri. Har lite vana från sågverk och träförädling rent allmänt. Verkar ju vara en simpel grej att bara stå och hyvla lister men problemet är väl att hitta kunder.
Någon som har erfarenhet av detta och som skulle vilja dela med sig?
Tanken är att gå ihop med en kompis och börja att köra på fritiden bara. Sen ev gå ned på halvtid på nuvarande arbetsplats om man ser att det blir lönsamt.
Vi tänkte satsa pengar på något rejält direkt, typ logosols hyvlar.
Finns det nån lönsamhet i detta eller är det alldeles för tungrott och för stor konkurrens?



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Starta eget hyvleri

halvproffs  
#366887 Så simpelt är det nog inte med att tex posta hyveln. I värsta fall kan det och andra hyvelfenomen ge gråa hår. Tycker väl heller inte att Logosolhyvlar är så rejäla direkt. Har en själv. Logosol måste vara svensk mästare i marknadsföring. Ett annat problem är att dom som tillverkar stålen är säkert duktiga på stål men inte trä. Exempel; Stål görs så att fjädern blir 90gradig fram istf avrundad. Avrundningen är ju till för att noten lätt ska gå på fjädern.

Tänk även på att ha hyvleriet i en särskild byggnad långt från andra byggnader pga brandrisken. Kan räcka med ett gruskorn som ger en gnista som antänder trädammet i spånsugen. Försäkringsbolag gillar inte den verksamheten i uthus.

Vill bara belysa risker och annat så ni vet. Annars är det oerhört kul att ta fram egna lister och se att man skapar något själv. Ni kan ju ta kontakt med något trävaruhus och fråga om dom är intresserade av era lister. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Starta eget hyvleri

dwurg  
#366891 Jo det sägs ju att det finns två sorters hyvleri.
Dom som har brunnit.
Och dom som kommer att brinna.

Avatar Fallback

Re: Starta eget hyvleri

Flax12  
#367863 Alltid kul när någon vill starta trä förädling! Logosolhyvel är lämplig för udda dimensioner i små serier pga snabb postning och du kan själv stå och mata in och ta emot. Dessutom lätt att ta betalt med den typen av hyvling :wink:
Har kört med logosol ph 260 sedan -97.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget hyvleri

norrhed  
#368222 Hej!
Jag har nyss skaffat en Solohyvel SH230 som jag tänkte komplettera med Spånfläkt och fler stål.
Ska bli fantastiskt att kunna hyvla det man sågar på Solosågen!

För dig som är intresserad av Logosol sågar hyvlar så finns en facebookgrupp - Solosågarna

Avatar Fallback

Re: Starta eget hyvleri

uffejohan  
#368233 Jag har jobbat med hyvleri och försäkringar mer än halva mitt liv. Ska du ha ett hyvleri du kan leva på till 100%, går det åt rätt stora volymer. Visserligen kan man få tag på gamla hyvlar i bra skick till riktigt bra priser, men det blir rätt mycket kringutrustning.
När det gäller försäkringar så är det svårt att få det försäkrat så snart det är en professionell rörelse. Krävs ofta brandlarm, Firefly m.m. DYRT. På hobbvnivå är det nog inga problem, bara det ligger en bit från övrig bebyggelse, har för mej att det är 12 meter, kolla med ditt försäkringsbolag.

Avatar Fallback

Re: Starta eget hyvleri

JacobCarlson  
#370084 Har eget hyvleri som jag tänkt leva på inom snar framtid. Är relativt nystartad men delar gärna med mig av mina erfarenheter! Hör gärna av dig om du finns i krokarna (västra götaland) så får du gärna komma och titta på mitt hyvleri.

Jag har resonerat att jag vill inte ha några egentliga begränsningar i hyvleriet annat än virkesflödet såklart. Ingen idé att slåss med ett modell större hyvleri om man ska stå med småserier ändå... Jag har en 7 spindlig Veinig 23 -94 som går som en klocka och en Doledene bandsåg bredvid. Virket hanteras för hand framför maskinerna och kommer tillbaka på transportband från baksidan. På detta sätt kan jag stå själv och kam med enkelhet köra 1000 meter i timmen.

Hör som sagt gärna av dig så berättar jag mer!

Användarvisningsbild

Re: Starta eget hyvleri

Kse  
#370101 Jag tycker du ska köra, kan ni dessutom starta upp verksamheten på hobbybasis och sen utveckla eftersom är det ju perfekt.
Såklart ska du ju sondera lite och se hur kundunderlaget ser ut, risken är ju att man får köra på hobbybasis rätt länge innan det lossnar.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget hyvleri

halvproffs  
#370102 Hej Jacob! Kul o höra att du satsar på hyvleri. Du får gärna berätta mer om vad du tänker hyvla för sortiment mm. Antar att du satsar mycket på lister och kanske med egna mönster. Hyveln ligger ju i en helt annan division än en Solohyvel. Bilder vore intressant! Ett halvår efter mitt köp av solohyveln såg jag en listhyvel på Blocket till rätt pris med massor av stål till. Tyvärr tillät inte ekonomin just då med en till.
Bygghandlare som inte är knutna till kedjor brukar köpa in specialsortiment som normalt inte finns att köpa. Själv har jag sålt mycket okantat men hyvlat, 15mm furu av god kvalite till sportstugor mm. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Starta eget hyvleri

husqvarna_med_sthil  
#370121 När man är på väg att starta eget tänker man inte på någonting annat, man vill vara där 100 procent men... kör på sidan av från början, se hur vingarna bär och det är ett tips i all välmening. Jag slängde mig rätt ut från en saftig löning in i eget företagande(dock annan bransch), jag hade tur och det bar men hade det inte gjort det hade det blivit en rejäl krasch, inte bara ekonomiskt. Skaffa även en revisor om du inte redan har en, det är tillräckligt med jobb att jaga kunder och verkligen kunna leverera det dom vill ha i tid.

Avatar Fallback

Re: Starta eget hyvleri

JacobCarlson  
#370724 Jag har lite olika ben att stå på; dels paneler, golv och lister som folk och företag vill att jag tar fram och dels trall, reglar och paneler i sibirisk lärk, ceder och lite andra udda träslag. Jag resonerade så att jag inte ville vara begränsad av något, oavsett längd på virke eller maskiner. Jag samarbetar med ett större hyvleri i krokarna och legohyvlar mindre serier åt dom. Som sagt, vill ha många ben då alla är bra på sitt sätt.

Jag tror stenhårt på det personliga bemötandet. Att vara hjälpsam och göra rätt för sig har man lätt igen i längden.

Bifogar bilder så ser ni hur jag lagt upp det. Virket kommer hela tiden tillbaks så det går alldeles utmärkt att stå själv och hyvla.

Avatar Fallback

Re: Starta eget hyvleri

Flax12  
#370728 Det va en fin anläggning du har :-BD

Avatar Fallback

Re: Starta eget hyvleri

Hema  
#370778 Ja verkligen, riktigt trevligt och städat!

Användarvisningsbild

Re: Starta eget hyvleri

halvproffs  
#370780 Kanonfint :-BD

Användarvisningsbild

Re: Starta eget hyvleri

Camwood  
#370821 Ser fint ut ! Jag tycker att det är lite för kompakt byggt med tanke på hur stor lokal du har. Det är jobbigt i längden att handtrava bräder. Har du ett sliprum i anslutning? . Och vad för maskiner har du där?. Hur har du löst förvaringen av kutterspånen? Har du funderat på att köpa en pelletspress o sälja säckar?
Många frågor men jag som säkert fler är intreserade när man bygger upp en ny minifabrik i Sverige i dag. :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).