Skotare

Klämbankshydraulik på en 1110D

4 inlägg 1874 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klämbankshydraulik på en 1110D

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36590 Har ett par frågor som kanske är omöjliga att svara på om man inte sett maskinen själv, men jag provar.. Det finns kanske bara ett sätt detta kan vara gjort på, vad vet jag. 8)

Har en TJ 1110D som det suttit klämbankar på, dom är avmonterade men slangar och ventiler sitter kvar. Dom verkar ska styras med dom fyra knapparna till grind och lastbreddning..

Nu är det så att om jag tittar på ventilerna under hytten så är det ju dioder som lyser när en ventil aktiveras, trycker jag på knapp1 lyser diod 1 på block A, knapp2 så lyser diod 2 på block A, men när jag trycker på knapp3 lyser diod 2 på block A och när jag trycker knapp4 händer ingenting..
Dvs block B får jag inte att reagera.. Har provat att ändra lite i TMC under klämbanks inställningen men ser ingen skillnad mer än att inget händer om jag avaktiverar funktionen.. Någon som har någon aning om hur det här fungerar?
Tror allt detta är monterat i efterhand, vi har nyss köpt den beg.

Å sen en till fråga, kan det vara så att man kan ställa ramper och så även på dessa funktioner? Förstår ju att dom ventilerna jag pratat om under hytten inte är några proportionalventiler utan bara av och på, men det skulle ju kunna vara så att man har EN sådan ventil innan och sedan bara växlar "utgång" med dom ventilerna jag sett lysa. Å det betyder ju då att man bara kan köra en funktion i taget på dessa, men det kvittar.

Om det nu är möjligt så antar jag att det är AUX funktionerna man skall ställa in då, men om det inte är så hur måste man då göra för att få två dubbelverkande uttag med "rampstyrning". Räcker med knappar (av/på) men jag vill ha mjuka av/på.. :)

Hoppas ni fattar vad jag försökt beskriva..



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36633 Du lär nog ha en annan ventil nån annanstans som "kopplar fritt" alltså en flytlägesventil för klämbanken,alltså när man kör ut så ska klämbanken kunna rotera fritt,kan iofs vara monterad på slangarna som går ut.
Har du nån aning om vem som har mont. klämbanken?
Att få mjukstyrning med ramper på grindventilen via TMC lär nog bli knivigt men det finns väl separata rampstyrningsgrejer,kolla om du kan montera nåt sånt mellan TMC och ventilen :D

Användarvisningsbild
Valmet860.1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36688 Vi sålde våran för ett tag sedan. Den har haft klämbanke på sig.
Kan det stå Edvard hagfält skogsentrepenad på den?

Den gick i tyskland när vi hade klämbanken på.

Avatar Fallback
Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36800 Nepp den är det inte... :wink:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).