Socialt (mer om oss)

Att må "dåligt".

819 inlägg 138265 visningar 72 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Seb macahan  
#366720 @bema
Tråkigt att du inte mår bra, men roligt att du vågar skriva om det.
Jag tillhörde en av de där som var aningens skeptiska till "väggen". Tills min fru jobbade sig dit. Det har tagit några år och jag tror hon var borta från jobb i över ett år. Nu är hon mycket bättre och arbetar igen men har kvar en liten dos av medicinen. Det som vände det hela för hennes del var att lyckas med små saker.
Inte allra först men efter ett tag började hon men små "uppdrag". Till en början var det att baka bröd (hon var rätt kass på det innan) men efter ett tag gjorde hon kanon goda bröd. Sen hoppade hon på och ta motorsågskort (hade aldrig hållit i en motorsåg innan) Hon klarade det på 1:a försöket. Dels fick hon bekräftelse samt helt ny miljö och nya människor, efter detta började hon träna löpning och gym. Små steg i taget och självförtroendet växte. Idag löptränar både hon och jag och våra hundar älskar det.
Hoppas du hittar din väg, jag kan bara tillägga att jag lider med dig och dina nära. Lycka till och fortsätt o skriva om din vardag, även om det känns grått och trist i bland så kanske det är en del av din återhämtning. Det kan ge både lärdom för oss andra och kanske du mår bättre av det.
Varma hälsningar Seb :wink:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

JensSkoog  
#366721 Tack för att du delar med dig, @ bema
Det står det stor respekt av :-BD Ska inte ge några råd på vägen eller
förespråka det ena eller det andra, bara säga att vi är många som är
med dig och önsker dig allt väl på vägen mot det bättre :wink:

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

T Landström  
#366722 Jag träffade en kurator under sensommaren/hösten...
Kände just då att jag inte va vän med mitt liv...hade som ingen kontroll över mina tankar...

Det va väldigt nyttigt att prata med någon utomstående...

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366725 En bra kompis kan betyda mycket. Det räcker bara med att man är ute och promenerar tillsammans varje dag. Det får dig på andra tankar och som någon skrev att använda hjärnan. Att sitta ensam på en stubbe i skogen kanske fungerar för någon men kontakter med kompisar är nog det bästa.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Fredrik Reuter  
#366731 Respekt Bema!
En av de värsta sakerna (tycker jag) är att det är så skambelagt med psykiska sjukdomar, vi borde kommit längre här!
Jag menar, det är ju nästan "coolt" att bryta benet eller liknande. Inte lika coolt att ha må dåligt i själen...

Ta vara på dig och jag hoppas du ser med denna tråd att du varken är ensam med problemen eller utan medmänniskor som vill hjälpa!

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Hammaren  
#366744 2005 brakade jag in i väggen så det small om det, jag var i samma sits, barn och sambo, min bror och min syster gick plötsligt bort, min far två år tidigare, jag bytte jobb mitt i allt, men då brakade allt ihop, sjukskriven tre månader, gick till psykolog, men det hjälpte inte mig, gick till min vanliga doktor och han frågade vad jag gillade att göra alldeles för mig själv, ja det är ju skogen sa jag ,det är där jag mår bäst, ja men åk till skogen och hugg veden då sa han och det gjorde jag också,samtidigt som jag pratade om det med folk, och jag kom tillbaka på banan igen.
Senast redigerad av Hammaren mån 18 jan 2016, 22:21, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

mooos73  
#366748 Utbränd, gå i väggen eller depression! Vi kan kalla det för vad vi vill men i mina fall har det klassats som djup depression. Det är 14 år sedan sist men jag minns det som igår. Motion, sex, skogen, medicin, samtalsterapi är alla rekommendation för att komma ur depression. Ingen människa är den andra lik så därför ska jag bara beskriva mina erfarenheter och tankar i ämnet.

Att få komma till rätt person inom vården är A och O, känner du att personkemin är fel med den du träffar gå inte dit igen utan kräv att få byta psykolog, läkare eller vad det nu är för person. Har själv mött både dårar och fantastiska medmänniskor inom vården.

Antidepressiva preparat höll på ta livet av mig, jag blev ännu mer ledsen/nerstämd av att äta dem. Ökad aptit gav mig dessutom 10 extra kilon. Sömntabletter fungerade inte heller. När jag var som längst ner var det bara Stesolid (narkotika klassat) som fungerade. Blev totalt avtrubbad/likgiltig så jag iaf kunde sova eller låta bli på att tänka på självmord för en stund. Detta går dock inte äta i några större mängder utan bar när det inte kan bli jävligare än det redan är.

Det som fungerade bäst i mitt fall var att prata, prat och prata med vänner, familjen var svårare. Vissa vänner orkade inte lyssna och det är inte heller mina närmaste vänner idag vilket är smärtsamt i sig. Andra klev fram ur den yttre bekantskapskretsen och är idag några av mina bästa vänner. Det jag fick genom att prata med många var en liten pusselbit här och där, tillslut fick jag ihop det igen. Jag har aldrig skämts för mina depressioner vilket gjort det enkelt att prata. Men som tidigare sagt, man riskerar att förlora några "vänner" på vägen men det är det värt för det är först i en livskris som ens vänner visar sitt sanna jag.

PM mig om du vill fråga om något privat!

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

sundelius  
#366752 Beundrar ditt mod @bema som delar med oss ^:)^
Många bra råd och uppmuntrande ord har du fått men det största steget har du nog tagit själv genom att ventilera ditt tillstånd. Det är nog det första och svåraste trappsteget på din väg tillbaka till välbefinnande för dit kommer du, det är jag övertygad om nu när du brutit isen.
Som flera har sagt är du inte ensam, min fru hade samma problem i somras. Efter det kan jag säga att jag inte varit på topp själv, kanske en reaktion på hennes "besvär".
Livet idag är på många sätt tuffare idag än förr, väldigt mycket krav och måsten. Inflödet av information är också enormt idag vilket jag tror är tufft för många att relatera och leva upp till alla "ideal". Jag är orolig för ungdomar idag, tror att det är tuffare än någonsin att vara ung idag

Lycka till, ska tänka på dig imorgon i skogen när jag tar kaffepaus :YMHUG:

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

machonisti  
#366757 Hoppas att någon har hjälp av mitt elände:

Ca 12 år sedan: Jobbade fullt och läste en examen för att få fast anställning. Jobbade dagtid, läste och skrev nattetid. Sov sporadiskt men gallrade ändå på fritiden.

Ca 6 år sedan: Var jag ute på hal is igen. Började med pappa som gick bort mitt under en ny examen 240 sp YH. Samtidigt omstrukturerades jobbet. Satt upp om nätterna och grubblade vilket ledde till viktuppgång.
Höll upp med skogsarbete en vinter och fick hälsoproblem. Nu knaprar jag blodtrycksmedicin.

Jag vågar inte lämna bort skogsarbetet en vinter till oavsett hur stressigt andra upplever att det är.
Min erfarenhet är att det inte löns att tjäna pengar på bekostnad av hälsan.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

skogsmats  
#366762 Du förstår nog nu att du inte är ensam. Själv 15 års erfarenheter. Bara skicka pm om du vill "prata".

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366766 Ibland blir jag stressad av skogsarbetet, inte tu tal om det. Så i år så nöjer jag mig med det lilla jag gjort, så skall jag gå o fisa lite kring gården och försöka njuta av vädret.

Så, ibland kan nog skogsarbetet vara en fara likväl som en hjälp. Man får själv fundera vilket det är.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

machonisti  
#366772 Mangan: du har alldeles rätt. Gallringen går utmärkt men när våren närmar sig hopar sig trycket.
- Man vill gärna gallra figuren klart.
- Virket utkört innan bärigheten försvinner.
Kan var nog så stressande men ändå är det arbete som ger sk dagsresultat.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Umea  
#366777 Hej bema !

Så bra att du läser på skogsforum och att du delger oss hur du kämpar med orken.

Att bli kraftlös och känna att orken helt har försvunnit är något som är ganska vanligt och som ALLA kan drabbas av.

Det är viktigt att komma ihåg och som skrivits tidigare att det inte är något att skämmas för !

Det är fortfarande mycket inom läkarvetenskapen som man inte vet,

men som man kommer att få kunskaper om längre fram.

Jättebra att du aktiverar dig med dina hundar och hämtar kraft och energi i skogen.

Ge dig själv tid och sysselsätt dig med sådant som ger dig energi och gör dig glad.

Så småningom kommer krafterna att komma åter, låt det få ta den tid det tar undvik stress och jäkt och fortsätt

att ha kontakt med din doktor.

Som du ser i tråden så är vi många som tänker på dig och känner med dig.

Skriv gärna här på forumet när du orkar och berätta för oss hur du har det. Kanske något foto från promenaden

med hundarna ?

Önskar Dig Allt Gott det här kommer att ordna sig !

Vänliga Hälsningar till Dig och de dina från Umeå

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366779
machonisti skrev:... arbete som ger sk dagsresultat.


Ja det är viktigt. Hellre då att bli klar med en liten figur, än att komma halvvägs med en stor.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366785 Ja verkligen, kan hända alla. Hade själv en tung period efter pappa som dog och egen hjärtinfarkt, för några år sen. Då åkte jag rakt ner i källaren jag med. Hade mycken hjälp av att prata om det på bl.a SF. Men skulle ha pratat mer, och tagit hjälp som du gör.
Men en sak som inte hjälpte, mig i varje fall, var alkohol.

Hade jag inte haft skogen hade resan tillbaka varit mycket längre! Men jag kom ut som en mycket starkare person efteråt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).