Traktorer och processorer

Tvågrepps aggregat på skogsvagn?

29 inlägg 9639 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tvågrepps aggregat på skogsvagn?

magnusbygg  
#366723 Jag har en fundering på att sätta ett tvågreppsaggregat på huggarvagnen, men dom flesta man ser är ju så förbaskat stora!
Finns det inte några som är lite lättare och smidigare?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Tvågrepps aggregat på skogsvagn?

Tosca  
#366727 Hm, de flesta huggarvagnar är ju klassade för ganska många ton?

Avatar Fallback

Re: Tvågrepps aggregat på skogsvagn?

valtra a 72  
#366728
magnusbygg skrev:Jag har en fundering på att sätta ett tvågreppsaggregat på huggarvagnen, men dom flesta man ser är ju så förbaskat stora!
Finns det inte några som är lite lättare och smidigare?

Tänker du dig ett aggregat från tex en rottne snok? I så fall blir det väl i största laget.

Användarvisningsbild

Re: Tvågrepps aggregat på skogsvagn?

Fredrik Reuter  
#366729 Ja, det är nog inte så lätt att hitta mindre. De flesta gjordes ju för slutavverkning och är byggda därefter, det är inga dåliga pjäser!

Du skulle kunna göra som Husqvarna gjorde med sin SP-28 och montera ett gallringsaggregat på vagnen: Skördaraggregat uppåner!!!

Men det kan ändå bli lite knepigt, dels med LS-system och tryck/flöde i hydrauliken som oftast är högre än gemene traktor med skogsvagn.

Användarvisningsbild

Re: Tvågrepps aggregat på skogsvagn?

magnusbygg  
#366730 Ja, det var väl tanken, men dom aggregaten är ju alldeles för stora känns det som.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tvågrepps aggregat på skogsvagn?

valtra a 72  
#366733 Det finns ju rullmatade gallringsprocessorer tex Patu, Pika,Hypro mm, dessa är ju gjorda att sättas på trepunkten men borde ju gå att sätta på huggarvagnen med en del ombyggnad.

Användarvisningsbild

Re: Tvågrepps aggregat på skogsvagn?

magnusbygg  
#366739 Jo, men ett begagnat tvågreppsaggregat är nog lite billigare, än t.ex. hypros. Har kikat på dom men det blir svårt att få någon ekonomi med för mig, när man inte har så mycket kvar, efter Gudrun.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tvågrepps aggregat på skogsvagn?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366788 Du kan väl köpa en snok, slippa problemet att skruva ihop de o rätt flöden från början

Användarvisningsbild

Re: Tvågrepps aggregat på skogsvagn?

magnusbygg  
#366810 Har funderat på det med,men jagg tycker den blir lite stor i första gallringar.
För det blir det som jag kommer att få inom några år. Problemet med att vända ett engrepps är väl att svärdet klämmer vid kapning, och att man får konstruera nån slags sväng/rotator för att kunna köra från båda hållen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tvågrepps aggregat på skogsvagn?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366822 Den typen av 2grepps aggregat är för stor i gallring vad den än sitter på.
En jag träffade på jobbet hade ett engrepps aggregat hängande i en kort bom bak traktorn i 3punkten men vilket håll de var på kom jag inte ihåg

Användarvisningsbild

Re: Tvågrepps aggregat på skogsvagn?

magnusbygg  
#366860 Jo det är väl lite stort, tänkte mest om det fanns nåt som var mindre. Men kanske får fundera på ett engrepps i alla fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tvågrepps aggregat på skogsvagn?

alias  
#366861
gnisten83 skrev:Den typen av 2grepps aggregat är för stor i gallring vad den än sitter på.
En jag träffade på jobbet hade ett engrepps aggregat hängande i en kort bom bak traktorn i 3punkten men vilket håll de var på kom jag inte ihåg


Jo, inte nog med att det tar stor plats, kvistningen brukar inte bli bra på klena stammar med ett aggregat som är byggt för grova stammar.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Tvågrepps aggregat på skogsvagn?

magnusbygg  
#366862 Jo det stämmer nog. Är det någon som gjort ett sådant bygge, eller hört talas om nåt som funkar så hade det varit väldigt intressant att se.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tvågrepps aggregat på skogsvagn?

dwurg  
#366890 Hade inte Kockum nån lite mindre tvågreppare ? Fast dom kanske huserar på skroten nu för tiden.

Användarvisningsbild

Re: Tvågrepps aggregat på skogsvagn?

magnusbygg  
#366909 Vet du modell på maskinen?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).