Motorsåg och handhållet

Autotune vs. M-tronic

101 inlägg 42501 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

OT:akt med 4-takt

traktorz  
#366547
Mange skrev:...
Jag tror mer på 4-takt än Friskluftsmotorn.
Bäst vore nog en konventionell motor med insprut och nåt som läser avgasvärde.

- Visst är 4T renare än 2T.
- Är väl också EPA-krav som ligger bakom Friskluftsmotorns intåg?
- Alternativa 2T-lösningar har även Dolmar, med sina MM2 och SLR-tekniker.

- Beträffande Dolmar 500V, klarar den horisontalläge, typ fällning? Har den torrsump? (Torde ju låta som en B&S gräsklippare, ganska lågvarvig kan jag tänka. så ett rejält kedjedrev med ett stort antal kuggar borde den då ha.)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

svampbob  
#366554 Idag gick Autotune bättre än M-tronic. Husqvarnan bluddrade dom första 15 sekunderna och gick sedan perfekt resten av dagen. Stihlen dog på tomgång ett antal gånger på två tankar.

Avatar Fallback

Re: Autotune vs. M-tronic

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366560 Har ikkje hat noken problem med 550, men ho kan vera forbaska tungstarta av og til, selv når ho er varm.

Avatar Fallback

Re: Autotune vs. M-tronic

Ferguson system  
#366565 Bruker du halvgass funksjonen når den er varm? Da burde den starte på første eller andre draget.

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

svampbob  
#366572
Ferguson system skrev:Bruker du halvgass funksjonen når den er varm? Da burde den starte på første eller andre draget.


Ja då är man säker på att den startar direkt

Avatar Fallback

Re: OT:akt med 4-takt

Hema  
#366625
traktorz skrev:
Mange skrev:...
Jag tror mer på 4-takt än Friskluftsmotorn.
Bäst vore nog en konventionell motor med insprut och nåt som läser avgasvärde.

- Visst är 4T renare än 2T.
- Är väl också EPA-krav som ligger bakom Friskluftsmotorns intåg?
- Alternativa 2T-lösningar har även Dolmar, med sina MM2 och SLR-tekniker.

- Beträffande Dolmar 500V, klarar den horisontalläge, typ fällning? Har den torrsump? (Torde ju låta som en B&S gräsklippare, ganska lågvarvig kan jag tänka. så ett rejält kedjedrev med ett stort antal kuggar borde den då ha.)

För fällning och kapning är en sak, men kvistning med 4-takt jämfört med 2-takt? Blir nog svårt att klå va?

Användarvisningsbild

Re: OT:akt med 4-takt

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366626
traktorz skrev:
Mange skrev:...
Jag tror mer på 4-takt än Friskluftsmotorn.
Bäst vore nog en konventionell motor med insprut och nåt som läser avgasvärde.

- Visst är 4T renare än 2T.
- Är väl också EPA-krav som ligger bakom Friskluftsmotorns intåg?
- Alternativa 2T-lösningar har även Dolmar, med sina MM2 och SLR-tekniker.

- Beträffande Dolmar 500V, klarar den horisontalläge, typ fällning? Har den torrsump? (Torde ju låta som en B&S gräsklippare, ganska lågvarvig kan jag tänka. så ett rejält kedjedrev med ett stort antal kuggar borde den då ha.)


Dolmar 4-taktaren verkar ha ett toppvarv som en 2-taktare, 12500rpm. Verkar även köras med oljeblandad bensin, hur den smörjer kamaxlarna vet jag inte. Googlade bara lite snabbt, Mange har säkert mer info om den :grin:
Demovisning 2007, borde ha kunnat utvecklas lite de senaste 10 åren, är världen redo nu?

Användarvisningsbild

Re: OT:akt med 4-takt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366633
traktorz skrev:
Mange skrev:...
Jag tror mer på 4-takt än Friskluftsmotorn.
Bäst vore nog en konventionell motor med insprut och nåt som läser avgasvärde.

- Visst är 4T renare än 2T.
- Är väl också EPA-krav som ligger bakom Friskluftsmotorns intåg?
- Alternativa 2T-lösningar har även Dolmar, med sina MM2 och SLR-tekniker.

- Beträffande Dolmar 500V, klarar den horisontalläge, typ fällning? Har den torrsump? (Torde ju låta som en B&S gräsklippare, ganska lågvarvig kan jag tänka. så ett rejält kedjedrev med ett stort antal kuggar borde den då ha.)

Den är inte läges beroende, låter som 4-takts trimmer från Stihl/Honda etc.
EPA är i USA, den organisationen har vi inte här, vi har annat. Det är mest tjafs i mina öron eftersom det fortfarande säljs sågar utan tester eller avgas krav så det är rätt håltomt och meningslöst miljöargument.
Det går o klara avgas krav med andra sågar utan friskluftsmotor.

Användarvisningsbild

Re: OT:akt med 4-takt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366634
Hema skrev:För fällning och kapning är en sak, men kvistning med 4-takt jämfört med 2-takt? Blir nog svårt att klå va?

Nej, inte särskilt.
Du tänker på varvtalet. Det kan man lösa med utväxling så länge sågen klarar hålla det varv den ska ha.

Jonsered hade förr lägre varv på sågarna, snabbare upp i toppvarv och bättre vrid samt fler kugg på motorns drev.

Användarvisningsbild

Re: OT:akt med 4-takt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366635
Palms skrev:Dolmar 4-taktaren verkar ha ett toppvarv som en 2-taktare, 12500rpm. Verkar även köras med oljeblandad bensin, hur den smörjer kamaxlarna vet jag inte. Googlade bara lite snabbt, Mange har säkert mer info om den :grin:
Demovisning 2007, borde ha kunnat utvecklas lite de senaste 10 åren, är världen redo nu?


Detta projekt är tyvärr nerlagt nu. Men det finns andra på g...

Den hade tät topp och oljan där blir där för smörjning av ventilernas vippar.

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

anersimyra  
#366637 " fyrtaktarna ". ..alltså lövblåsar, trimmrar och vissa utombordare har vad jag vet endast en ventil på avgassidan och låter mer som en " skadeskjuten " tvåtaktare.. :???:

Avatar Fallback

Re: Autotune vs. M-tronic

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366648
Ferguson system skrev:Bruker du halvgass funksjonen når den er varm? Da burde den starte på første eller andre draget.

Ja gjere det men er tungstarta "åkke Som" har bytta plugg og nett i det siste

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366714
anersimyra skrev:" fyrtaktarna ". ..alltså lövblåsar, trimmrar och vissa utombordare har vad jag vet endast en ventil på avgassidan och låter mer som en " skadeskjuten " tvåtaktare.. :???:

Nej, de flesta 4-T trimmrar och lövblåsar har ventil både in och ut.

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

Tjita1  
#366715 Mja, min "gamla hederliga" förgasarmotor ville inte riktigt idag, den heller. Tomgången hade "ställt om sig" av nån anledning. Krävdes lite skruvande på den för att den skulle gå ordentligt.. Alla maskiner har väl sina egenheter antar jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: OT:akt med 4-takt

SawTroll  
#366964
Palms skrev:
traktorz skrev:
Mange skrev:...


Dolmar 4-taktaren verkar ha ett toppvarv som en 2-taktare, 12500rpm. Verkar även köras med oljeblandad bensin, hur den smörjer kamaxlarna vet jag inte. Googlade bara lite snabbt, Mange har säkert mer info om den :grin:
Demovisning 2007, borde ha kunnat utvecklas lite de senaste 10 åren, är världen redo nu?


12500rpm er godt i underkant av max for ellers sammenlignbare 2-taktere (13500 - 14500), og det samme var effekten.

Vekten var derimot betydelig høyere....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).