Gallring

Skogsbilväg+gallring

31 inlägg 17326 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsbilväg+gallring

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366459
isteskog skrev:Jag kalkylerar helt utan kalkyl att skogsbilvägarna jag gjort har varit bra investeringar. Ska man lägga kalkyler på varje handling man gör i skogen, så kanske bästa kalkylen är att kalkylera med en försäljning av fastigheten. :wink:


Kalkyler tar man väl bara till när man ska göra något som känns tveksamt. Annars går man på magkänsla. 8)

Malwa
Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg+gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366461 Om man inte gör kalkyler, är det svårt att hävda att något är lönsammare än något annat.

Säg hellre som det är, ni tycker skogsbilvägar är bra och bryr er inte om eventuell (o)lönsamhet.

Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg+gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366463 Det mest lönsamma är att posta på skogsforum, hugga medd motorsåg och köra med vajerkran.

Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg+gallring

jannee  
#366467 Börja med skogsbilvägen, helst när omkringliggande träd är små = minskar risken för vindfälle.
Denna väg kan man senare nyttja för alla övriga skogliga åtgärder.
Varför gå långt i onödan eller varför blir tvingad till långa skotnigsavstånd.
I.o.m att tillgängligheten ökar kommer automatiskt skötseln att bli mer optimal
För övrigt är underhållskostnaden på en välbyggd skogsbilväg försumbar.
Dessutom ÖKAR tillväxten på omkringliggande stammar.
Detta har jag TYDLIGA bevis på i vår skog, stammarna intill vägen är STÖRRE än stammarna 15 meter längre in.
Annars håller jag HELT med Loppan
SNÅL han spar och fan han tar.



Är man pensionär får man nog hålla med Mangan. :mrgreen:
Motorsågen måste då också vara av äldre modell = en som fungerar annars kan det kosta pengar på onödig service. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Skogsbilväg+gallring

Erre  
#366477
Mangan skrev:Om man inte gör kalkyler, är det svårt att hävda att något är lönsammare än något annat.

Säg hellre som det är, ni tycker skogsbilvägar är bra och bryr er inte om eventuell (o)lönsamhet.

Visst är det så.
Vägar är underbara att ha. Här hemma kan jag ta en runda med bilen och få en snabb blick över mycket av marken. Sen tar man hunden och går igenom marken grundligare.
Vägar här gör att jag kan vara i dom flesta olika bestånd på marken med såg eller röjsåg på ca 10 minuter från att jag lämnar huset.
Orkar verkligen inte göra en kalkyl på hur många extra timmar röjning det har gjort. Man får 2 timmar över en dag. Perfekt, byter om och sticket iväg. Kör en tank med kedjeröjaren och får det gjort som blir gjort den gången.
Allt på 2 h.

Här hade vi sån tur att tidigare ägare redan börjat med vägar. Så vi har mest breddat, gruset och hållt efter kanterna.
Så har fler generationer glädje av det.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbilväg+gallring

halvproffs  
#366482 Ordentliga vägar är underbara att kunna använda. Sparar oerhört mycket tid o ork. Kan inte mätas i pengar Tänkte att jag ska följa detta område med väg och skog och hålla er uppdaterade om vad som händer här. Om ni är intresserade förstås.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg+gallring

jannee  
#366493 Bilder från framtida gallring och senare vilka effekter Kung Bore med anhang kanske ställer till med vore tacksamt.

Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg+gallring

Chuck Norris  
#366522 Visst ser det ut att vara en rolig gallring men det hade varit bra mycket bättre att röja och gallra långt tidigare. Det kommer ta lång tid att få fart på tillväxten efter gallring när träden saknar kronor. Risken är också stor för toppbrott och stormskador. Klen gallring med dåligt netto och risk för skador är ju inte vad man egentligen vill ha.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbilväg+gallring

machonisti  
#366533
Mangan skrev:Det mest lönsamma är att posta på skogsforum, hugga medd motorsåg och köra med vajerkran.

Men att köra hydraulkran är mycket roligare.

Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg+gallring

husqvarna_med_sthil  
#366537
halvproffs skrev:Ordentliga vägar är underbara att kunna använda. Sparar oerhört mycket tid o ork. Kan inte mätas i pengar Tänkte att jag ska följa detta område med väg och skog och hålla er uppdaterade om vad som händer här. Om ni är intresserade förstås.


Som jag funderade och hur jag gick och sökte efter möjligheter att komma in med traktorn och kanske det hade gått vid något ställe men nära hälsovådlig körning. Kliade mig i huvudet, började fundera på att köra ut med skoter och visst, ett eller annat vindfälle men lite rejälare huggning vill jag ha traktorn med... sedan kom en fundering från skiftgrannen och vi började planera och nu är vägen där ...vips !

Jag är så himla glad över den där vägen vi gjort... lönar den sig, antagligen gör den väl det men jag bryr mig inte, nu kan jag vårda och hugga samt sköta om denna delen av skiftet också.

Följer denna tråden, intressant !

Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg+gallring

uffejohan  
#366677 Jag köpte en egen 10tons grävmaskin och har gjort någon kilometer med skogsväg, inte stora och breda, men klart framkomliga även med bil o släp. Har turen att ha eget grus på fastigheten. Fantastisk tillgång vid skogsskötsel och jakt plus att generationer framåt kommer att vara tacksamma. Säljer snart grävaren för nästan samma peng som när jag köpte den. Allt bara pluskonto, inte minst lyckan att köra grävmaskin...

Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg+gallring

Pensionär  
#366778 Och om två månader börjar du söka efter en ny grävmaskin.

Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg+gallring

Botvig  
#366893 En skogsbilväg är kanske inte lönsam på kort sikt men den varar ju ganska länge.
På sikt tror jag alla skogsbilvägar är lönsamma.( Tillgänglighet = bättre fastighetspris. Kortare skotnings-sträckor. Mindre markskador.o.s.v.)
Det är som kärringen sa när hon gav grisen fläsk, -"Det kommer tillbaka".

Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg+gallring

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366945 Finns väl många exempel på inköpta Belarus och kärra för att slippa skatt efter att fastigheten avverkats,ett ekipage de inte har användning för på 30 år,är väl då mycket bättre att lägga pengarna på väg som gör nytta .

Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg+gallring

alias  
#727158
halvproffs skrev:Ordentliga vägar är underbara att kunna använda. Sparar oerhört mycket tid o ork. Kan inte mätas i pengar Tänkte att jag ska följa detta område med väg och skog och hålla er uppdaterade om vad som händer här. Om ni är intresserade förstås.


@Halvproffs:
Hur ser vägen och gallringsbeståndet på bilderna i trådstarten ut såhär sju växtsäsonger senare?

Förutsätter att beståndet har gallrats vid det här laget?

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).