Föryngring

Utan markberedning

66 inlägg 29947 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Utan markberedning

sojoh  
#366359 I senaste Skogsland redovisas hur man kan skota utan skador genom att risa till max. Det framgick också att förutom vägar så täcktes hela hygget med ris. Planen var att plantera i riset utan markberedning. Riset förmodas att uppskjuta gräsets utveckling så att planterna hinner en bit på väg. Eftersom jag alltid tyckt att markberedning varit lite för våldsam funderar jag på att tillämpa metoden nu när jag ska hugga ett gammalt granbestånd på lite fuktig mark. Det skulle var intressant att höra om nån här på Skogsforum har erfarenhet eller synpunkter på den här varianten. Jag ska förstås också lyssna bland skogsfolk i min närhet men jag tror det finns mycket att hämta här. Kom igen!!



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Utan markberedning

Hammaren  
#366363 Om det inte är för blött så kan du grotanpassa och plantera stora svepot direkt efter avverkning, utan att markbereda. då ligger du ett par år före med föryngringen också. det har vi gjort på flera ställen med bra resultat.

Avatar Fallback

Re: Utan markberedning

jannee  
#366365 Själv vill jag ha väck riset av 3 orsaker. Riset göder marken detta innebär i sin tur att gräs/ogräs/hallonris/björnbärsris växer gud för bannat.
Andra skälet är att markberedningen blir betydligt bättre utförd utan ris.
Snytbaggeangreppen reduceras - ganska viktigt.
Jag avverkar höst/vintertid - tar bort riset direkt- markbereder och plantar på våren (Maj är en perfekt månad att plantera).
Utan att ta bort riset måste du vänta MINST ett år extra + plantera med barrotsplantor.

Avatar Fallback

Re: Utan markberedning

tyke  
#366370 Jag planterar första våren utan markberedning och kör ut det värsta grotet .Planterar sedan med rejäla barrot har fungerat varje gång.

Användarvisningsbild

Re: Utan markberedning

Kse  
#366371 Ja det är ju en chansning och det beror ju lite på vad du har i botten, nu är det ju inte främst för att få bort gräset man markbereder.
Jag förespråkar markberedning 95 gånger av 100 och det är inte för att jag ska förse mig själv med jobb.
Däremot så ser jag ju hundratals hyggen varje år av alla det slag och går ofta in och gör om där det tidigare har misslyckats, skogsbolagen och länsstyrelsen ser till att vi får fortlöpande utbildning minst en gång varje år så vi är oxå väl uppdaterade på nya tekniker, plantmaterial och utrustning.
Visst hör man markägare som grönrisplanterat ett område med bra resultat, det tror jag nog att många oxå gör, och man kanske inte är lika snabb att berätta dom gånger det misslyckas.
Men, var ringer man när grönrisplanteringen misslyckas?

Jag tror inte på modellen i stort och hade nog velat ha en högläggning på fuktig granmark innan jag la ner kapitalet i marken.
Ingen åtgärd är så dyr som den man måste göra om.

Användarvisningsbild

Re: Utan markberedning

hlb  
#366374 Jag har gjort som tyke de sista fem åren med bra resultat. Får betydligt mindre lövuppslag. Det är säkert olika på olika marker och klimat.

Användarvisningsbild

Re: Utan markberedning

sundelius  
#366377 Jag kör inte ut grot då jag inte tror på att utarma marken. Planterar sedan kommande vår med stor barrot, visst det är jobbigare.
Har väl inte så stor erfarenhet av resultat men det är det sätt farsan anser sig ha fått bäst resultat. Markberedning är nog bra men då ska det ut en stor maskin till :roll: , jag försöker vara aktiv med röjsågen istället

Användarvisningsbild

Re: Utan markberedning

JensSkoog  
#366378 Det här vet jag "Next to nothing about", men jag är övertygat att vi i åren som kommer måste tänka nytt när det kommer till plantering av gran, eftersom klimat och stormar gör granodling svårare. Du berättar att det är fuktig granmark, och just därför skulle jag körd markberedning och höglägging där det går. Ser ju att granen som är planterat utan markberädning i sådan mark, mår illa för tiden 😡

Avatar Fallback

Re: Utan markberedning

tyke  
#366381
sundelius skrev:Jag kör inte ut grot då jag inte tror på att utarma marken. Planterar sedan kommande vår med stor barrot, visst det är jobbigare.
Har väl inte så stor erfarenhet av resultat men det är det sätt farsan anser sig ha fått bäst resultat. Markberedning är nog bra men då ska det ut en stor maskin till :roll: , jag försöker vara aktiv med röjsågen istället

När det är dax för röjsågen det är då det roliga börjar att få forma den blivande skogen som man vill ha den. :wink:

Avatar Fallback

Re: Utan markberedning

Bm350boxer  
#366383 Planterade mitt första hygge, efter södras inrådan, med plugg+ett, i grönriset. Planteringen har gått bra. Det va många som varnade för snytbagge dock.

Användarvisningsbild

Re: Utan markberedning

hlb  
#366387 Om det är så blött att högläggning krävs, gör jag det med traktorgrävaren och 40 cm kabelskopa. Inte så snabbt, men blir bra. Har exempel där Södra skött markberedning och plantering och jag har väldigt lätt att välja metod. Min granne har grönrisplanterat i alla tider och hans ungskogar är de finaste i trakten.

Avatar Fallback

Re: Utan markberedning

alias  
#366389
tyke skrev:
sundelius skrev:Jag kör inte ut grot då jag inte tror på att utarma marken. Planterar sedan kommande vår med stor barrot, visst det är jobbigare.
Har väl inte så stor erfarenhet av resultat men det är det sätt farsan anser sig ha fått bäst resultat. Markberedning är nog bra men då ska det ut en stor maskin till :roll: , jag försöker vara aktiv med röjsågen istället

När det är dax för röjsågen det är då det roliga börjar att få forma den blivande skogen som man vill ha den. :wink:


@tyke:
Det där förutsätter att föryngringen har tagit sig bra så att det finns möjlighet att forma den blivande skogen som man vill ha den - en dålig föryngring leder allt som oftast till tvingande stamval i röjningen.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Utan markberedning

alias  
#366390 Grönrisplantering fungerar på rätt marker - OM MAN GÖR PÅ RÄTT SÄTT!!!

Viktigt är att använda STORA PLANTOR och BRA SNYTBAGGESKYDD och plantera OMEDELBART efter avverkning- och man skall vara noggrann med att göra ÅTERVÄXTKONTROLL (både både år 1, 2 & 3, med tanke på risken för snytbaggeskador) och UPPREPA SNYTBAGGEBEHANDLINGEN vid behov, samt hjälpplantera vid större luckor.

Om det inte är ett svåråtkomligt område så skulle jag helt klart höglägga ett fuktigt hygge och plantera med stora barrots/TE+/P+1 plantor i omvänd torva.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Utan markberedning

ananders  
#366397
jannee skrev:Själv vill jag ha väck riset av 3 orsaker. Riset göder marken detta innebär i sin tur att gräs/ogräs/hallonris/björnbärsris växer gud för bannat.
Andra skälet är att markberedningen blir betydligt bättre utförd utan ris.
Snytbaggeangreppen reduceras - ganska viktigt.
Jag avverkar höst/vintertid - tar bort riset direkt- markbereder och plantar på våren (Maj är en perfekt månad att plantera).
Utan att ta bort riset måste du vänta MINST ett år extra + plantera med barrotsplantor.


Varför måste du vänta ett år med planteringen om du inte tar bort riset? Jag markbereder och planterar på våren om jag gjort en vinteravvetkning och på hösten om jag gjort en sommaravverkning utan att ta bort riset. På våren väljer jag antingen plugg+1 eller barrot i medium storlek behandlade mot snytbagge och på hösten barrot också behandlade mot snytbagge. Och detta utan att jag tycker att riset är ivägen.

Avatar Fallback

Re: Utan markberedning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366403 Många härikring som kör grönsrisplantering, skall själv göra så till våren. Små hyggen gör det kostsamt med en maskin till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).