Motorsåg och handhållet

Såg modeller och lämpliga användnings områden !

457 inlägg 481962 visningar 78 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Aayden  
#365699 Använder nu mest som hobbyanvändare min Husqvarna 350 när jag jobbar i skogen och en jonsered 2234 ( är trots namnet en 38cc utan verktygslös kedjespännare) till det klenare
stöter jag på något grövre hämtar jag min gamle vän från tiden när jag jobbade i delstaten washington jonsered 2095 den fraktade jag tillbaka med övriga bohaget till Sverige

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Peteflamingstar  
#365750
Aayden skrev:Använder nu mest som hobbyanvändare min Husqvarna 350 när jag jobbar i skogen och en jonsered 2234 ( är trots namnet en 38cc utan verktygslös kedjespännare) till det klenare
stöter jag på något grövre hämtar jag min gamle vän från tiden när jag jobbade i delstaten washington jonsered 2095 den fraktade jag tillbaka med övriga bohaget till Sverige


Häftigt att ha jobbat på USA:s västkust! Var du fällare på branterna?

Jag har ju inte egen skog utan hugger/fäller som företagare, det självklara valet blir då min 560 xpg. Den är tillräckligt liten för att inte bli klumpig men tillräckligt stark för de flesta jobb jag ställs inför.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Aayden  
#366035
Peteflamingstar skrev:Häftigt att ha jobbat på USA:s västkust! Var du fällare på branterna?


Branterna var något vi råkade ut för med jämna mellan rum varje år man riktigt fick ångest när chefen sa att det var dags för Hillside logging, Om det inte var för att man ville ha lönechecken så hade vi vänligt bett honom fara till ett varmare ställe.
Men det är samtidigt något nu i efterhand något som jag inte skulle vilja varit utan att ha upplevt, vissa branter var helt ok att jobba i andra var rena mardrömmen
Ibland stod man på branterna och undrade vad man höll på med. på en del jobb hade vi en repstump mellan handleden och motorsågen för om du tappade den så fick du hämta den 200 meter längre ner och slant du så låg du brevid den.
Det är speciellt engång jag aldrig kommer att glömma http://www.csmonitor.com/USA/2014/0328/ ... ting-cause vi var där 2005 :cry:

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

sundelius  
#366360 Snödjup och upplega gör att det inte är så trevligt med förstagallring men efter en vecka hemma med pallspikning så är längtan till skogen för stor :roll: . Får bli lite slutavverkning istället :!:
Jag kör ju med 346:an och 13 tums svärd till "allt" men nu hörde jag om inte far hade någon såg med längre svärd på. Han kom med den här Jonsered sågen. Står 451 på metallbrickan framför bågen, modellbeteckningen?
Ni rutinerade är det något att ha för att fälla och kvista med 346:an?
1452973117_010.jpg

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

johan eriksson  
#366366 Använd den att fälla med, kvista med 346. Svärd och kedja borde gå att flytta annars om du hellre vill köra med bara en såg, ser ut som 15" så det klarar 346 utan problem. Om du har 451an med dig ut i skogen så bara tänk på att kastskydd inte funkar som på nyare sågar, ingen större fara om man bara fäller och apterar med den, dock större risk vid kvistning.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

JensSkoog  
#366369 Är väl inte den starkaste sågen i byn, 44cc - men den ska vara seg i draget. Finns en tråd om den här på Forum sprängskiss 451
Inte sågen jag ville gå för om jag skulle köra 15" eller 18" hela dan, men om man inte har annan, så drar den nog åtminstone 15 utan problem för lite fälling och kapning och som reservsåg - om den är i god skick? :wink:
Edit: Ser att Johan var här före mig. Samstämmer med han i det han säger om att inte använda den i kvistningen. Bättra ha den med långt svärd när det behovs.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

sundelius  
#366375 Jo men precis som jag tänkte, älskar ju min 346:a men gott och ha en såg med 15 tum på så som man använder för fällning. Till aptering och kvistning blir det ju Husqvarnan.
Som jag förstår er så bör jag investera i en motorstarkare såg typ 560 :?:

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

JensSkoog  
#366380
sundelius skrev:Jo men precis som jag tänkte, älskar ju min 346:a men gott och ha en såg med 15 tum på så som man använder för fällning. Till aptering och kvistning blir det ju Husqvarnan.
Som jag förstår er så bör jag investera i en motorstarkare såg typ 560 :?:

Eller en MS 362 :lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

sundelius  
#366382 Väntade på den :lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

totte  
#366497 451:an är en föråldrad såg, oerhört bra motor, men en knepig kedjebroms med bara en kloss som inte uppfyller kraven. Att betrakta som samlarsåg. Kan användas på vedbacken, bör nog inte ut i skogen.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

AndersNilsson  
#387264 Vad har ni för erfarenhet av Jonsered 2250? Vet att det inte är en såg för Heltidsbruk

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387266 Det där med heltidsbrul eller deltidsbruk behöver man inte bry sej om. Jag har en 2245:a som jag gillar skarpt och en 2252 som är betydligt sämre (krånglig att starta). 2245:an använder jag på heltid i skogen utom då jag fäller. Som fällsåg använder jag gamla 2147 som är svårslagen och bättre än de nya. Det kan ju hända att 2252:an är ett måndagsexemplar förstås. 2250 är mitt emellan 2245 och 2252 men om den är lika bra som min 2245:a så är det bara att köpa den bums.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Ola Nilsson  
#396775 Lånar tråden eftersom jag jagar modell på min gamla röjsåg. "Ärvde" den efter den tidigare fastighetsägaren. Är en jonsered men mer hittar jag inte på sågen. Motorn skar ihop och måste höra bedömningen om den är värd att rädda.

Tack på förhand!

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

johan eriksson  
#396778 Ser ut som en RS52E, byggdes på motorsågen 52E. Nya delar kan nog vara lite tjurigt att hitta men en bättre begagnad kolv/cylinder borde gå att hitta till den. Den stora frågan är bara varför den skar? Ska man reparera så måste man även åtgärda orsaken till problemet.
Om den är värd att laga? Det får man nog avgöra själv, kan man skruva och hittar delarna till rätt pris så varför inte. Beror på hur mycket man ska köra med den också.
Var i landet finns du? Kan vara enklare att ge råd om var man ska leta delar då.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

stefanm  
#405132 Hej. Det har blivit dags att låta min gamla husqvarna 42 bli reservsåg eftersom den börjar vara ordentligt sliten. Jag skulle vilja ha tips på vad som kan vara lämpligt.
Jag har en handlare i närheten som verkar vara bra att ha att göra med (jag har bara bott här en månad) och de säljer stihl och husqvarna så det är de två märkena som gäller. Sågen ska användas till gallring, vindfällor och kapa lite ved till hemmabruk. Jag har skogsbruket mer som hobby än som någon form av inkomst i dagsläget men vill ändå inte känna mig begränsad av en för dålig såg. Vad ska jag satsa på för såg?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).