Traktorer och processorer

Köpa traktor, 130.000 max, snö och skog?

47 inlägg 24229 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa traktor, 130.000 max, snö och skog?

Alos  
#35831 vill ha förslag på en 4x4 traktor för ca 130 000 inkl moms med lastare skall användas till snöskottning och körning med huggarvagn .
har en 165 att byta in http://www.blocket.se/vi/18231100.htm?ca=4_s



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35861 Hur pass proffessionell är snöskottningen?
Hemma klarar man väl med 40-50 hk men har man mer bråttom
vill man ju ha tyngre doningar.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35871 jag har ju letat traktor me lastare i typ ett halvår... nu blev det ju en valmet 615m som ja får hem på freda om allt går som det ska, nog om det...
grejjen ja lärt mej under den tiden är att dom flesta traktorer me lastare å priser mellan 50-200´är svåra att få tag på, dom försvinner rätt fort oavsett märke å modell, eller åtminstonde har det varit så här... vi ledsnade ur vår jakt på 100-200´traktorer å tänkte satsa på nytt å var nära att köpa en mccormick när denna valmeten dök upp för 1/3 av pengarna å valde då att köpa denna...

det ja vill säga är att det bara är att avvakta tills rätt maskin dyker up å känslan är rätt, sen är lantmännenmaskin ett hett tips, där kommer det in en del "nya" objekt då å då, där finns en valmet 604 4 för 100´med lastare på väg in till karlstad....

säger, lycka till med sökandet,

//Fredrik

Avatar Fallback
Alos  
#35881 det är inte speciellt mycket snö som ska skottas utan bara min egen gårdsplan funkar fint med den 165 som jag har idag men det är när jag ska ut i skogen som jag vill ha 4x4 annars så tror jag att 60 -80 hk räcker långt .
så är det någon som vet om någon så skriv för bövölen .
vad tor ni om en 3060 är det en bra traktor har hört att dom hade problem med växelådorna ..
behöver ej någon som är skogsutrustad kan gott stå på knä och lasta om det inte skulle gå och frambringa. däremot så är lastare ett krav .

Mvh Alexander

   TS
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35884
Alos skrev:det är inte speciellt mycket snö som ska skottas utan bara min egen gårdsplan funkar fint med den 165 som jag har idag men det är när jag ska ut i skogen som jag vill ha 4x4 annars så tror jag att 60 -80 hk räcker långt .
så är det någon som vet om någon så skriv för bövölen .
vad tor ni om en 3060 är det en bra traktor har hört att dom hade problem med växelådorna ..
behöver ej någon som är skogsutrustad kan gott stå på knä och lasta om det inte skulle gå och frambringa. däremot så är lastare ett krav .

Mvh Alexander


ja har haft en 3050. å tyckte den var bra som bara den... tillå me så går det att sitta bakåt i den... å den hade gått drygt 8000 timmar å va ja vet så var inget gjort åt nån växellåda...
å precis en 3060 som du vill ha står det i borlänge på lantmännen maskin för 130´ +moms :lol:

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35903 om du inte har krav på jätte mkt bromsar å komfort så finns denna...

http://www.blocket.se/vi/18266800.htm?ca=6_s

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35953 Kör 3060 med många timmar på mätaren(timräknaren kass).

Det som krånglat en del är elen men det kan bero på att den e ganska rostig efter att ha gått med saltspridare mm.

Maskinellt har den funkat kanon, bytte hydraulpump(lätt operation) och det är det enda.

Fram/back spaken är lite sladdrig men har aldrig haft problem med lådan i övrigt.

Tror inte det är några problem med lådorna, efter att ha gått med både lastare och snöblad i flera år utan renovering så borde dom hålla.

Kanske var dom allra första som krånglade, brukar ju vara så.

Avatar Fallback
Alos  
#35985 hur var det med datatronic då vad är det igentligen ?
Samt går dom att ha i skogen för när det är en massa data och el . tänker att det kanske finns en massa saker under som kan vara känsliga

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35996 3060 finns i tre modeller electronic, autotronic och datatronic.

Autotronic är ett övervakningssystem som har vändtegsautomatik, kopplar ur 4wd vid hög fart samt kopplar in vid broms. Övervakar k-uttaget mot överbelastning mm.

Electronic har fortfarande elknappar till allt men saknar denna övervakning.

Datatronic har allt som autotronic har plus en liten display i hytten som man kan får fram rätt mycket information på som tex slirningsprocent, bränsleförbrukning mm.

Tyvärr är det en del sladdar under traktorn på högersidan.

Hydraulpumpen, filter och solenoider sitter alla samlade i ett lock just framför den högra trumpeten och där måste en "låda" byggas vid skogskörning.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35998 Av alla fordon torde traktor vara det som är mest ekonomiskt att köpa nytt.
En bekant köpte traktor av en handlare för 5-6 år sedan och fick samma pris i inbyte i år.Har sett flera begade belarus till priser en bit över nypris.

/Nisse

Avatar Fallback
Alos  
#36245 hur är det med kvaliten på belarus ? .. tycker att det ser lite vanskligt ut med portal axlar.
Är det stor slillnad på komfort och kvalite mellan en belarus och en mf i samma årsmodell dvs mitten på 80talet .kan man jämföra dom med en Zetor från samma tid? .

   TS
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36263
Alos skrev:hur är det med kvaliten på belarus ? .. tycker att det ser lite vanskligt ut med portal axlar.
Är det stor slillnad på komfort och kvalite mellan en belarus och en mf i samma årsmodell dvs mitten på 80talet .kan man jämföra dom med en Zetor från samma tid? .


den belarus vi har har hållt precis lika bra som alla andra traktorer vi har å har haft, en massa bra lösningar på kallstart osv, dom är ju gjorda för KALLT väder i ryssland :lol:

Det enda vi gjort på vår är att byta startmotor, å det kan man ju bli tvungen att göra på vilken traktor som helst,
sen va gäller zetor mot belarus kan ja ej yttra mej om eftersom ja inte ens suttit i en Zetor... men mot säg en mf 3050 som ja haft så visst är det 300% bättre åkkomport i MFen Men MF har mer elektornik å kostar förmodligen minst det dubbla, kanske mer, än belarus... å troligen så är MF dyrare att reparera, en helt Ny växellåda till 820 belarus har ja för mej kosta 12´ det tycker ja iaf är billigt mot va det kostar på andra märken....
vår belarus är en 820 -89 å har gått ca 4000 timmar enligt mätaren, dock så mäter den, va ja har fattat inte verkliga timmar utan den går efter motor varv eller nått sånt...
å ska man ha en traktor till att köra snö å skog så duger den gott, å ska man köra väg så går det lätt att mecka bort spärren i lådan vilket gör att den knallar på i ca 40-50 blås... tyvärr kanske inte bromsarna orkar riktigt :lol:

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36308 Jag tycker man kan jmfr Belarus, Zetor & Ursus med kinafyrhjulingar i kvalitet
men åxå i pris, det är deras enda bra gren.
Jag köper hellre en beg märkes traktor/atv än en ny billig.
Smaksak såklart.

Avatar Fallback
Alos  
#36487 Ja det är lite så jag också har tänkt .
även om det är billiga delar till "ryssarna" så tror jag att det kan vara värt lite pengar att slippa rasad växelåda ute i skogen osv .
men det kanske är bara jag som är lite blyg för dessa .. finns det någon möjlighet att någon kan ta några bilder på berlarusen både både ute och inne i så ja får se hur dom ser ut som .

Mvh // A

   TS
Avatar Fallback
Alos  
#36636 hur är det med Chase då typ en 695xl ellerk liknande är det något att ha ??

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).