sön 17 jan 2016, 01:55#366418
Fyrtaktare är knappast ett rimligt alternativ för småmotorer i kyla. Inte ens för litet större motorer där vikt och prestanda är kardinalparametrar, såsom för t.ex. snöskotrar. Ur miljösynpunkt är dock 4-takt oftast att föredra, även om nyare motorteknologier för tvåtakt förbättrats vänsentligt map. miljöaspekten.
Med tvåtakt kontra fyrtakt satt åt sidan, är det nu lämpligt att återgå till trådens ämne.
Är det någon som äger patent- resp. licensrättigheter till CarbControl/M-Tronic/AutoTune? Mig veterligt är det fortfarande bara Husqvarna/Jonsered och Stihl, som tillverkar produkter med den funktionen, hårdvara & programvara. Hur som helst, tittar man specifikt på Stihl, Jonsered & Husqvarna, så är det tydligt att det är bara att gilla läget beträffande denna typ av återkopplat system med förgasarstyrning.
Stihl har i stort sett bytt ut hela sitt sortiment av proffs-sågar till att vara försedda med M-Tronic, förutom gamlingarna MS 461 & MS 880. Dessutom har Stihl implementerat M-Tronic i nästan alla sina röjsågar, åtminstone i de modeller med 45cc och uppåt.
Husqvarna har även försett i stort sett alla sina semi- & professionella (XP/G) motorsågar i 500-serien med AutoTune, utom för de allra största modellerna som fortfarande hänger kvar ur 300-serien. Samt den något udda japan-utvecklade 543XP(G), men den lär ju sannolikt snart få AutoTune också. Däremot vad jag vet, så har inte Husqvarna ännu lanserat någon av sina röjsågar med AutoTune. Men Husqvarna har även lanserat konsumentsågar med AutoTune i sågar snäppet under den professionella klassen, nämligen 455 Rancher AutoTune™ i 400-serien, visserligen på selekterade marknader. (Fast 555 & 556 torde förstås vara bättre alternativ till marginell merkostnad).