Gallring

Skogsbilväg+gallring

31 inlägg 17330 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsbilväg+gallring

halvproffs  
#366235
1452944513_20160115_150400[1].jpg
1452944452_20160115_150340[1].jpg
1452944383_20160115_150353[1].jpg
1452944310_20160115_150410[1].jpg




   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg+gallring

isteskog  
#366237 Fina tallbestånd!
Skogsbilvägar är nog en av de mest lönsamma investeringar man kan göra :smile:
Svårt att avgöra stammar/ha på ett foto, men skulle gissa på 1800 stam/ha

Härlig huggning iaf, är det på eget, Halvproffs?

Användarvisningsbild

Re: Skogsbilväg+gallring

halvproffs  
#366240 Som jag skrev under fotot har jag ingen skog där men hade gärna haft :grin: . Uppskattar att det står 2stam per m2. En aning mer än du trodde :surp: Då förstår du att det är oerhört stamtätt. BHD ca13cm ca 12m höga träd ger upphissade kronor så det är risk för snöbrott nu. Ska hålla ögonen på det och ta nya kort när det är gallrat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg+gallring

jannee  
#366244 Ser väldigt fint ut nu, får hoppas att vädret blir gynnsamt efter gallring - inga starka vindar de närmaste 5 till 10 åren - för då finns risken för vindfälle och toppbrott - en nybyggd skogsbilväg genom ett sådant bestånd är att be om problem :mrgreen:
Denna väg skulle varit anlagd i samband med planteringen.

Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg+gallring

ÅsaNisse  
#366251 Varför inte grusa upp vägen nu på tjälen. Då får du ett jämt gruslager som får sätta sig i lugn och ro med tjällossningen förutsatt att det inte är någon trafik då.

Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg+gallring

tallen100  
#366252 Då gäller det ju att hitta grus utan tjälbutar.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbilväg+gallring

halvproffs  
#366255
ÅsaNisse skrev:Varför inte grusa upp vägen nu på tjälen. Då får du ett jämt gruslager som får sätta sig i lugn och ro med tjällossningen förutsatt att det inte är någon trafik då.


Har ingen delaktighet i vägen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg+gallring

haggloader  
#366271 Tallbeståndet skulle passa perfekt till att manuellgallra lite då och då under flera år.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbilväg+gallring

sundelius  
#366391
haggloader skrev:Tallbeståndet skulle passa perfekt till att manuellgallra lite då och då under flera år.


Japp, blir sugen bara jag ser det :!:

Användarvisningsbild

Re: Skogsbilväg+gallring

JensSkoog  
#366398
halvproffs skrev:Som jag skrev under fotot har jag ingen skog där men hade gärna haft :grin: . Uppskattar att det står 2stam per m2. En aning mer än du trodde :surp: Då förstår du att det är oerhört stamtätt. BHD ca13cm ca 12m höga träd ger upphissade kronor så det är risk för snöbrott nu. Ska hålla ögonen på det och ta nya kort när det är gallrat.

Blir spännande :wink: Men med så tät bestånd, kan det snabbt gå till helsike med allt efter gallring om det blir blötsnö och vind. :cry:

Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg+gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366399
isteskog skrev:Skogsbilvägar är nog en av de mest lönsamma investeringar man kan göra :smile:


Sa han som aldrig gjort en kalkyl på det! :lol:

Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg+gallring

uge  
#366413 Använder man sunt förnuft och tänker praktiskt och framåt så är det vägar som gäller.

Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg+gallring

husqvarna_med_sthil  
#366437 Måste nog hålla med om det positiva med väg. Vi har precis gjort en här. Utan den vägen kommer jag inte åt den delen av skiftet, faktiskt helt omöjligt och det blir väldigt långa skotningsavstånd om man skulle välja ett avverkningsuppdrag. Nu kommer jag fram och kommer åt min skog på egen hand, dessutom är skotningsavståndet litet. Det är verkligen nya möjligheter. Dessutom kan ju andra också bruka vägen när de ska till skogs vid jakt, bärplockning, fiske osv.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbilväg+gallring

loppan  
#366454 De långsiktigt lönsammaste åtgärderna i skogsbruket är i nämnd ordning,plantering röjning bygga skogsväg.
Gallring kommer först på fjärde plats.

Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg+gallring

isteskog  
#366457 Jag kalkylerar helt utan kalkyl att skogsbilvägarna jag gjort har varit bra investeringar. Ska man lägga kalkyler på varje handling man gör i skogen, så kanske bästa kalkylen är att kalkylera med en försäljning av fastigheten. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).