Motorsåg och handhållet

Autotune vs. M-tronic

101 inlägg 42487 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Autotune vs. M-tronic

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366081 2 eller 3 gonger har eg klart det siste året å fylla stihl si biologiske olje på bensintanken på saga. Fekk start på ho også, gjekk ca 10 sekund eller noke sånt. Gjorde reint med bensin og fekk start på ho igjen til slutt. Har ikkje merka noke enda da, men kjeme vel til å gjera det. Dette starta etter at me begynnte med HVA si nye kanne før gjorde eg det ikkje ein einaste gong.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

anersimyra  
#366096 Min " Dolme " som är en 4605 är väldigt lik 346 i motorkaraktären.. :grin: men den kommer långt efter en 550 som går bra vid kvistning då 550 sågens design är riktigt jävla bra..men skiten går ju förihelvete inte ..PERKELE.. 😈 😈 😈

Avatar Fallback

Re: Autotune vs. M-tronic

röjar kalle  
#366114
anersimyra skrev:Min " Dolme " som är en 4605 är väldigt lik 346 i motorkaraktären.. :grin: men den kommer långt efter en 550 som går bra vid kvistning då 550 sågens design är riktigt jävla bra..men skiten går ju förihelvete inte ..PERKELE.. 😈 😈 😈

Alla ni hva älskare lever kvar i eran förnekelse av att det märket är och kommer vara en riktig skit såg.Kör en förbättrad variant av av skitsågen, hade inte det varit för att den var röd och hade rakt främre hade jag aldrig stått ut. :wink: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

traktorz  
#366127
Tjita1 skrev:Upplever ni att Stihl är ett bättre köp än Husqvarna map Autotune?

Har kört kanske drygt100 timmar med CarbControl, AutoTune, M-Tronic tillsammans, I stort sett problemfria timmar. Visst har sågarna tjyvstannat vid gaspådrag, haft ånglås, varit svårstartade, haft sotigt tändstift, men inget problem har varit värre än att jag ändå väljer den nyaste sågmodellen med förgasarstyrning.

Hanteringen skiljer något, Stihls kontroller är enklare, fast dödarknappen går åt fel håll på Stihl, om man är van Jonsered.

Användare med fingertrubbel glömmer dock lätt hur läget förhöjd tomgång initieras, primerblåsan finns på Husqvarna/Jonsered av en anledning också.

Stihl MS201C-M saknar primerblåsa, men är ändå mycket lättstartade i de flesta lägen.

Du väljer inte såg utifrån med/utan förgasarstyrning, se det bara som en liten detalj bland många väsentliga.

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

traktorz  
#366128
Magnus M skrev:
Nu i vindfällena har jag haft 18" på 346an o jag blir småirriterad varje rotkap för i jämförelse får man ju dra som en idiot för o få liv i den. Ska sägas att det är gamla versionen utan primer.


Gamla torra membran, gamla bränsleledningar, gammalt tanklod, igensatt tankluftning, dålig komp - byt kolvring, för klen snärt i rycket? Men mest troligt, att lågfartsnålen är inte optimalt justerad?

Håller med om att det är en fröjd om sågen startar på första eller andra rycket. Är det inget fel på sågen med M-Tronic/CarbControl, så gör de ju det också. Dock behöver sågen bli varm först, när det är 10-15 minusgrader.

Avatar Fallback

Re: Autotune vs. M-tronic

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366129 Lättstartade brukar elektroniksågarna vara. Men ofta så händer det inte så mycket mer sen. 😡

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

traktorz  
#366132
anersimyra skrev:Varken min 346 eller Dolmarn behöver " vinterfjantas " med, man tankar och drar i snöret..punkt slut.. \M/

- Tankar du Aspen, eller obskyr etanolspetsad handelsbensin?

- Öppnar du vinterpluggen, för att få förvärmd luft runt förgasaren. (Här är Stihls lösning elegantare, man vänder bara på spjället för att skifta mellan sol/snö (sommar/vinter).

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366137
traktorz skrev:
Tjita1 skrev:Upplever ni att Stihl är ett bättre köp än Husqvarna map Autotune?

Har kört kanske drygt100 timmar med CarbControl, AutoTune, M-Tronic tillsammans, I stort sett problemfria timmar. Visst har sågarna tjyvstannat vid gaspådrag, haft ånglås, varit svårstartade, haft sotigt tändstift, men inget problem har varit värre än att jag ändå väljer den nyaste sågmodellen med förgasarstyrning.


Jag har valt att inte köpa de nya röjsågarna pga tveksam teknik så jag kör med 345 FXT, på mina senaste har jag ca 1400 gångtimmar (1400 tankar) per såg och två gånger har det blivit problem med dem. Ena blev bara svårtstartad och den andra startade inte alls pga igensatt förgasare pga att jag hade missat byta bränslefilter på just den , men bara två fel på ca 1400*3 tankar.
Om de nya ger sådär mycket fel redan på 100 timmar så är det ju inte så bra eller hur?
Även om du säljer Hva (får den känslan av alla fackuttryck) så kan du ju ändå granska produkterna kritiskt, det är ingen som hindrar dig från det.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Autotune vs. M-tronic

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366138
traktorz skrev:
Gamla torra membran, gamla bränsleledningar, gammalt tanklod, igensatt tankluftning, dålig komp - byt kolvring, för klen snärt i rycket? Men mest troligt, att lågfartsnålen är inte optimalt justerad?

Håller med om att det är en fröjd om sågen startar på första eller andra rycket. Är det inget fel på sågen med M-Tronic/CarbControl, så gör de ju det också. Dock behöver sågen bli varm först, när det är 10-15 minusgrader.


346an av den första gen har väl alltid vart lite såna att dom kräver några ryck, det var väl därför primerblåsan kom på senare modell.
Vårt ex är väl iordning o går som en klocka för övrigt. Det är mest i jämförelse med 241an som ju är extremt lättstartad som den upplevs jobbig.

Man märker att 241an går en aning fett några minuter innan den fått upp värmen men det känns helt rimligt tycker jag. Fyrtaktar vid kanske 1000 varv lägre än varm.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366140
anersimyra skrev:Varken min 346 eller Dolmarn behöver " vinterfjantas " med, man tankar och drar i snöret..punkt slut.. \M/

Instämmer vad gäller 346:an. Det enda jag gör när det är kallt är att öppna vinterluckan, sen är det bara att tuta och köra utan några som helst förgasarproblem :grin:

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

anersimyra  
#366142
traktorz skrev:
anersimyra skrev:Varken min 346 eller Dolmarn behöver " vinterfjantas " med, man tankar och drar i snöret..punkt slut.. \M/

- Tankar du Aspen, eller obskyr etanolspetsad handelsbensin?

- Öppnar du vinterpluggen, för att få förvärmd luft runt förgasaren. (Här är Stihls lösning elegantare, man vänder bara på spjället för att skifta mellan sol/snö (sommar/vinter).
Aspen är det självklara valet sen bränslet introducerades. Sommarpluggen hade jag glömt att montera förra våren och körde alltså utan hela våren och sommaren, när temperaturen gick mot noll började sågen gå illa för att vid ökad temperatur gå riktigt bra. Att öppna in till förgasaren är något jag gör om jag kommer ihåg, öppet, eller stängt, är inget jag någonsin märkt någon skillnad på.

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

traktorz  
#366147 Tvåtaktare ska alltid ha bra kylning, så du bör nog ha sommarpluggen på plats varma sommardagar på vedbacken.

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

traktorz  
#366155
Palms skrev:
Jag har valt att inte köpa de nya röjsågarna pga tveksam teknik så jag kör med 345 FXT, på mina senaste har jag ca 1400 gångtimmar (1400 tankar) per såg och två gånger har det blivit problem med dem. Ena blev bara svårtstartad och den andra startade inte alls pga igensatt förgasare pga att jag hade missat byta bränslefilter på just den , men bara två fel på ca 1400*3 tankar.
Om de nya ger sådär mycket fel redan på 100 timmar så är det ju inte så bra eller hur?
Även om du säljer Hva (får den känslan av alla fackuttryck) så kan du ju ändå granska produkterna kritiskt, det är ingen som hindrar dig från det.


Har sålt ett flertal beg. Jonsered och någon Stihl såg, men ännu inte någon HVA. (Ägare endast till en HVA snöslunga).

Gillar dessutom teknik, även ny sådan, så använder fackuttryck, om de är bäst för att beskriva förlopp eller funktion.

Mesta tid med en såg går åt till att fila kedjor, samt blåsa rent smuts under kopplingskåpan. Ser det bara som en positiv utmaning om en småmotor krånglar ibland, såsom t ex en såg. Prestandavinsten med AutoTune/CarbControl/M-Tronic överväger mot de tillfälliga krångel som upplevts.

Undrar om röjsågar/grästrimrar behöver mindre underhåll än en motorsåg, tanka och fila klungan bara!

Dina 345FXT och våra (Jonsered RS44 & Stihl FS200) är över 10 år gamla och går fortfarande som nästan nya.

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366163 Ja 345FX är det bästa Husqvarna gjort på röjsågssidan. 252RX är nära men har mycket sämre ergonomi.
Ingen autotune på dem inte :grin:

Avatar Fallback

Re: Autotune vs. M-tronic

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366206 [quote="traktorzHar sålt ett flertal beg. Jonsered och någon Stihl såg, men ännu inte någon HVA. (Ägare endast till en HVA snöslunga).

Gillar dessutom teknik, även ny sådan, så använder fackuttryck, om de är bäst för att beskriva förlopp eller funktion.

Mesta tid med en såg går åt till att fila kedjor, samt blåsa rent smuts under kopplingskåpan. Ser det bara som en positiv utmaning om en småmotor krånglar ibland, såsom t ex en såg. Prestandavinsten med AutoTune/CarbControl/M-Tronic överväger mot de tillfälliga krångel som upplevts.

[/quote]

Om man ser det som en positiv utmaning när grejorna krånglar så ska man givetvis ha autotune. :lol: :lol:
Eller hålla på med gamla brittiska motorcyklar.
Vi andra som vill ha grejor som funkar ska alltså akta oss.

:???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).