Bilar

Din nästa 4WD bil går på el

77 inlägg 26993 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366087 Hoppas det går bra med engelsk info:
http://www.engineering.com/ElectronicsD ... Rally.aspx

Den var fortfarande med igår, 12-13 dagar in i racet. Har inte hört att den skulle ha brutit idag.
Fantastiskt imponerande med tanke på alla vibrationer och sand överallt.

Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367684 Intressant debattartikel i NyTeknik
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 956977.ece
där man räknar på hur mycket CO2 som släpps ut vid tillverkningen av batterierna.
Några exempel:
A elbilar
E.Golf 33g/km
Tesla 118 g/km
B Laddhybrider
Outlander 17 g/km
V60 17 g/km

Någon kommenterar också att man även ska ta med produktionskostnaden för bensin/diesel.
Men en slutsats är att en fullständig livscykelanalys är omöjlig att göra .

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Tjita1  
#367691
lfq skrev:Intressant debattartikel i NyTeknik
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 956977.ece
där man räknar på hur mycket CO2 som släpps ut vid tillverkningen av batterierna.
Några exempel:
A elbilar
E.Golf 33g/km
Tesla 118 g/km
B Laddhybrider
Outlander 17 g/km
V60 17 g/km

Någon kommenterar också att man även ska ta med produktionskostnaden för bensin/diesel.
Men en slutsats är att en fullständig livscykelanalys är omöjlig att göra .

På laddhybriderna blir det ju en helt omöjlig analys, eftersom man inte kan veta hur mycket ägaren laddar och hur mycket hen kör på bensin.. På rena elbilar är det väl lite lättare.

Angående Tesla så ska dom ju öka produktionen och minska miljöpåverkan med sin nya batterifabrik dom bygger i Nevadaöknen. https://www.teslamotors.com/gigafactory

Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

alias  
#367695
Tjita1 skrev:
lfq skrev:Intressant debattartikel i NyTeknik
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 956977.ece
där man räknar på hur mycket CO2 som släpps ut vid tillverkningen av batterierna.
Några exempel:
A elbilar
E.Golf 33g/km
Tesla 118 g/km
B Laddhybrider
Outlander 17 g/km
V60 17 g/km

Någon kommenterar också att man även ska ta med produktionskostnaden för bensin/diesel.
Men en slutsats är att en fullständig livscykelanalys är omöjlig att göra .

På laddhybriderna blir det ju en helt omöjlig analys, eftersom man inte kan veta hur mycket ägaren laddar och hur mycket hen kör på bensin.. På rena elbilar är det väl lite lättare.

Angående Tesla så ska dom ju öka produktionen och minska miljöpåverkan med sin nya batterifabrik dom bygger i Nevadaöknen. https://www.teslamotors.com/gigafactory


Borde väl bli helt omöjligt för en elbil också, då man inte vet om kraftverket som producerat elen körts på kol/olja eller om den kommer ifrån vattenkraft/vindkraft.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386689 Kan inte riktigt bestämma mig för i vilken tråd jag ska skriva i, men den är ju 4wd så.
Har kört nu i 350 mil, sammanfattning så här långt:
- det är rätt kul att gasa fullt med en 2 tonsbil med 660 Nm . Samtidigt ointressant för det är liksom inte skälet till man köper bilen. Fast kul ändå liksom, den bara ökar hela vägen utan orktapp.
- är nu nere på 0,38 i snittförbrukning, det blir automatiskt en tävling med sig själv och ett öga lika känsligt för eluttag som för rådjur på en åker. Åker på enbart el till jobbet inklusive ärenden. Laddar hemma och på jobbet.
- har hittat eluttag lite varstans, bl.a på Arlanda. Men det är sällsynt och särskilt att det finns 3 varianter. Vanligt jord, trefas och sen elbilsspecial. En sladd kostar 3500 kr!. Sen måste man veta hur mycket man kan dra ur uttaget så mn inte blåser säkringen.
- i övrigt går bilen oerhört tyst och skönt så länge man slipper dieseln. Men man måste, på allvar, tänka på att fotgängare inte alltid hör mig komma
- andrahandsvärdet borde vara bra, menar att när bilen gått 8000 mil så har dieseln kanske gjort 2000 mil. Mycket kvar på den med andra ord
- tveksamt som långfärdsbil, typ över 60 mil då tanken är mindre än original och laddning tar minst 5 timmar till fullt.

Överlag så är jag väldigt nöjd så här långt. Men köpa privat? Ja som begagnad efter mig.

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Göt  
#386690 Hur långt kommer du på batterierna?

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386692
Göt skrev:Hur långt kommer du på batterierna?


Ca 45 km, och då kör jag strikt efter hastighetsgränser. Ska bli intressant nu när tid för AC kommer. Men å andra sidan behövs ju ingen värme då.

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Göt  
#386695 Egentligen perfekt om man för det mesta gör kortare resor. Laddar dieselmotorn upp batterierna eller måste du ställa dig vid en stolpe. Nu är jag nyfiken

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386700
Göt skrev:Egentligen perfekt om man för det mesta gör kortare resor. Laddar dieselmotorn upp batterierna eller måste du ställa dig vid en stolpe. Nu är jag nyfiken


Det är faktiskt ganska smart. Om jag väljer "power" läget då går dieseln hela tiden och laddar dessutom batterierna. Men bäst är "save" läget. Det använder jag när jag vet att ska köra mer än 5 mil före nästa laddningsmöjlighet. Då slår jag i den knappen så fort jag kommer ut på, typ, 90 väg. Där går ju dieseln billigast och renast. Då har jag alltid ström kvar till städerna eller hemma i byn. I "save" läget så laddar den med dieseln så jag alltid har 20 km körning kvar. Sitter en väldigt stor generator i motorrummet fram, i bakre motorrummet finns bara elmotorn och batterierna.
Senast redigerad av Uvskogen sön 10 apr 2016, 18:36, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Tosca  
#386703 Ja, den låter ju ganska idealisk på många sätt.

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Göt  
#386706 Häftigt. Verkar ju riktigt bra.

Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Hema  
#386778
Uvskogen skrev:Kan inte riktigt bestämma mig för i vilken tråd jag ska skriva i, men den är ju 4wd så.
Har kört nu i 350 mil, sammanfattning så här långt:
- det är rätt kul att gasa fullt med en 2 tonsbil med 660 Nm . Samtidigt ointressant för det är liksom inte skälet till man köper bilen. Fast kul ändå liksom, den bara ökar hela vägen utan orktapp.
- är nu nere på 0,38 i snittförbrukning, det blir automatiskt en tävling med sig själv och ett öga lika känsligt för eluttag som för rådjur på en åker. Åker på enbart el till jobbet inklusive ärenden. Laddar hemma och på jobbet.
- har hittat eluttag lite varstans, bl.a på Arlanda. Men det är sällsynt och särskilt att det finns 3 varianter. Vanligt jord, trefas och sen elbilsspecial. En sladd kostar 3500 kr!. Sen måste man veta hur mycket man kan dra ur uttaget så mn inte blåser säkringen.
- i övrigt går bilen oerhört tyst och skönt så länge man slipper dieseln. Men man måste, på allvar, tänka på att fotgängare inte alltid hör mig komma
- andrahandsvärdet borde vara bra, menar att när bilen gått 8000 mil så har dieseln kanske gjort 2000 mil. Mycket kvar på den med andra ord
- tveksamt som långfärdsbil, typ över 60 mil då tanken är mindre än original och laddning tar minst 5 timmar till fullt.

Överlag så är jag väldigt nöjd så här långt. Men köpa privat? Ja som begagnad efter mig.

Jag kanske är blind, men vad är det för bil?

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386780 Det står lite dolt i början av tråden men jag skulle förstås repeterat! :oops:
Det är en Volvo V60 Twin engine (diesel laddhybrid)

Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Hema  
#386795
Uvskogen skrev:Det står lite dolt i början av tråden men jag skulle förstås repeterat! :oops:
Det är en Volvo V60 Twin engine (diesel laddhybrid)

Lugnt, kul att du är nöjd. :)

Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

åberg  
#386820
Uvskogen skrev:Men man måste, på allvar, tänka på att fotgängare inte alltid hör mig komma


Upplevt samma med Prius.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).