Motorsåg och handhållet

X-feller, ny hjälpare i skogen.

58 inlägg 22142 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

Hema  
#365981
Huggarn skrev:lite tragiskt att läsa att en erfaren forummedlem som Hema förlitar sig på "säkra hörnet" mm! :???: och vad div sk "motorsågsutbildare" ev skulle tycka om detta! Man får väl för tusan koppla in skallen ibland va? hurvida detta redskap är bra eller inte låter jag vara osagt då jag ej har provat det! ser riktigt bra ut enligt mig! hurvida priset är för högt eller inte får väl maknaden avgöra! jag har hört otaliga gånger att kilar är bäst att fälla träd med! jag håller med i dom flesta fall! men är det upplega på en risig gran så kanske ett hederligt brytjärn är bättre, för att inte få 2 kubik snö på sig? när det gäller "stalpar" av olika fabrikat så skulle jag vilja säga att det är det bästa som hänt manuell avverkning efter motorsågen! jag älskar kilar och använder dom dagligen, men jag skulle vilja se er som fäller tex småträd som al o asp som växer i vägkanter mm som lutar ca 45-70% mot fällriktningen, göra det utan en stalp eller liknande! lycka till! :smile:

Ja som erfaren forummedlem borde jag vetat bättre, än att ta upp saker som säkra hörnet. Jo jag tackar :lol: Jag som försökte förmedla en riskanalys eller iaf försök till en.. Men sunt förnuft, här kommer en med det hur som helst!
På frågan om han brukar boka hotell via internet:
Bild

:grin:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365996 nämen va kul Hema! .. riktigt skoj!!

Användarvisningsbild

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365997 kanske ska ta å ringa upp den gode Lars å lära dig ett å annat!!?

Avatar Fallback

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

Hema  
#365999 Jag kan inte låta bli att tolka att du blev lite provocerad. Inte min mening. Kan hända att jag tolkar fel. Men du kan väl hålla med om att det inte är sunt att stå kvar vid trädet när det faller, för att man ska se till att trädet inte faller på hjälpmedlet. När trädet faller ska man avlägsna sig.

Sedan om du tar ett jobb som kräver motorsågskort och du råkar ut för en arbetsolycka och olyckan kan härledes till redskapet. Då detta försätter dig i en farligare situation, så kanske det inte spelar någon roll vad den du tycker, utan det är försäkringsbolaget som beslutar i frågan.

Jag kan såklart inte avgöra hurvida detta redskap är rätt eller inte, men jag tycker mig se vissa risker. Kanske går det att använda den på ett säkrare sätt. Räcker för mig om jag kan hjälpa någon att bli mer observant i handhavandet av den.

Avatar Fallback

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

Hema  
#366001 Samt är det sunt förnuft att flytta från stan till skogen, när priset på timmer går ned, kraven på utrustning, kunskap ökar, samt att Miljörörelsen tenderar att lägga beslag på allt? :???:

Avatar Fallback

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

tallen100  
#366004 Vet inte direkt om kravet på kunskap ökat, men nu för tiden kostar det ju att få köra en motorsåg.
Dom flesta som tagit det så kallade "motorsågsplastkortet" verkar tro att det dom lär sej där är heligt och måste följas till punk och pricka, det i sin tur gör att folk snart inte tänker själva över huvudtaget. Kom ihåg att inget träd/rotvälta är lik den andra.

Användarvisningsbild

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366014 Jösses! vad som är sunt förnuft för mig kanske inte är det för dig! men jag garanterar att du lär dig flera hundra % mer ang motorsågar å dess handhavande på en dag i skogen med mig än vilken gemene "mororsågsutbildare" som helst gör på en vecka! jag tar inte heller överbetalt flera tusentals kronor för detta! :smile:

Avatar Fallback

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

Hema  
#366028
Huggarn skrev:Jösses! vad som är sunt förnuft för mig kanske inte är det för dig! men jag garanterar att du lär dig flera hundra % mer ang motorsågar å dess handhavande på en dag i skogen med mig än vilken gemene "mororsågsutbildare" som helst gör på en vecka! jag tar inte heller överbetalt flera tusentals kronor för detta! :smile:

Jag tar gärna ett varv med dig i skogen, frågan är bara om jag klarar ditt tempo. :)

Användarvisningsbild

Re: Sv: X-feller, ny hjälpare i skogen.

anersimyra  
#366038
Fredrik Reuter skrev:Hej,
River tag i en gammal tråd då jag såg detta klipp på YouTube, kan passa bra in i denna tråd! :wink:

Nej..nej..nej..nej..!! Vilket spektakel till " hjälpmedel "..ett klockrent " stjälpmedel " vilket krångel.. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

anersimyra  
#366043
Hema skrev:Jag kan inte låta bli att tolka att du blev lite provocerad. Inte min mening. Kan hända att jag tolkar fel. Men du kan väl hålla med om att det inte är sunt att stå kvar vid trädet när det faller, för att man ska se till att trädet inte faller på hjälpmedlet. När trädet faller ska man avlägsna sig.

Sedan om du tar ett jobb som kräver motorsågskort och du råkar ut för en arbetsolycka och olyckan kan härledes till redskapet. Då detta försätter dig i en farligare situation, så kanske det inte spelar någon roll vad den du tycker, utan det är försäkringsbolaget som beslutar i frågan.

Jag kan såklart inte avgöra hurvida detta redskap är rätt eller inte, men jag tycker mig se vissa risker. Kanske går det att använda den på ett säkrare sätt. Räcker för mig om jag kan hjälpa någon att bli mer observant i handhavandet av den.
7000 spänn kommer gå upp i rök innan arbetsdagen är slut eftersom " prylen " åker med träden när de faller, slår rotändan uppåt och åt sidan lär " prylen " hamna där den hör hemma..på skroten.. :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

Amatörhuggare 62  
#366052 Man hade ju vart på 3 Tallen, vid det här laget !

Användarvisningsbild

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

anersimyra  
#366053 Minst..och varför skulle man behöva lyfta en grov tall ända upp till " himlen ".. :shock:

Avatar Fallback

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

tallen100  
#366063
Hema skrev:
Huggarn skrev:Jösses! vad som är sunt förnuft för mig kanske inte är det för dig! men jag garanterar att du lär dig flera hundra % mer ang motorsågar å dess handhavande på en dag i skogen med mig än vilken gemene "mororsågsutbildare" som helst gör på en vecka! jag tar inte heller överbetalt flera tusentals kronor för detta! :smile:

Jag tar gärna ett varv med dig i skogen, frågan är bara om jag klarar ditt tempo. :)

Där har du det bästa sättet att lära dej på, inget slår att vara med någon som kan ute i verkligheten :grin:

Avatar Fallback

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

röjar kalle  
#366077 :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Användarvisningsbild

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

anersimyra  
#366084 Det beror allt på det pojkar, min arbetskamrat med 55 år i skogen ser inte skillnad på en asp och en lind. Jag har i veckan frihuggit ädellöv där lind utgör ett stort inslag. Tror ni inte att när " gubben " i dag lastade virke tyckte han att en " aspgren " var i vägen och bröt av den med kranen.. :mrgreen: :mrgreen:
Ps: det var två grenar varav den ena fläkte stammen.. 😡

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).