Skogsnyheter

Stormar det om granskogen

4 inlägg 2559 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stormar det om granskogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Avatar Fallback

Re: Stormar det om granskogen

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365936 Det blir intressant att se hur dagens granplanteringar klarar sig mot framtidens stormar. Jag är lite förvånad att man inte ordnar med bättre kantzoner. Här kunde Skogsstyrelsen gå in med råd och kunskap. Det är inte heller omöjligt att det införs regler om när och hur slutavverkningar ska utföras så att de inte utsätter näraliggande bestånd för högre vindpåverkan..

Avatar Fallback

Re: Stormar det om granskogen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365939 ''kommersiellt mest gångbart tallskog'' är inte detta en grav felaktighet?
Visst är klass 1 stock av tall välbetalt men det normala utfallet från en tallskog slås oftast av utfallet från en granskog.
Sedan växer det inte så lite granskog i Tyskland så även om vi skulle få Nordtyskt klimat så verkar granen klara det så länge den inte står på tallmark.

Avatar Fallback

Re: Stormar det om granskogen

isteskog  
#365968 Mycket tyckande om klimatförändringar som ingen vet ett dugg om! Granen växer väl bra söderut? Och vad jag vet, så blåser även tallen ner när det kommer orkaner .... :???:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).