Bilar

Din nästa 4WD bil går på el

77 inlägg 26995 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365576
Uvskogen skrev:
Hema skrev:Men tredje ägaren då? Det är fortfarande osäkert och då kommer andrahandsägaren bli osäker, vilket i sin tur drabbar dig. Såvida du inte skaffat dig en bil som är hypad, likt Iphone.


Tja hypad lär ju aldrig en Volvo V60 bli!
Men det du säger om tredje och fjärde ägaren är just det jag menar med Biltemaliknelsen. Den tredje ägaren lär inte ha något problem då det kommer finnas ersättningsbatterier till helt andra priser. Och dieselmotorn lär nog tuffa på.


Prius kom ju i slutet av 90-talet och jag har för mig att man knappt behövt byta några batterier än, förutom såna som skadats i olyckor och liknande. Kan ju bero på att den hade löjligt kort räckvidd på batteriet (2km var det väl?) men dagens batterier torde inte vara sämre iaf.

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

stegmaster  
#365579
Göt skrev:
stegmaster skrev:Typ som en Ford Mustang som kostar 340tkr(NOK) i Sverige, medans samma bil koster 1,2 mill i Norge.


vilka priser :shock:

Ja det er helt galenskap tyvärr. 😡
http://www.tv2.no/a/6478361

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Göt  
#365582
stegmaster skrev:
Göt skrev:
stegmaster skrev:Typ som en Ford Mustang som kostar 340tkr(NOK) i Sverige, medans samma bil koster 1,2 mill i Norge.


vilka priser :shock:

Ja det er helt galenskap tyvärr. 😡
http://www.tv2.no/a/6478361


Får man lov att betala en massa i skatt om man köper den i Sverige och tar in den till Norge så den blir lika dyr?

Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Hema  
#365583
Uvskogen skrev:
Hema skrev:Men tredje ägaren då? Det är fortfarande osäkert och då kommer andrahandsägaren bli osäker, vilket i sin tur drabbar dig. Såvida du inte skaffat dig en bil som är hypad, likt Iphone.


Tja hypad lär ju aldrig en Volvo V60 bli!
Men det du säger om tredje och fjärde ägaren är just det jag menar med Biltemaliknelsen. Den tredje ägaren lär inte ha något problem då det kommer finnas ersättningsbatterier till helt andra priser. Och dieselmotorn lär nog tuffa på.

Sannolikheten för att det kommer finnas batterier är säkert mer än obefintlig, men sålänge det inte finns är det ett risktagande ur ett eget ekonomiskt persektivt menar jag. Därför gissar jag att elbilen kommer slå genom på stort först efter att det blir mer normalt att lease dessa.

Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

stektlök  
#365590 Jag hoppas och tror mkt på tex eldrivna bilar. Bensin å diesel är dyrt och kommer bli svindyrt och dåligt för miljön. Ja köper dock inga nya bilar så jag får nog vänta.
Hoppas utvecklingen inom elbilsbranchen går i raketfart !

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Göt  
#365593 Jag hör till dom som är 3-4:e ägare på bilar, och körsedan slut på dem. Dom sista bilarna jag haft har egentligen inte varit mekanisk slut eller bortrostade .Utan det är elektroniken som ger upp och det blir så dyrt att laga att det inte är lönsamt. Det blir billigare att köpa en annan bil. Jag ser fram emot att det kommer elbilar troligen blir problemen desamma varken motor eller drivlina blir slut utan det blir andra elektroniska fel, så det inte spelar någon roll vilken bil man har
Senast redigerad av Göt ons 13 jan 2016, 21:32, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Hema  
#365595
stegmaster skrev:Tja, sand er nog inget alternativ, när man vändt folk med bara väger stort sett hela tiden.
Ja du har säkert helt rätt i det.

Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Hema  
#365601
stektlök skrev:Jag hoppas och tror mkt på tex eldrivna bilar. Bensin å diesel är dyrt och kommer bli svindyrt och dåligt för miljön. Ja köper dock inga nya bilar så jag får nog vänta.
Hoppas utvecklingen inom elbilsbranchen går i raketfart !

Med dagens oljepriser torde det bli billligare med ex. Aspen, sedan har vi HVO-diesel och framtida syntetdiesel. Så helt fel tror jag faktiskt inte att ottomotorn är. Att ha ett flytande bränsle är väldigt smidigt vid tankning.Ssamt att man kan lagra det.

Sedan må jag vara dåligt insatt i hur man återvinner litiumbatterier, men om vi bortser från den delen. Vad kommer elbilarna laddas med i framtiden?

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365612
Palms skrev:Prius kom ju i slutet av 90-talet och jag har för mig att man knappt behövt byta några batterier än, förutom såna som skadats i olyckor och liknande. Kan ju bero på att den hade löjligt kort räckvidd på batteriet (2km var det väl?) men dagens batterier torde inte vara sämre iaf.

Kapaciteten har inte ökat, snarare minskat (6 Ah/240V 1997 och 6,5 Ah/202V nu, http://toyotapriusbattery.com/ Däremot har vikten minskat från ca 45 kg till dagens 29 kg.

Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Hema  
#365620 Jag personligen kan tycka det är kul att det nu iaf finns normala bilmodeller om man vill ha en batteribil iaf hos Volvo och Audi.

Angående Toyota, så har man gått ut och sagt att dagens batterier är för dåliga för att de ska köra vidare på strikt batteridrift, utan de har gått över till bränslecellsbil (o ja, den ser knas ut naturligtvis)

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Vedproducent  
#365625
Hema skrev:
stektlök skrev:Jag hoppas och tror mkt på tex eldrivna bilar. Bensin å diesel är dyrt och kommer bli svindyrt och dåligt för miljön. Ja köper dock inga nya bilar så jag får nog vänta.
Hoppas utvecklingen inom elbilsbranchen går i raketfart !

Med dagens oljepriser torde det bli billligare med ex. Aspen, sedan har vi HVO-diesel och framtida syntetdiesel. Så helt fel tror jag faktiskt inte att ottomotorn är. Att ha ett flytande bränsle är väldigt smidigt vid tankning.Ssamt att man kan lagra det.

Sedan må jag vara dåligt insatt i hur man återvinner litiumbatterier, men om vi bortser från den delen. Vad kommer elbilarna laddas med i framtiden?

Om vi skulle ersätta 5 miljoner bilar till elbilar och räknar med årlig körsträcka 1500 mil och förbrukning på 2 kWh/mil så behövs 15 TWh i extra energimängd. Totala förbrukningen i Sverige år 2010 var 147 TWh . Så vi behöver 10 procent mer el. Ja i dag har vi ju överskott på el och fortsatt utbyggnad av vindkraften håller på.
Vindkraftverken utanför Öland producerar el mer än 99 procent av tiden vilket inget annat energislag är i närheten av. Där ligger ju inte genomsnittet men det är det energislag idag som har högst utnyttjandegrad i produktion. Så elen är nog inget problem.

Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365637 Nän ting at tenka på om man vil ha elbil og tenker på miljö

Co2 utsleppet i forbindelse med produksjon av en elbil ligger 40% på batteriene. Mäste man bytte batterier under bilen levetid utgjør det veldig mycket på miljø sidan.

For at elbilen skal va miljøvenlig måste den lades på fornybar el (sol/vatten og lignende) kommer elen fra et tysk kull kraft verk er Co2 utslippet 1.6 ganger høgre en en stempel motor.

På vintern måste man anvende el for oppvarming da stiger forbruket hos elbilen vesentlig til ca 31 kwh pr 100 km.

Hur stor del av verdens Co2 utslipp bidrar Svenske privat fordon med tror ni?

Norge står for 0.3 % av verdens Co2 utslipp. Av dette utgjør norske fordon 19 % och private biler ca 10 %. Ni kan jo regne 10 % av 0.3 %.
Norske politiker tror vi skal frelse verden om norge kjør elbil. Hva med dom riktig store utslippen som bla oljeindustrien står for.

Det spiller ingen rolle for verden utslipp av klimagasser om norge og sverige kjøre elbil. Det man måste gjøre noe med er de stor utslipps kildene USA, Kina med flere.

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365900 Det är en elbil med i årets Dakar-rally och den verkar överraska alla, inklusive ägarna, med att pinna på dag efter dag efter dag. Imponerande med tanke på att de kör långa specialsträckor varje dag, med transportsträckorna inräknat så kör de säkert runt 70 mil om dan.
Sånt här är bra för utvecklingen :-BD

Den är inte med i officiella startlistan men går att se på eurosport och säkert lätt att hitta info om den på nätet.

Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

alias  
#365902
Palms skrev:Det är en elbil med i årets Dakar-rally och den verkar överraska alla, inklusive ägarna, med att pinna på dag efter dag efter dag. Imponerande med tanke på att de kör långa specialsträckor varje dag, med transportsträckorna inräknat så kör de säkert runt 70 mil om dan.
Sånt här är bra för utvecklingen :-BD

Den är inte med i officiella startlistan men går att se på eurosport och säkert lätt att hitta info om den på nätet.


Solcellspaneler på karossen på den bilen eller?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365907 Nej den hade en jäkla massa småbatterier, kan kolla om jag hittar info om den imorrn!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).