Skogsvagn (Huggarvagnar)

Patruuna skogskran 3200

45 inlägg 20346 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Patruuna skogskran 3200

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365671 Om utskjutet går misstänkt långsamt kollar man:
Hur lång tid tar det in resp ut? Rimlig skillnad?
Löper utskjutet lätt (dvs det är inte krokigt eller har utslitna glidklackar)?
Finns det chockventil som kan läcka (oftast på + sidan)?
Finns det fasta strypningar i kretsen (verkar ju vara friskt kopplat på denna kran)?

Därefter kan man skifta slangarna på ventilen till utskjutet med ngn annan funktion med bra sprutt exv stödben.

Att en funktion stannar om man kör en annan funktion (som går lättare) är helt normalt för "billiga" ventiler och detta får man lära sig med/öva in "LS-fingrar"/köpa "dyr" ventil :-)
MVH
Morgan /KTS

FTG
Avatar Fallback

Re: Patruuna skogskran 3200

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365680 Jag upplever exakt samma sak på min Patruuna 3200, dvs att utskjutet går enerverande sakta. Kanske ska vara så helt enkelt?

Användarvisningsbild

Re: Patruuna skogskran 3200

Lindqvist  
#365742 Har nu kollat som Morgan Nordin sa nämligen varm maskin varm olja utskjut 6 sek ut 4 sek in så något bromsar nog på väg ut eller är det kolvstångens volym som spelar in. Tror nog också på machonisti att sist i sekvensen gör att det inte räcker till svängen är nog otroligt snabb och den är först.
Och om JF har samma problem men vilken spakfunktion har JF.

   TS
Avatar Fallback

Re: Patruuna skogskran 3200

alias  
#365747
Lindqvist skrev:Har nu kollat som Morgan Nordin sa nämligen varm maskin varm olja utskjut 6 sek ut 4 sek in så något bromsar nog på väg ut eller är det kolvstångens volym som spelar in. Tror nog också på machonisti att sist i sekvensen gör att det inte räcker till svängen är nog otroligt snabb och den är först.
Och om JF har samma problem men vilken spakfunktion har JF.


Om kolvens area är ca 1/3 av innermåttet på cylindern så borde du väl inte ha något som bromsar i systemet utan endast att kolvarean skall avräknas från cylinderarean för att få erforderlig oljemängd för x antal cm slaglängd i resp. riktning på utskjutet (och därigenom även ianspråktagen tid för operationen)?

Eller tänker jag fel någonstans nu?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Patruuna skogskran 3200

Lindqvist  
#365772 Hmm jag hängde tyvärr inte riktigt med hur du menade. Jag tänkte att kolvarean blir mindre vid tillbaka gång kanske snabbare då det man vinner i snabbhet förlorar man i kraft. Jag håller på att sväva över min kunskaps nivå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Patruuna skogskran 3200

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365779 Jag har ett 8-spakspaket. Utskjutet ligger sist i ordningen, förutom stödbenen. Stödbenen går tillräckligt fort, liksom resten av kranen.
Det går åt mindre olja att trycka in en kolv eftersom kolvstångens volym skapar mindre oljevolym på den sidan.

Avatar Fallback

Re: Patruuna skogskran 3200

alias  
#365787
Lindqvist skrev:Hmm jag hängde tyvärr inte riktigt med hur du menade. Jag tänkte att kolvarean blir mindre vid tillbaka gång kanske snabbare då det man vinner i snabbhet förlorar man i kraft. Jag håller på att sväva över min kunskaps nivå.


Tycker det låter logiskt som du skriver, det jag menade var mest att man borde kunna kontrollera om tiden för att skjuta ut eller in utskjutet är proportionell mot arean på vätskepelaren som skall trycksättas vid respektive rörelse. Om tiden inte är proportionell mot arean så finns det rimligen något annat som blockerar flödet någonstans i systemet.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Patruuna skogskran 3200

machonisti  
#365789
alias skrev:
Lindqvist skrev:Hmm jag hängde tyvärr inte riktigt med hur du menade. Jag tänkte att kolvarean blir mindre vid tillbaka gång kanske snabbare då det man vinner i snabbhet förlorar man i kraft. Jag håller på att sväva över min kunskaps nivå.


Tycker det låter logiskt som du skriver, det jag menade var mest att man borde kunna kontrollera om tiden för att skjuta ut eller in utskjutet är proportionell mot arean på vätskepelaren som skall trycksättas vid respektive rörelse. Om tiden inte är proportionell mot arean så finns det rimligen något annat som blockerar flödet någonstans i systemet.

MVH
Alias

Eller som morgan skriver, flödet försvinner via läckande chock. Hoppades morgan skulle svara, misstänker att han jobbar med hydraulik.

Avatar Fallback

Re: Patruuna skogskran 3200

Hansborg  
#365870 Utskjutet är långsam även på min kran! Irriterande långsam från ny!
Samma sylinder som stödfot, bara längden som skiljer 50-35-1000 / 800
Kan inte tänka mig att där finns strypning... annars finns det en kul-ventil beskriven här! https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 135#p85135
Lindqvist skrev:Hmm jag hängde tyvärr inte riktigt med hur du menade. Jag tänkte att kolvarean blir mindre vid tillbaka gång kanske snabbare då det man vinner i snabbhet förlorar man i kraft. Jag håller på att sväva över min kunskaps nivå.

Ja så är det.. ja inte sista raden då... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Patruuna skogskran 3200

stegmaster  
#365876
Hansborg skrev:Utskjutet är långsam även på min kran! Irriterande långsam från ny!
Samma sylinder som stödfot, bara längden som skiljer 50-35-1000 / 800

Oj, det var en grov kolv. :surp:
Min Farmi har en 40-28-1500 vil jag minnas, och det håller mycket vel.
Stärk så det håller til en 6,7m kran, och rör sig lagom snabbt.

Avatar Fallback

Re: Patruuna skogskran 3200

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365934 Har HC de måtten så är flödet in i cylinderns +-sidan ca 20 ärliga liter/min. Returen skall som sagt vara snabbare.
Snabb sökning på Same Explorer 70 (som används här?) säger att pumpkapaciteten är 35lpm och det lär i vanlig ordning vara på fullgas... Är nog bara att gilla läget i så fall.

Kransväng och rotator brukar vara rejält strypta eller ha anpassade slider för att hålla hastigheterna på rimliga nivåer.

MVH
Morgan, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: Patruuna skogskran 3200

halvproffs  
#365945
Morgan Nordin skrev:Har HC de måtten så är flödet in i cylinderns +-sidan ca 20 ärliga liter/min. Returen skall som sagt vara snabbare.
Kransväng och rotator brukar vara rejält strypta eller ha anpassade slider för att hålla hastigheterna på rimliga nivåer.

MVH
Morgan, K.T.S

Kanonbra att Morgan är här och förmedlar kunskap om hydraulik. Hade en Nokkakran förr och där satte jag dit en ställbar strypning till svängen iom den gick alldeles för fort. Har nu en Vreten 6,5m och det är lika där med sväng och rotator. Alldeles för hög hastighet med onödiga svängrörelser/påfrestningar som resultat. Trodde det var så på alla.
Även på min kran går utskjutet ganska långsamt men det stör mig då jag inte använder det så ofta iom att jag hugger det mesta själv. Kör nu efter skördare och då behöver man utskjutet mera.

Användarvisningsbild

Re: Patruuna skogskran 3200

Lindqvist  
#366012 Svar åt alias jo nu förstod jag hur du menade men jag klarar inte av att räkna det men på de viset får man ju korrekt svar.
Svar åt machonisti jag litar nog mycket på dina hydraulikkunskaper också.
Svar åt JF jag tror det skulle vara bättre med 8 spakar än min 6 spak kulorna är så oerhört glappa att det är som att röra i en grötgryta, hoppar ur samt att ibland blir rörelsen så stor att jag tar i vänstra stöd ben spak som blir lyft utan att jag vet om det så när jag nästa gång far ut med en tung börda så vill det kantra det har hänt några gånger och annars tycker jag nog också att det är ett rakelverk att ha den i lyftarmarna. Men häldre så än att lyfta för hand jag vet ju nu vad jag måste fixa, jag har ju aldrig använt sådana traktor kranar förut.
Svar åt Hansborg Det var väl så på 80 talet att de tog i med cylinderdiameter så det skulle räcka.
Svar åt stegmaster du har väl en modernare kran om den 6,7m det blir väl annars en lång väntan innan utskjutet är ut, det är väl en förbättring på de nyare.
Svar åt Morgan Nordin Tack för de noggranna uppgifterna man får tydligen leva med situationen men man skulle ju kunna ha en yttre pump men inte med det nuvarande ventilbordet.
Svar åt halvprofs jo det är till stor nytta med sakkunniga rådgivare. Det blir ju faktiskt så med långsamt utskjut att man inte anväder det ibland är det för långt ut och ibland för långt in och man bara lyfter tills man är utan kraft eller med det fullt ut att vid fullt lass slutar lyfthöjden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Patruuna skogskran 3200

valmet862  
#367053
Lindqvist skrev:Tack för svaren alias och machonisti finns det något man kan göra åt utskjutets snabbhet det finns också grävutrustning till denna med snabbkopplingar kan det möjligen orsaka motstånd i utskjutekretsen men varför inte då grip och rotator? Samt att en snabbkoppling skall väl inte vara en broms i flödet.

ifall du har snabbkopplingar så är risken stor att det sitter en strypt dubbelnippa i skruvat där, skruv lös och kolla byt nippa eller borra störr hål isåfall..

Användarvisningsbild

Re: Patruuna skogskran 3200

Lindqvist  
#367065 Tack valmet 862 det var ju nog en bra ide måste göra det.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).