Trädslag

Vilka trädslag: Tävling

37 inlägg 27936 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilka trädslag: Tävling

Botvig  
#365703 Fick 80% först gången.
Missade på grå al och hassel.
Rätt svar:
Björk
Ek
Grå al
Hassel
Alm
Lind
Ask
Rönn
Asp
Bok

Användarvisningsbild

Re: Vilka trädslag: Tävling

anersimyra  
#365718 Ska vi vara riktigt noga så är det vårtbjörk och skogsek.. :ugeek: :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Vilka trädslag: Tävling

Hema  
#365724
anersimyra skrev:Ska vi vara riktigt noga så är det vårtbjörk och skogsek.. :ugeek: :ugeek:

Men du hade väl bara nio rätt? :p :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vilka trädslag: Tävling

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365726
Hema skrev:
anersimyra skrev:Ska vi vara riktigt noga så är det vårtbjörk och skogsek.. :ugeek: :ugeek:

Men du hade väl bara nio rätt? :p :grin:


Det kan ha varigt innan dom rättade till slamkryparen. Å i så fall var det full pott. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vilka trädslag: Tävling

JensSkoog  
#365728
anersimyra skrev:Ska vi vara riktigt noga så är det vårtbjörk och skogsek.. :ugeek: :ugeek:

Är "skogsek" vanligt användt namn på Q. Robur i Sverige. Inte många som skiljer mellan sommarek(Robur) och vinterek (Petraea) här i Norge! Och björk är björk med undantag av det där småpysslet som växer i högfjället som alla vet kallas dvärgbjörk :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vilka trädslag: Tävling

alias  
#365732
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:Ska vi vara riktigt noga så är det vårtbjörk och skogsek.. :ugeek: :ugeek:

Är "skogsek" vanligt användt namn på Q. Robur i Sverige. Inte många som skiljer mellan sommarek(Robur) och vinterek (Petraea) här i Norge! Och björk är björk med undantag av det där småpysslet som växer i högfjället som alla vet kallas dvärgbjörk :mrgreen:


Japp, Quercus Robur är skogsek och Quercus Petraea brukar kallas bergek i Sverige.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vilka trädslag: Tävling

anersimyra  
#365734 Man skiljer i allmänhet inte på sorterna då få verkar veta att det överhuvudtaget finns mer än en sort. Samma gäller björk, jag har träffat " skogsfolk " som inte känner till, eller i bästa fall inte kan skilja sorterna åt. Mina två äldre arbetskamrater som arbetat hela sitt yrkesliv i skogen känner inte till skillnaden mellan björksorterna. Det blir ju lite knepigt då de rekommenderar att fälla vårtbjörk av den anledningen att de växer på stenbunden mark, en marktyp där vårtbjörken trivs alldeles utmärkt. De har helt enkelt till största del kommit i kontakt med glasbjörk som trivs mindre bra eller inte alls på den marktypen.. :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).