Skördare

Gallra med kran framför sig..

6 inlägg 4189 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallra med kran framför sig..

deergreen  
#365310 Står inför ett skördarbyte, märkena det står mellan är Komatsu, John Deere och Eco Log. Har idag en Eco Log 580D och kör ca 30 % slutavverkning och resten gallring, blandat första och andragallring. Både jag och kollegan har fastnat lite för John Deere, dels för att det är fina maskiner och för att servicen är bra på området vi verkar. Men det som gör att vi tvekar är att ingen av oss tidigare gallrat med kran framför sig förut. Vore därför intressant att höra vad ni med erfarenhet av detta tycker. Kommer man att tycka det är skitsvårt när man är van att ha fri sikt framåt eller är det en vanesak? Alla synpunkter är av intresse. :smile:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallra med kran framför sig..

skogsjan695xl  
#365710 Skulle tro att det är en vanesak.
De som gallrar med kran framför sig hugger varken mer eller mindre på ett år mot en som har kran på sidan.
Har kört med kran på sidan i 8 år körde en H11 några månader och aldrig mer en med kran framför.
Jag tycker så länge man kör gallring ska kran sitta på sidan.

Avatar Fallback

Re: Gallra med kran framför sig..

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365712 Det är nog helt klart en vanesak, det svåraste i början tror jag är hur du ska positionera maskinen när du ska in med kranen mellan träden, blir ju lite annorlunda när det skiljer ett par meter vet kraninfästningen sitter.
Gillar ni jd i övrigt och har bra service så skulle jag nog inte välja nåt annat bara för att få kran på sidan

Användarvisningsbild

Re: Gallra med kran framför sig..

Fredrik Reuter  
#365856 Hej,
Jag är beredd att hålla med ovanstående. Tror också att det är en vanesak och frågar du mig så är det viktigare att man som skogsmaskinsförare gillar maskinmodellen man ska köra, det sitter mycket i huvudet, motivation osv...

Jag har bara kört med kran rakt framåt och då Rottne H8. Har testat några andra, men inte så jag kan ge något omdöme i frågan.
Största nackdelen tycker jag är hjulning då man får sitta lite på sniskan och blir det en sväng så får man kanske dutta till kransvängen åt andra hållet för att inte behöva sitta extra mycket snett. Främst gäller detta då hjulning på väg.

Annars tycker jag nog det funkar, men sikten fram blir ju aldrig som i en Eco Log, Komatsu eller Scorpion.

Kommer ihåg att jag funderade över i början av min karriär om man skulle missa många vägträd i gallring och köra på dem med aggregat/kran. Det visade att man inte gjorde, tror jag körde i två träd under tiden jag körde.

Avatar Fallback

Re: Gallra med kran framför sig..

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365906 Stora fördelen med att ha kran framför sej är ju att den sitter i "änden" på maskin. Man får lätt ett par meter extra räckvidd bara genom att svänga lite och få ut vridhuset i vägkanten..smidigt om man behöver göra instick i stenrös å mosskanter. Även förarmiljön bör bli bättre med mindre vibrationer och stötar än om man sitter ihop med kran och aggregat. Sen är det ju ändå åt sidorna man ska gallra och behöver se vilka träd man ska ta :wink:. Så av dessa anledningar vill ja nog som sagt ha kran i änden på maskin samt skild från hytten..snurrhytt är dock något jag önskar mej...

Avatar Fallback

Re: Gallra med kran framför sig..

losgruppen  
#366309 jag har kört bara grönt till för ett år sedan,då fick vi en 911.5 kommer aldrig att gå tillbaka och köra john deere.vi gallrar mest sikten är oslagbar, mindre stensågning.högre produktion.vi hade en 1270e tidigare.tankar kojan mellan 800-1000 liter mindre nu per månad.och beträffande skakningar med kranen bredvid hytten så skakade 1270e mycket mera.man har ju alltid hört av dom gröna att dom är bäst, men jag har då ändrat mig,är sjukt nöjd :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).