Inomgårdsmaskiner

Trög Gilson snöslunga

5 inlägg 3674 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trög Gilson snöslunga

Dan Stefan  
#365239 Hej på er!
Förra året gick vår Gilson 5 hk skapligt. I år orkar den ingenting.
Det är framförallt när man kopplar in själva slungfunktionen som den nästan vill stanna. När man sedan kör behövs det inte mycket snö förrän den gärna vill stanna. Själva drivningen för hjulen funkar dock klockrent.

Jag har satt in slungan I varmgarage och plockat bort kåpan över drivremmarna. lyft av den främre drivremmen och snurrat "slungplattan"?? för hand via utkastet. Den går att snurra men inte helt utan friktion.

Fråga 1. Hur lätt ska det snurra?
Fråga2. Tycker även att motorn borde ha högre varv. Kan för låga varv orsaken till mitt problem?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Trög Gilson snöslunga

totte  
#365421 Ja ett visst motstånd skall det vara, det är ju en snäckväxel som drar slungan. Men det skall ju inte vara så du får ta i för att vrida remskivan. Gissar att motorn tappat orken.

Börja med att kolla ventilspelet i motorn, är det för lite spel så tappar den orken och bränner ventilerna. 0,25 mm avgas, 0,15 insug. Kollas under plåtlocket som sitter under förgasaren och utblåset.

Det är rätt lågvarviga motorer, ca 3500 rpm. Men om du tycket den verkar gå för lågt så kolla upp länksystemet för gasreglaget, nånstans där under förgasaren finns det en fjäder som spänns när man drar på. Är den för slapp så håller den inte emot regulatorn och varvet blir för lågt.

Om inget fel där så kan det vara allt från förgasarproblem så den inte får soppa nog till sliten kolvring eller blåst toppackning.

Användarvisningsbild

Re: Trög Gilson snöslunga

Dan Stefan  
#365428 Tack för svaret Totte.
Ok, så snäckväxeln) ska alltså inte gå så lätt att snurrar lite själv efter det man vridit på remskivan?
För nog tycker jag att man måste ta i lite, och det skrapar lite i plåten runt utkastet.
När det gäller motorn så rullar den ändå på rätt bra när man enbart driver hjulen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trög Gilson snöslunga

totte  
#365470 OK, låter ju som det är nåt som tar i där framme, eftersom det skrapar. Du får förstås försöka reda ut var nånstans. På din beskrivning låter det som sagt inte som det är som det skall.

Men räkna med att driften av hjulen tar mycket lite kraft jämfört med själva slungan, så det är ingen klar indikation. Svårt att svara bättre än så här utan att kunna känna på grejorna själv.

Avatar Fallback

Re: Trög Gilson snöslunga

ord bind  
#365705 bränsle från förra sesongen? i såfall byt om du inte använt akrylat bensin eller 98oktan. :!:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).