Motorsåg och handhållet

Greenworks kommer med 80V-serie

10 inlägg 6542 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Greenworks kommer med 80V-serie

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359132 Jag svängde förbi den lokala Jonseredshandlaren och surra lite. Bl.a. nämnde han att Greenworks kommer med en helt ny serie batterimaskiner på 80V. Här fanns bl.a. en gräsklippare, motorsåg och en röjsåg.

Det finns två olika Li-jon batterier, 2,0 Ah och 4,0 Ah, som laddas på 30 respektive 60 minuter med tillhörande laddare. Batterierna skulle kosta ca 2000 kr respektive 3000 kr st. Laddaren skulle kosta runt 1300 kr, om jag minns rätt.

Målgruppen är väl främst parkarbetare och kyrkogårdsarbetare.

Det börjar röra på sig på den gröna batterimaskinsidan :-)
/Niklas


Senast redigerad av Niking ons 13 jan 2016, 13:19, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Greenworks kommer med 80V-serie

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Greenworks kommer med 80V-serie

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365475 Tyvärr visade det sig att allt tjafs om "professionell" serie var tomt snack, vilket framgår av följande svar på mina frågor.

3/8” is used.

2. 1.5mm.

3. The maximum speed of chain is 11m/s.

4&5. It is possible to use shorter bars, such as 16” bar and 14” bar.


En hygglig villasåg på sin höjd, alltså :x

Men eventuellt ska en mer professionell batteriserie på 82 volt lanseras till våren, men den får vi i så fall återkomma till.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Greenworks kommer med 80V-serie

Fredrik Reuter  
#365477 Hej,
Ja, det är nog som du skriver, inga proffsgrejer i denna omgång kanske.
Men det är spännande att "brutit" 60 V DC gränsen. Gissar att det hoppar upp minst en nivå i säkerhetskraven för klenspänning då. Undrar om det omfattas av SELV reglemetet och enheterna då måste vara IPxxB / IP2x ?

Har inga belägg för det, men det känns som att det kan vara lite lurigt m.a.p stötrisken när man bryter 60 V DC ... ?

Användarvisningsbild

Re: Greenworks kommer med 80V-serie

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365481 Jo, 80 volt och likström är väl inte att leka med. Men jag ser med spänning på utvecklingen av batterisågarna ;-) Snart bryts nog 100 V muren.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Greenworks kommer med 80V-serie

totte  
#365490 Bara det faktum att den levereras med 18" svärd visar att det inte är en proffsmaskin, det är bara en konsumentsåg som säljs med fem tum för långt svärd.

Väger 6,45 kg med 2 Ah batteri, inte direkt en lättviktare alltså.

Användarvisningsbild

Re: Greenworks kommer med 80V-serie

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365511 Nej, men en fulltankad 242 med 13" svärd och H30 kedja hamnar viktmässigt i ungefär samma härad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Greenworks kommer med 80V-serie

bgl  
#365591 80 Volt kräver ca 22 battericeller på 3.7 V styck! Detta för 2000kr.
Luktar JULA-kvalitet lång väg.
En trådlös elpryl kan aldrig bli bättre än sitt batteri.

Användarvisningsbild

Re: Greenworks kommer med 80V-serie

Aayden  
#365702 min kusin tetade deras 24 v för att beskära lite äppleträd på gården han köpte , hela skiten sprack efter ett par timmar :shock:

Användarvisningsbild

Re: Greenworks kommer med 80V-serie

Suprafreak  
#365740 Själv har jag GWs 40voltare batterisåg. Är positivt överraskad. Funkar bra på träd upp till 2decimeter i diameter att ta ner. Har man 2 batt funkar det bra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).