Ny Teknik och Elektronik

Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

178 inlägg 76511 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Hema  
#365628 Vad kostar ditt ADSL idag då? Mitt går på dryga 400-420:- Jag vet inte vad fibern kommer kosta, men det ska bli skönt att slippa koppartråden, då den är lappad och lagad på en rad ställen, då träd vill blåsa på den, samt att den går sick-sack över vår grusväg, så att det händer allt för ofta att någon grusbil skadar den med flaket. Vilket i sin tur gör att vi inte kan grusa överallt heller. Nee jag ser fram till den dag jag har fiber. Framtidens TV kommer gå över nätet och med ökad kvalité är ADSL inte ett alternativ gissar jag. Det är hur som helst inte framtidssäkrat! :)

Användarvisningsbild

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

T Landström  
#365635 Tror det är 5-6 år sedan dom kopplade bort kopparlinan här...vi va först i kommunen...men som det verkar så får vi fiber sist pga inkompetent folk i fiberföreningen som va så J-VLA K**A på att värva oss...men nu söker dom sig åt andra hållet för att utöka fibernätet/föreningen...så vi får förlita oss på en annan förening...

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Elfving  
#365641
Hema skrev:Framtidens TV kommer gå över nätet och med ökad kvalité är ADSL inte ett alternativ gissar jag. Det är hur som helst inte framtidssäkrat! :)


Jag gillar fiber men vill gärna korrigera felaktiga argument.
Redan idag kan högupplöst 4k TV fås via satellit så av den orsaken behöver man inte fibern.
Ett annat felaktigt argument brukar vara fast telefoni och hur bra det blir med fiber jämfört med koppar. Jag vill påstå att leveranskvaliteten är precis densamma, dock är IP-telefoni beroende av att man dessutom har ström. Gammeldags koppartelefon fungerar utan 230V i vägguttaget. Det är billigare att ringa över IP-telefon.
Har man dessutom mobiltäckning är det helt onödigt med fast telefon (IP eller koppar), moderna debiteringsmodeller ger fria samtal för en fast kostnad!

Till sommarn hoppas bredbandsföreningen att kunna börja gräva och jag är ansluten. Vissa av argumenten som används för att få folk att nappa på fibern känns som "kejsarens nya kläder". Jag har redan 40-70 mbit via 4G och månadskostnaden blir inte lägre efter att jag installerat fibern. TV finns redan via parabol.

När Baltzar von Platen byggde Göta Kanal ansågs den livsviktig för godstransporter i Sverige. Vi vet alla hur det blev. Visst är det bra med fiber men det basuneras ut som den enda lösningen för all framtid. Om tio år har vi facit. Jag har faktiskt svårt att tro att var och en MÅSTE ha gigabit för att klara vardagen om tio år.

Ni tycker säkert att jag är en negativ rackare :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Hema  
#365646
Elfving skrev:
Hema skrev:Framtidens TV kommer gå över nätet och med ökad kvalité är ADSL inte ett alternativ gissar jag. Det är hur som helst inte framtidssäkrat! :)


Jag gillar fiber men vill gärna korrigera felaktiga argument.
Redan idag kan högupplöst 4k TV fås via satellit så av den orsaken behöver man inte fibern.

Jag antar att samtlig TV kommer gå över nätet i framtiden och jag jämförde mot ADSL (jag får max 7Mbit och det räcker hur som helst inte så jättelångt, men det finns såklart säkert någon som kan få 24Mbit)

Ett annat felaktigt argument brukar vara fast telefoni och hur bra det blir med fiber jämfört med koppar. Jag vill påstå att leveranskvaliteten är precis densamma, dock är IP-telefoni beroende av att man dessutom har ström.

Det är väl väldigt olika hur bra iptelefoni blir, hört många som fått sämre, men fast telefoni i framtiden? Samt att det krävs el i telefonskåpet också, men visst kan man ha tur att strömavbrottet är lokalt.
Gammeldags koppartelefon fungerar utan 230V i vägguttaget.

Men det kräver ju verkligen en fast lur i nästan bakelitklassning :)
Det är billigare att ringa över IP-telefon. Har man dessutom mobiltäckning är det helt onödigt med fast telefon (IP eller koppar), moderna debiteringsmodeller ger fria samtal för en fast kostnad!

Till sommarn hoppas bredbandsföreningen att kunna börja gräva och jag är ansluten. Vissa av argumenten som används för att få folk att nappa på fibern känns som "kejsarens nya kläder". Jag har redan 40-70 mbit via 4G och månadskostnaden blir inte lägre efter att jag installerat fibern. TV finns redan via parabol.

Hur många GB kan du tanka med ditt 4G?

När Baltzar von Platen byggde Göta Kanal ansågs den livsviktig för godstransporter i Sverige. Vi vet alla hur det blev. Visst är det bra med fiber men det basuneras ut som den enda lösningen för all framtid. Om tio år har vi facit. Jag har faktiskt svårt att tro att var och en MÅSTE ha gigabit för att klara vardagen om tio år.

Vem har sagt något om 1Gbit?, men de flesta kan väl gå med på att dataanvändingen har ökat?

Ni tycker säkert att jag är en negativ rackare :mrgreen:

Japp :lol:

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Elfving  
#365656
Hema skrev:Jag antar att samtlig TV kommer gå över nätet i framtiden och jag jämförde mot ADSL (jag får max 7Mbit och det räcker hur som helst inte så jättelångt, men det finns såklart säkert någon som kan få 24Mbit)

Att all TV skulle gå över nätet i framtiden är rent nonsens. Varför skulle det redan nu vara möjligt att ta emot 4K-bild via satellit om de avsåg att flytta allt till nätet? Ett vanligt "kejsarens nya kläder"-argument som bredbandsjesusar kör med. Tekniken finns redan och väldigt många paraboler finns riktade mot satelliterna redan idag. Klart att de satsar på högupplöst tv via en redan upprättad länk.
Hema skrev:Men det kräver ju verkligen en fast lur i nästan bakelitklassning :)

Alla telefoner med sladd hela vägen till luren kommer att fungera, de säljs fortfarande!

Hema skrev:'Hur många GB kan du tanka med ditt 4G?

Utan begränsning. Har Telenors gamla "bredband stor med hemtelefoni". Har troligen tur med utnyttjandet av masten eftersom jag inte känner av någon försämring beroende på säsong. Har externa antenner på ett avstånd av 8,5 km mot mast, det är något som vem som helst klarar av att sätta upp.

Hema skrev:Vem har sagt något om 1Gbit?, men de flesta kan väl gå med på att dataanvändingen har ökat?

Jag nämnde 1 Gbit som ett exempel på bandbreddsbehov om tio år. Tänk på att det är fullt möjligt att driva företag med ett fåtal Mbit, det enda som man egentligen behöver för att emotta en beställning är mail respektive eventuell telefontrafik. Det ryms gott och väl på ett fåtal Mbit även om tio år. Man säljer som exempel inte mera reservdelar till motorsågar via HD-upplöst video vilket skulle kunna vara en stor bandbreddsförbrukare.
Vill man öka dataanvändningen så finns mobila nät. Ju fler som ansluter till fiber, desto mer kapacitet kommer att "bli över" i mobilnäten.

Min avsikt är inte att vara elak mot dig Hema, utan snarare att belysa att det som de försöker sälja in med fibern (tv, bredband, telefoni) i många fall redan finns till ungefär samma pris via ej subventionerade leverantörer.

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Hema  
#365666 Jag tog inte alls illa upp. Det är lugnt. :)

Användarvisningsbild

Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

traktorz  
#365670 TV är ju en enkelriktad kommunikation, dessutom med rejäl bandbreddseffektivitet per abonnent.

Varför då besudla fibernätet med massiv streaming som högupplöst video? En upplänk behövs ju knappt, ens vid interaktiv TV.

Å andra sidan, pris per bandbreddsutnyttjande kan bli ett ekonomiskt styrmedel för att avstå TV över fiber.

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

stektlök  
#365672 För mitt område kommer det kosta ca 20 tusen kr per abbonent. Känns inget vidare då mitt trådlösa funkar perfekt och jag får tillräcklig mängd och fart genom det. Billigt är det också.
Jag kommer betala för att få in fibern när dom ändå gräver i området men om jag kommer koppla in det direkt vet jag inte.
Avgifter kommer bli dyrare plus att jag behöver mitt trådlösa. Fibern får vänta i väggen tills behovet kommer krypande tror jag.

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Tjingen  
#365679 Att prata om TV är snart inte relevant däremot strömmad video. I statistiken är det intressant att se att TV tittandet sjunker marginellt medan tiden som används för strömand video exploderar. Traditionell TV har blivit som radio - något som står på i bakgrunden medan man gör annat. Att själv välja vad jag vill se kommer att dramatiskt förändra distributionen av video. Kommer det t.ex. vara relevant för SVT att betala dyra pengar till Teracom när stor andel av tittande går via SVTPlay?

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365681 Strömmande video i all ära, men att tanka ner en komprimerad film via adsl-abonnemanget tog mig 20 minuter. Via fiber kan det gå på 3 (förutsätter populär film).

Användarvisningsbild

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

branndal  
#365684 Erbjuds möjligheten till att ansluta till fiber bör man göra det, det erbjudandet kommer inte igen speciellt i glesbygd. Byggs det fiber i närheten och man avstår från att ansluta sig vid utbyggnads tillfället går det för det mesta att ansluta sig senare, men om nätet inte har plats för dig som är eftersläntare kan det bli riktigt dyrt. Näten byggs alltid med viss överkapacitet för att efteransluta, men det är ju dom som ansluter sig nu som betalar för möjligheten till efteranslutningar och ingen vill ju betala onödigt mycket. Känner man inte behovet av fast uppkoppling hemma kan man avstå från att köpa tjänsterna via fibern och använda de tjänster som erbjuds via mobilnäten. Har ni inte fungerande mobilt bredband är det ännu viktigare att anslut fibern då allt kopparnät (ADSL) som ägs av Skanova i glesbygd kommer att avvecklas. Frågan är bara när dom sista metrarna är nedmonterade 2020 eller 2030. Det som talar emot mobila lösningar är att frekvensspektrumet är en mycket begränsad resurs som alla användare ska dela på. Det fungerar bra i tätorter med många master, i glesbygd med få master som ska täcka stora ytor med många användare blir det alltid trångt tillslut, glesbygdsmasterna är inte direkt någon lönsam affär för mobiloperatörerna.

Själv har jag bredband via fiber, driver företag på landsbygd. Bra hastighet och god tillgänglighet. Mobilnätet pajar ihop helt under sommarsäsong när det är folk i stugorna, går knapp att ringa med då än mindre att använda för internetåtkomst. Tänk långsiktigt, fibern kommer ligga där mycket länge.

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

stektlök  
#365689 Så jävla gött å slippa planera så långt i förväg när man ska se på film nu då =))

Användarvisningsbild

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Seb macahan  
#365690 @branndal. Ja den hastigheten på anslutning hade varit spännande o ha!
Jag sitter för tillfället och funderar på att dra igång ett "bya nät" här hemma. Jag har i dag en 4G anslutning. Det funkar bra i 80% av fallen.
Det som stör mig är att mina utlovade upp till 150Mb/s i själva verket har reducerats till 40Mb/s "utlovat" pga fler har skaffat 4G anslutning. Samt att jag aldrig kommer upp i mer än 20Mb/s. När jag var bland de första med 4G hade jag upp till 80Mb/s enl. bredbandskollen.se
Det som talar mest för fibern enl. mig är att man är oberoende av väder. Igår t ex hade jag nog 0,000001Mb/s. Det tog ca 4min o ladda http://www.skogsforum.se startsida!!!! Med ett 4G nät som ska leverera 150Mb/s.
Man betalar för en Porsche men får en Trabant eller Lada!!!

Användarvisningsbild

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

branndal  
#365691 4G har vid 20Mhz kanalbredd och två "chains" en teoretisk maxkapacitet per sektor 150Mbps (med reservation för skev minnesbild). I praktiken blir det betydlig lägre beroende på hur resurserna fördelas på de olika användarna inom sektorn, avstånd och möjliga modulationer. Sedan är det upp till mobilföretagen att disponera sina tilldelade frekvenser, återanvändning, egna störningar, ökad räckvidd, etc. 4G fungerar bra med många användare när det är små avstånd, många master, mindre bra med stora avstånd, få master och relativt sett många användare med väldigt olika signalförhållanden. Om en enskild användare med dåliga signalförhållanden förbrukar mycket bandbredd så blir det inget kvar till övriga om det inte sker någon balansering inom sektorn.

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365692
Seb macahan skrev:......
Det som talar mest för fibern enl. mig är att man är oberoende av väder. Igår t ex hade jag nog 0,000001Mb/s. Det tog ca 4min o ladda http://www.skogsforum.se startsida!!!! Med ett 4G nät som ska leverera 150Mb/s.
Man betalar för en Porsche men får en Trabant eller Lada!!!


Detta är något som även satellit/parabol förespråkarna borde tänka på, det var ett av skälen till att närmsta grannen gick med i fiberföreningen.
Fibern är okänslig för väder inklusive åska.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).