ATV och UTV i skogen

Kurs i skogskörning?

19 inlägg 8313 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kurs i skogskörning?

Skyfly  
#365501 Hejsan

Någon som vet om det finns utbildningar/kurser i hur man kör atv i skogen?
Bor i skåne så vore bäst om det fanns i trakterna eller tips på filmer annan kursmateriel.
Menar en kurs där man får lära sig hur man skall stå/sitta vid körning i kuperad terräng.
Vad man skall tänka på vid körning med timmerkärra etc
Har kört mycket mc men fyrhjuling är annorlunda har jag märkt. Speciellt med last där bak.

//Matti.



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Kurs i skogskörning?

skogsbonne  
#365508 aldrig hört om någon sådan kurs men det finns terränghjulingskort att ta där man lär sig köra runt koner och i lite terräng

Användarvisningsbild

Re: Kurs i skogskörning?

hlb  
#365523 För många år sedan var jag på en avancerad tvådagarskurs i Kopparberg. Vass körning i slalombackens svarta pist på höstkanten. Vet inte om den finns kvar. Prova och googla.

Användarvisningsbild

Re: Kurs i skogskörning?

Bax  
#365526 Jag var på kurs hos Särna Offroadcenter.
När jag kom dit undrade jag "ska vi verkligen köra över de där hindren?"
På slutet backade vi över dessa hinder med ett litet timmerlass kopplat till hjulingen.
Det var en mycket bra kurs med just det TS efterfrågar. Lite väl långt från Skåne dock :sad:

Användarvisningsbild

Re: Kurs i skogskörning?

anersimyra  
#365556 Det finns flera utbildare i landet, kolla med skogsbruksskolor och räddningstjänster.

Avatar Fallback

Re: Kurs i skogskörning?

Hema  
#365578 Denna tård är relevant i ämnet:TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ
https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=129&t=24218
Trådskaparen "TS" Lars Björk gick i Lundtrakten: https://r1.se/index.html

Användarvisningsbild

Re: Kurs i skogskörning?

Skyfly  
#365585 Tack för alla tips. Det är just en lite mer avancerad kurs jag är ute efter. Inte så mycket konkörning utan mer terräng.
Länktipset ang R1 utbildningen verkar precis vad jag letat efter. Skall kolla upp dom mer.
Verkar kosta en slant men det kan det vara värt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kurs i skogskörning?

Hema  
#365597
Skyfly skrev:Tack för alla tips. Det är just en lite mer avancerad kurs jag är ute efter. Inte så mycket konkörning utan mer terräng.
Länktipset ang R1 utbildningen verkar precis vad jag letat efter. Skall kolla upp dom mer.
Verkar kosta en slant men det kan det vara värt.

Du är mer än välkommen att dela med dig av dina erfarenheter och hur det gått sedan. :)

Användarvisningsbild

Re: Kurs i skogskörning?

Skyfly  
#365602
Hema skrev:
Skyfly skrev:Tack för alla tips. Det är just en lite mer avancerad kurs jag är ute efter. Inte så mycket konkörning utan mer terräng.
Länktipset ang R1 utbildningen verkar precis vad jag letat efter. Skall kolla upp dom mer.
Verkar kosta en slant men det kan det vara värt.

Du är mer än välkommen att dela med dig av dina erfarenheter och hur det gått sedan. :)


Dröjer nog till våren innan jag tar en kurs, men meddelar hur det går.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kurs i skogskörning?

TheJo  
#365617
Bax skrev:Jag var på kurs hos Särna Offroadcenter.
När jag kom dit undrade jag "ska vi verkligen köra över de där hindren?"
På slutet backade vi över dessa hinder med ett litet timmerlass kopplat till hjulingen.
Det var en mycket bra kurs med just det TS efterfrågar. Lite väl långt från Skåne dock :sad:


Det låter ju bra :)
Får man fråga vad en sådan kurs kostar?

Användarvisningsbild

Re: Kurs i skogskörning?

Bax  
#365627
Skyfly skrev:...Har kört mycket mc men fyrhjuling är annorlunda har jag märkt. Speciellt med last där bak.

//Matti.



Och en av sakerna dom tjatade om hela tiden var att man ALDRIG ska lasta något på den bakre lasthållaren, för där ska man ha ena foten som stöd vid körning i brant terräng :wink:

Avatar Fallback

Re: Kurs i skogskörning?

Hema  
#365630
Bax skrev:
Skyfly skrev:...Har kört mycket mc men fyrhjuling är annorlunda har jag märkt. Speciellt med last där bak.

//Matti.



Och en av sakerna dom tjatade om hela tiden var att man ALDRIG ska lasta något på den bakre lasthållaren, för där ska man ha ena foten som stöd vid körning i brant terräng :wink:

Gäller det för hela lasthållaren eller bara rakt bakom sitsen?

Användarvisningsbild

Re: Kurs i skogskörning?

Skyfly  
#365631
Bax skrev:
Skyfly skrev:...Har kört mycket mc men fyrhjuling är annorlunda har jag märkt. Speciellt med last där bak.

//Matti.



Och en av sakerna dom tjatade om hela tiden var att man ALDRIG ska lasta något på den bakre lasthållaren, för där ska man ha ena foten som stöd vid körning i brant terräng :wink:


Med last där bak menade jag på vagnen. Men tack för tipset om fotens placering. Man lär sig saker hela tiden här :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kurs i skogskörning?

Bax  
#365677
Hema skrev:
Bax skrev:
Skyfly skrev:...Har kört mycket mc men fyrhjuling är annorlunda har jag märkt. Speciellt med last där bak.

//Matti.



Och en av sakerna dom tjatade om hela tiden var att man ALDRIG ska lasta något på den bakre lasthållaren, för där ska man ha ena foten som stöd vid körning i brant terräng :wink:

Gäller det för hela lasthållaren eller bara rakt bakom sitsen?


Dom sa det aldrig så specifikt, så jag vet inte.
Grundtanken är att om man sätter ena foten där bak (med stöd mot nån kant, viktigt) vid körning uppför/i snedlutning så är det bara att kliva av om maskinen stegrar sig eller tippar.
Vi fick testa det också, köra upp för en liten slänt så pass brant att hjulingen ville stegra sig, och då klev man av.
Sitter man grensle på sadeln när hjulingen tippar bakåt eller åt sidan så är man körd, finns inte en chans att kunna/hinna hoppa av.
Ska man över ett lite värre dike eller sänka så att hjulingen är på väg upp och vagnen på väg ner så är det lurt, vagnen skjuter på draget och hela ekipaget kan vika ihop sig och man hamnar i kläm. Det hände en kollega åt mig.
Han skulle utför en liten sluttning, över en bäck och upp på andra sidan. Hela skiten vek ihop sig när hjulingen skulle upp på andra sidan medan vagnen med lass tryckte neråt. Han klämdes fast under hjuling och vagn, nere i bäcken, men tack-och-lov med huvudet ovan vattenytan.
Det gick dock bra, en annan kollega kom strax bakom och kunde hjälpa honom loss.

Användarvisningsbild

Re: Kurs i skogskörning?

Bax  
#365678
TheJo skrev:
Bax skrev:Jag var på kurs hos Särna Offroadcenter.
När jag kom dit undrade jag "ska vi verkligen köra över de där hindren?"
På slutet backade vi över dessa hinder med ett litet timmerlass kopplat till hjulingen.
Det var en mycket bra kurs med just det TS efterfrågar. Lite väl långt från Skåne dock :sad:


Det låter ju bra :)
Får man fråga vad en sådan kurs kostar?



Jag vet inte.
Det var min arbetsgivares försäkringsbolag som krävde att de anställda som kör fyrhjuling måste ha gått en sådan kurs.
Det var en hel del konkörning i början för att öva på svängteknik, draglägen mm. (burka utåt för snävare svängar!)
Stå med ena foten på bakre lasthållaren när det lutar uppåt eller neråt.
Stå med båda fötterna på övre fotsteget vid skråkörning.
Åsså ha halvpunka för bättre terrängkörning. Dvs lämpligt slangtryck var 0,27-0,30.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).