Ny Teknik och Elektronik

Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

178 inlägg 76380 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346269 De får nog va i en ny ledning på kort sträcka.
Har inte hört vad begränsningen på fibern är utan de är alltid snack om vad switcharna klarar.
1Gb är en vanlig model som näten runt Wexnet använder men dom köpte för billiga kinesiska och har haft massor med mjukvaruproblem där switcharna hängt sig o behövt startas om....

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Hema  
#346288 Det ska va cisco-switchar! 8)

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346294 Dessa hette ZTE och pga dom har wexnet fått pts på halsen för alla driftavbrotten de haft

Användarvisningsbild

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Seb macahan  
#346321 Längden på fibern har inte så stor betydelse, det är det som är det fina med opto-teknik. Effektförlusterna är försumbara jämfört med koppar. Sen den fibern som man kopplar i switcharna är ofta nylonfiber eller glas av sämre kvalitet och slipning i kontakterna. Installationsfiber utan reflektion i skarvar och kontakter har en enorm kapacitet i data. Så var det i alla fall då. Den typ av fiber vi jobbade med drogs för att kontaktera mellan olika världsdelar och stora knytpunkter och skiljer sig ganska mycket jämfört med det som finns ute hos konsumenten eller slutanvändare men principen och kapaciteten finns. Men just nu (och då) behövdes inte bättre prylar ute i användarsnittet. Jag är ganska övertygad om att radio har svårt att konkurrera med fiber i alla fall ett bra tag till. Och kommer man att utveckla endera teknik och förfina den för att öka kapaciteten så bör det vara på fiber man lägger krutet med tanke på dess enorma övertag redan från början.

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Hema  
#346333 Är lite inblandad i radio och jag själv personligen tycker att man ska satsa på fiber om man kan och har möjlighet. Fördelen med radio är att man slipper gräva (kan vara stora avstånd i dålig terräng eller dyr mark mitt inne i städerna). Jag har för mig att det finns radiohopp på mer än 1Gbit och det blir hela tiden effektivare (Har för mig sett någon siffra runt 4Gbit, men då kanske det var ett parallellt hopp). Det finns även utrustning för att skicka signalen över långa avstånd (över 5mil), vilket kan vara intressant om ett land snabbt behöver bygga upp ett stamnär, utan att behöva blana in alla markägare eller om det är oroliga områden, kan långa hopp vara en fördel.

En stor nackdel med trådlöst är att det påverkas av väderleken och har man otur och operatören har slaravat/snålat, blir det kännbara skillnader beroende på väderlek. Där är fibern lika stabil som Dr. Alban.

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346356 Och utrustningen till fibern blir bättre o bättre de med som allt annan elektronik, vem kunde tro att man kunde skicka data i kopparnätet när men börja hänga tråd till telefoner....

En annan nackdel med trådlöst är när alla sommarstugegäster kommer, då segar de rejält.

Användarvisningsbild

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349694 Hela Sverige ska ha bredband http://www.skogen.se/nyheter/foreningen ... a-bredband
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Tjingen  
#349702 Några utgångspunkter:
Inget tyder på att vår efterfrågan på ökad bandbredd mattas av
Tillgängligt spektrum är begränsat och omfördelning från annan användning tar tid
Den trådlösa tekniken är nära den fysiskt maximala kapaciteten
Om vi ska få ut mer kapacitet ur trådlösa tekniken måste accesspunkterna byggas tätare.
Redan idag går bara ca 15% av mobildata via mobilnäten resten går via Wifi.

Min rekommendation är att försöka få till fiberaccess om det går.

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Hema  
#349745 Bredband vilken lös definition. Fiber åt folket!

Användarvisningsbild

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354263 Tuffa krav för att få bidrag till fiber http://www.atl.nu/teknik/beslut-om-bred ... i-december
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Hema  
#354267
En enda fibertråd har kapacitet nog till att hantera hela världens kommunikation - samtidigt. Begränsningen finns i utrustningen som monteras i vardera ände.

Fiber är framtiden!

Användarvisningsbild

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

sundelius  
#365603 Nu var det dags för mig.
Har fått papper hem om anmälan i en fiber förening. Årsavgift 500 kr om man ska vara med och ansöka om bidrag. Uppskattat pris 25000:-.

Har läst tråden och förstår det som de flesta tycker man ska hoppa på men jag tycker det är mycket pengar för det lilla jag använder det. Det är en annan femma med tonåringen men han bor ju inte hemma så länge till :roll:
Stämmer det som dom säger att ADSL som jag har nu (som för övrigt räcker till för våra behov) kommer att försvinna? Att telebolagen inte kommer förnya telekablarna?

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365607 Kopparkablarna tog Telia ner här den här veckan. De har varit ur bruk i drygt ett år. Fiber går det trögt med. En sanslös byråkrati om man ska ha bidrag.

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

alias  
#365615
sundelius skrev:Nu var det dags för mig.
Har fått papper hem om anmälan i en fiber förening. Årsavgift 500 kr om man ska vara med och ansöka om bidrag. Uppskattat pris 25000:-.

Har läst tråden och förstår det som de flesta tycker man ska hoppa på men jag tycker det är mycket pengar för det lilla jag använder det. Det är en annan femma med tonåringen men han bor ju inte hemma så länge till :roll:
Stämmer det som dom säger att ADSL som jag har nu (som för övrigt räcker till för våra behov) kommer att försvinna? Att telebolagen inte kommer förnya telekablarna?


Känns högst sannolikt att det fasta nätet med kopparkablarna kommer att försvinna. De jag har talat med som har haft "fast mobiltelefoni" verkar måttligt roade av den lösningen.

Jag tror att det kommer att bli prisskillnad på hus med resp. utan fiberanslutning på landsbygden (lär garanterat inte bli billigare att ansluta i efterhand).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

nattuggla86  
#365622 Kopparlina lär inte försvinna inom överskådlig framtid om man inte bor väldigt långt ut med få omkring, och då lär det vara kvar tills det börjar strula. Men de lägger nog inga större pengar på att laga utan då blir det nog trådlös historia.

Fiber för under 25000 har du igen om du ska sälja kåken, många yngre avfärdar direkt att flytta någonstans där det inte finns en snabb uppkoppling.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).