Bilar

Din nästa 4WD bil går på el

77 inlägg 26991 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Vedproducent  
#365528 Enbart i Sverige alltså!

Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Hema  
#365531
Zalman skrev:Pratade med en miljöpartist, han menar på att det ska bli rejält dyrt att köra en fossilbil.
Ännu högre bränsleskatter, fördubblade bilskatter mm.

Citat från http://www.mp.se
"Bonus-malus för nya bilar 2017
Förändringarna sker för att den positiva utvecklingen på marknaden inte ska tappa fart fram till 2017, då regeringen vill införa ett så kallat Bonus-malus-system för nybilsköp. Det innebär en bonus för den som köper en mindre miljöbelastande bil, medan bilar med högre utsläpp får högre skatt."


Om det kommer visa sig att det går jättefint att köra på HVO-diesel så det ju utomodentligt urdumt att höja bilskatten, bara för att man kan köra på sämre bränsle. Samt det låter som om de vill ha ett mer slit&släng samhälle. Det går åt väldigt mycket energi att tillverka en ny bil. Vore isf bättre att ställa högre krav på att bilar ska hålla längre och att de skall vara konstruerade för att vara enkla att underhålla. Samt så kunde de ta bort helbils typgodkänandet, som mer eller förhindrar förändring på en bil. Tänk om man ist skulle kunna byta ut drivkällan, om man kommer på något bättre..

Bilskatt är en riktigt "ful" skatt, då dessa pengar inte går till vägnätet, samt inte fyller sitt syfte. Ev. skulle man kunna ha en bilskatt baserat på axeltryck och låta denna skatt gå till underhållet!
Ne lägg alla övrig fordonsskatt på drivmedlet och då i första hand sådant drivmedel som inte är vettigt! Här kan ni ta er etanol och lägga den till historieböckerna. Enda fördelen med etanol är att om en sådan tanker går på grund och börjar läcka, blir det lite party party för djurlivet..

MP visar om och om igen att de har väldigt dålig koll på hur man går tillväga för att nå ett bättre slutresultat helhetsmässigt. Jag hade förut en mer positiv bild av dem, men de är ju lika dåliga som kommunalpamparna som spekulerar bort medlemmarnas pengar på delvis väldigt osunda nöjen. Totalt brist på verklighetsförankring. Just nu är det viktigast att vi slutar släppa ut CO, men miljögifter är det betydligt mindre snack om. vad spelar det för roll om vi hindrar klimatförändringar om vi tillåter att vår närmiljö blir förgiftad? Yes vi stoppade klimatförändringen, men vi kan inte längre bo kvar här..

Det är helt absurt att de inte har något emot att vi eldar osorterade sopor från Norge, som kommer från England som kommer från gud vet var. Samt hur miljövänliga kommer alla dessa gamla batterier bli? Många länder som räknas som I-länder som fortfarande bara gräver ned allt i så kallade "landfills". Räcker med 3 dagar transportstrejk, så är all mat i Stockholm slut, får se om det blir så kul att bo i staden då. Utan en fungerande landsbygd så står sig staden sig rätt slätt!

Inte alls bitter. :)

Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

tallen100  
#365532 Nä det är bara noga med miljön i bland 😡
Det är ju bara för milöpartinissarna att ta flygplan om dom ska förflytta sej 5-10 mil, hade dom det minsta förstånd så skulle dom skämmas rejält.

Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

röjar kalle  
#365535 Dom kommer att falla på eget grepp till slut- :D

Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Hema  
#365536
Uvskogen skrev:Tycker ni är onödigt pessimistiska kring batterifrågan. Den plugin hybrid som jag köpt har 8 års garanti på batterierna. Eftersom jag byter bilen efter en 2-3 år så blir det inget problem för vare sig mig eller nästa ägare.
Dessutom, det lär väl ske här som med alla andra bilar. Om 8 år så finns batteripack till den bilen att köpa på Biltema för en bråkdel av kostnaden av vad det kostar idag. Säkert dessutom med högre prestanda.
Känns dessutom okej när man som företag kan bidra på något sätt till omställningen.

Nej ska man vara orolig för andrahandsvärdet så är det i så fall på rena diesel eller bensinbilar. De skattehöjningar som kommer på dessa bilar och bränslet lär inte bli nådiga de kommande åren. Om intet annat så ska ju Parisavtalet omvandlas från ord på papper till verkstad.

Men tredje ägaren då? Det är fortfarande osäkert och då kommer andrahandsägaren bli osäker, vilket i sin tur drabbar dig. Såvida du inte skaffat dig en bil som är hypad, likt Iphone.

Samt såsom MP håller på nu, kommer folket snart tröttna och deras destruktiva framgång kommer mildras. Nu extrabeskattar man kärnkraften till den grad att de funderar på att stänga nedd en i förväg. Vad skall sedan ge dessa inkomster? Samt pengar till den subventionerade gröna elen?

Nä låt oss ist skapa oss morgondagens kärnkraft samt ist för att med hjälp av olika kraftkällor reglera kärnkraften låt oss ist ha överproduktion och använd denna till att tillverka syntentdrivmedel vid lägre efterfrågan på el. Använda upp dagens kärnkraftsavfall, då utnyttjandegraden höjs rejält vilket leder till kraftigt förkortad halveringstid, minskar behovet av nybrytning och ev. slutförvar blir betydligt mycket enklare. Där vi även skulle kunna använda upp plutonium och sedan gå över till Torium, vilket inte alls har samma klassiskt kända slutprodukter. Anledning till att vi idag kör på uran är för att man kan få plutonium som restprodukt efter förädlig, vilket man på 50-talet i USA ville ha.

Tillbaka till de syntetiska drivmedlen, så skulle vi inte längre släppa ut lika mycket dåliga avgaser, samt gör osss mindre känsliga för vad som händer i omvärlden.

Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Hema  
#365538 Skulle vi förbjuda saltning av vägar skulle livslängden på bilarna öka en hel del. Miljövänligt måste väl vara hållbarhet?

Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365540 Jag tycker att Uvskogen har en bra poäng i att företag satsar mer och mer på hybridbilar. På det sättet kommer fler sådana ut på andrahandsmarknaden och därmed stiger andelen hybridbilar samtidigt som bensin- och dieselbilar minskar.
Bra för miljön eller ...

Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

tallen100  
#365542 Hur står sej prestandan i elbilarna vid sträng kyla?

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

stegmaster  
#365551
Hema skrev:Skulle vi förbjuda saltning av vägar skulle livslängden på bilarna öka en hel del.

Jovisst, men hur tror du det skulle bli med antal döda och hårdt skadadet i trafikken om man skulle göra detta. :surp:
Detta skulle verkligen kosta penger, så salt er nog tyvärr et nödvendigt onde tills man har nog el.kraft så man kan legge värmekablar i hela vägbanen.

Nä, ni får innföra Norska prisar på fossilbilar, så blir det nog fart på el.bil salget hos er med. :wink:

Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Hema  
#365562
stegmaster skrev:
Hema skrev:Skulle vi förbjuda saltning av vägar skulle livslängden på bilarna öka en hel del.

Jovisst, men hur tror du det skulle bli med antal döda och hårdt skadadet i trafikken om man skulle göra detta. :surp:
Detta skulle verkligen kosta penger, så salt er nog tyvärr et nödvendigt onde tills man har nog el.kraft så man kan legge värmekablar i hela vägbanen.

Nä, ni får innföra Norska prisar på fossilbilar, så blir det nog fart på el.bil salget hos er med. :wink:

Ptja, jag är inte emot sandning (klart det har sina nackdelar det med), men det kanske är dax för gemene man att lära sig att köra efter väder, samt ta det lugnare och hålla avstånd.

Hörde att subventioinerna för batteribilarna i Norge skulle va slut? Hur som helst så är det väl ingen som tror att något lands stat skulle kunna fortsätta med att subventionera nybilsförsäljning? Samt som någon tidigare tog upp i denna eller annan tråd, så kommer en eller flera förmåner försvinnna så fort att antalet nya bilar som registreras når ett visst antal. Det är bara att gå tillbaka hur det har varit här.

Hehe jag kan ju ta min biogasbil som exempel, som var så före sin tid att den aldrig fick dra nytta av någon sänkt bilskatt, men när den vart 15år, så var det byta tank eller ta bort gasdriften av auktoriserad firma (för att kunna få köra på bara bensin). Ny tank gick på 32.000:-, men jag hade tur, hade jag haft en tidig Volvo hade det inte funnits ny tank att ens fundera på att köpa. Man kan ju tycka att det var konstigt att man inte kunde lämna in tanken på provtrycking och kontroll såsom man gör med dykartuber.

Bilar från och med 2002, har dock 20år på sig, innan de riskerar att möta skroten. Också ett sätt att sänka andrahandsvärdet.

Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

tallen100  
#365565
Hema skrev:
stegmaster skrev:
Hema skrev:Skulle vi förbjuda saltning av vägar skulle livslängden på bilarna öka en hel del.

Jovisst, men hur tror du det skulle bli med antal döda och hårdt skadadet i trafikken om man skulle göra detta. :surp:
Detta skulle verkligen kosta penger, så salt er nog tyvärr et nödvendigt onde tills man har nog el.kraft så man kan legge värmekablar i hela vägbanen.

Nä, ni får innföra Norska prisar på fossilbilar, så blir det nog fart på el.bil salget hos er med. :wink:

Ptja, jag är inte emot sandning (klart det har sina nackdelar det med), men det kanske är dax för gemene man att lära sig att köra efter väder, samt ta det lugnare och hålla avstånd.

Det första blir att i så fall förbjuda friktionsdäck, lastbilarna behöver vara riktigt dubbade och då har vi plötsligt ett väldigt stort slitage på asfalten...

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365567
Hema skrev:Men tredje ägaren då? Det är fortfarande osäkert och då kommer andrahandsägaren bli osäker, vilket i sin tur drabbar dig. Såvida du inte skaffat dig en bil som är hypad, likt Iphone.


Tja hypad lär ju aldrig en Volvo V60 bli!
Men det du säger om tredje och fjärde ägaren är just det jag menar med Biltemaliknelsen. Den tredje ägaren lär inte ha något problem då det kommer finnas ersättningsbatterier till helt andra priser. Och dieselmotorn lär nog tuffa på.

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365568
tallen100 skrev:Hur står sej prestandan i elbilarna vid sträng kyla?


Om du menar hur de en ren elbil klarar sig jämfört med en ren diesel eller bensinare så förlorar den förstås med hästlängder. Men det är liksom inte poängen. Köp ingen elbil om du ska åka mycket i sträng kyla och långt från eluttag.
Men då kan du alltid köpa en plug-in hybrid med dieselmotor. Då fungerar det alltid och dessutom med kommande biobaserade dieselbränslen. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

stegmaster  
#365572 Tja, sand er nog inget alternativ, när man vändt folk med bara väger stort sett hela tiden.

Det er vel bara några av frynsegodana med el. bilar dom tänker dra inn på i första hand, typ gratis parkering, köring i bussfilen och likn.
Det som gör stora skillnaden er ju att el bilar er fritagen för engangsavgift och visstnog moms, så det dröjer nog före detta tar slut, even om det nog blir så slutligen.
Engansavgiften när man köpar en bil i Norge er ju vansinngt högt, (typ. en bil som egentlig koster 250kr, kostar kund 500tkr), och ju flera HK ju värre blir det.
Typ som en Ford Mustang som kostar 340tkr(NOK) i Sverige, medans samma bil koster 1,2 mill i Norge.
Finns inga andra land i världen som har nåt ens i närheten av denna galenskapen, va jag vet 😡

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Göt  
#365574
stegmaster skrev:Tja, sand er nog inget alternativ, när man vändt folk med bara väger stort sett hela tiden.

Det er vel bara några av frynsegodana med el. bilar dom tänker dra inn på i första hand, typ gratis parkering, köring i bussfilen och likn.
Det som gör stora skillnaden er ju att el bilar er fritagen för engangsavgift och visstnog moms, så det dröjer nog före detta tar slut, even om det nog blir så slutligen.
Engansavgiften när man köpar en bil i Norge er ju vansinngt högt, (typ. en bil som egentlig koster 250kr, kostar kund 500tkr), och ju flera HK ju värre blir det.
Typ som en Ford Mustang som kostar 340tkr(NOK) i Sverige, medans samma bil koster 1,2 mill i Norge.
Finns inga andra land i världen som har nåt ens i närheten av denna galenskapen, va jag vet 😡


vilka priser :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).