Traktorer och processorer

studiebesök sökes patu - kesla 40 lf vagnsmonterad

25 inlägg 14580 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

studiebesök sökes patu - kesla 40 lf vagnsmonterad

haltegarden  
#365429 Hej, bor i Strömstad och är intresserad av att få se en vagnsmonterad stegmatare i action, någon som bor i närheten?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: studiebesök sökes patu - kesla 40 lf vagnsmonterad

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365450 Jag bor en bra bit ifrån Strömstad, närmare bestämt mellan Sala och Västerås. Dock har jag en vagnsmonterad Patu och skulle det slumpa sig att du av nån anledning har ärende åt mitt håll är du välkommen på ett studiebesök. Vi är några här som har stegmataren på vagnen, i brist på studiebesök får du gärna fråga här, så blir du kanske lite klokare

Avatar Fallback

Re: studiebesök sökes patu - kesla 40 lf vagnsmonterad

haltegarden  
#365520 Hej JF, tack för det, känns lite långt att åka, skall dock ha dig i åtanke om jag skulle vägarna förbi.
Ser att vi har ungefär samma storlek på skogsmarken.
Det är ju lättare att se i verkligheten än att få hörsägen.
Har själv en Valmet 465 och en patu 8 ton HD med 203T, pto pump
Det jag bl. a funderar på är sikten genom grinden,
om det är bökigt att ha vagnen med sig,
problem med dålig stabilitet
Har du kran på traktorns hydraulik eller på pto, om pto hur har du löst det med oljetillförseln för stegmätaren, snabbkopplingar?

   TS
Avatar Fallback

Re: studiebesök sökes patu - kesla 40 lf vagnsmonterad

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365592
haltegarden skrev:Hej, bor i Strömstad och är intresserad av att få se en vagnsmonterad stegmatare i action, någon som bor i närheten?

Hej, du har pm

Avatar Fallback

Re: studiebesök sökes patu - kesla 40 lf vagnsmonterad

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365667
haltegarden skrev:Det jag bl. a funderar på är sikten genom grinden,
om det är bökigt att ha vagnen med sig,
problem med dålig stabilitet
Har du kran på traktorns hydraulik eller på pto, om pto hur har du löst det med oljetillförseln för stegmätaren, snabbkopplingar?

Jag ser över grinden så det är ingen problem.
Det är väl lite bökigare att ha vagnen med sig, men å andra sidan ska man ju ändå dit med vagnen och hämta virket. Men hugger man hela vägen innan man börjar gallra på sidorna så är det ofta inget problem.
Jag har inte Patus orginalfäste till vagnen, det gör att min processor kommer lägre så egentligen vet jag inte hur det påverkar stabiliteten, jag har inte upplevt någon dramatisk skillnad. Dock var min plan B att vätskefylla däcken på kärran om stabiliteten hade blivit ett problem.
Patus ventilpaket till stegmataren är gjort så att du kan koppla det i serie med kranens ventilpaket, men jag kör kranen på traktorns hydraulik och stegmataren på PTO. Jag använder inte snabbkopplingar utan får plugga systemet när jag inte har stegmataren på.

Avatar Fallback

Re: studiebesök sökes patu - kesla 40 lf vagnsmonterad

haltegarden  
#365879
bengt.a skrev:
haltegarden skrev:Hej, bor i Strömstad och är intresserad av att få se en vagnsmonterad stegmatare i action, någon som bor i närheten?

Hej, du har pm


Hej Bengt, tack för det

   TS
Avatar Fallback

Re: studiebesök sökes patu - kesla 40 lf vagnsmonterad

haltegarden  
#365880 Tack för svaret JF, hoppas fortsatt på studiebesök inom vettigt avstånd

   TS
Användarvisningsbild

studiebesök sökes patu - kesla 40 lf vagnsmonterad

loppan  
#365943 Du får hålla tillgodo med när jag körde för två år sedan,med slö kedja.

Avatar Fallback

Re: studiebesök sökes patu - kesla 40 lf vagnsmonterad

haltegarden  
#366198 Någon som har gjort jämförelse mellan manuell kvistning och kapning samt brossling i förhållande med stegmataren.

   TS
Användarvisningsbild

Re: studiebesök sökes patu - kesla 40 lf vagnsmonterad

loppan  
#366200 Realistiskt sett så producerar man två till tre ggr så mycket per timme i medeltal.
Kanske 1,5 fub i snitt per timme.
Samma var det med niaben jag hade.
Den stora skillnaden är att du spar kroppen och får ett mer omväxlande arbete.

Avatar Fallback

Re: studiebesök sökes patu - kesla 40 lf vagnsmonterad

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366249
loppan skrev:Den stora skillnaden är att du spar kroppen och får ett mer omväxlande arbete.


Instämmer. Det faktum att du spar på kroppen gör att du orkar ha längre dagar i skogen också

Avatar Fallback

Re: studiebesök sökes patu - kesla 40 lf vagnsmonterad

Axl  
#369160 http://www.blocket.se/gavleborg/Skogskr ... m?ca=8&w=3 Om man köper ett dylikt paket, kan plocka isär och vagnsmontera både kran och stegmatare? Alt bara kran när det är dags att skota?

Avatar Fallback

Re: studiebesök sökes patu - kesla 40 lf vagnsmonterad

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369241
Axl skrev:http://www.blocket.se/gavleborg/Skogskran_med_stegmatare_64858629.htm?ca=8&w=3 Om man köper ett dylikt paket, kan plocka isär och vagnsmontera både kran och stegmatare? Alt bara kran när det är dags att skota?

Ja, det är delbart och kranen går att använda separat. Det är trepunktsfästen och de har varsitt ventilpaket.

Användarvisningsbild

Re: studiebesök sökes patu - kesla 40 lf vagnsmonterad

BjörnS  
#372746 Är också intresserad av att vara med en liten stund och ser hur det funkar. Bor i norra Värmland.

Avatar Fallback

Re: studiebesök sökes patu - kesla 40 lf vagnsmonterad

haltegarden  
#372766 vi får väl hjälpas åt att leta efter lämpligt studiebesök.
Tror mer och mer på idén dock fundersam på främst sikten genom grinden

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).