Motorsåg och handhållet

Motorsågens Dag!

40 inlägg 14377 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågens Dag!

anersimyra  
#365485 Det börjar faktiskt bli dags att besöka de vackra landskapen Småland och Skåne... :smile: :smile:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågens Dag!

totte  
#365487
anersimyra skrev:Det börjar faktiskt bli dags att besöka de vackra landskapen Småland och Skåne... :smile: :smile:


:-BD :-BD

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens Dag!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365517
Erre skrev:Kan du inte få till en "filskola" någon halvtimme/timme dessa dagar.
Du skriver så mycket om filning så det vore kul att få lite demonstrerat på plats.

En tanke bara. Förstår att du lär ha fullt upp men det vore intressant. :smile:

Inte just den dan, men det borde gå att ordna på nåt vis.
Finns intresse så bara hör av er. Enklast så tar vi det här så man har lite hjälp med förstoringar och så så man ser.
Lättare när man ser att förstå vad man hör.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågens Dag!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365518 Det finns ju möjligheter på alla sätt. Motorsågens dag är ju Lördag.
Jag hade nog tagit lite tid för detta och passat på att hälsa på lite forum medlemmar och sågtokar samtidigt.
Tex Söndagen här med lite filning o grejer sen hälsa på lite andra som Totte, Kärrabol, Aanders och många fler.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågens Dag!

Erre  
#365521 Ok. Ja jag anade att du skulle ha fullt upp. Var en tanke bara. Jag kan nog bara närvara på lördagen.

Slog mig bara att när alla dessa motorsågsanvändare var på plats och så många sågar fanns att tillgå vore det kul att få se hur proffsen filar.
Bara några tänder på några olika typer av kedjor och för olika ändamål. Och lite förklaringar.

Avatar Fallback

Re: Motorsågens Dag!

Hema  
#365553 Tror det skulle finnas ett stort intresse för medlemmar av ett youtubeklipp eller liknande och särskilt för de som inte har möjlighet att närvara. Tycker helt klart Erre är inne på ett intressant spår.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens Dag!

johan eriksson  
#365561
anersimyra skrev:Det börjar faktiskt bli dags att besöka de vackra landskapen Småland och Skåne... :smile: :smile:


Det ser vi fram emot. :-BD

Avatar Fallback

Re: Motorsågens Dag!

Jocke91  
#368458
anersimyra skrev:Det börjar faktiskt bli dags att besöka de vackra landskapen Småland och Skåne... :smile: :smile:


Tycker du skulle försöka komma ner och kolla. Skulle vara roligt.
Det är inte så hemskt långt att åka med bil här ifrån och du bor ju lite ändå söderut om mina vaga geografikunskaper stämmer.


Kan villigt erkänna att det enda jag i stort sett ser fram emot varje år är såna här evenemang där det samlas likasinnade galningar, och mer eller mindre förstående människor.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens Dag!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393800 Förberedelserna är i full gång inför lördagen.
Det är öppet hus på skolan.
Skolmuseumet är öppet.
Motorsågsmuseumet är öppet.

SM gänget har nog det mesta klart inför fredagen och lördagens aktiviteter.
http://skogochungdom.se/sm-i-skog/
http://fsu-ny.sandnabba.se/wp-content/u ... Folder.pdf
Vi sågsamlare har lite kvar att förbereda och göra klart inför Lördagen. Det gör vi i morgon eftermiddag.

Utöver SM-Skog sponsorerna så kommer följande:

Oregon kommer att visa upp sina nyheter.

Gösta Gustavsson kommer att visa upp Alsor Maskinen.

En Arborist kommer att plocka ner ett träd uppe vid museet.

En trädskulptör kommer att göra lite roliga grejer.

Cirka 12st motorsåg samlare kommer att visa upp sina samlingar och köra lite varierande motorsåg.
Besökare kommer på besök får nog se de flesta märkena representerade på ett eller annat vis.

Museets nya version är klart att visas upp. Det stora rummet med tvåmans ochj såg i sina lådor är kvar.
Tanken om olika tema har skrotats och ett axplock av modeller i de Svenska märkena har ställts ut i tre rum.
Ett för Husqvarna, ett med Partner, ett med Jonsered, Eia och Companion.

Hoppas många kommer och ta er dit o säga hej!
Kom gärna fram o hälsa snacka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågens Dag!

Erre  
#393843 Hoppas ni får en bra helg!! Och att ni får många besökare!

Jag har tyvärr inte möjlighet att komma ner och hälsa på. :sad:
Senast redigerad av Erre fre 27 maj 2016, 10:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens Dag!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393854 Vi skruvar för fullt här nu för o få ihop lite kul grejer o visa.

Har precis fått ihop min Solo Twin, Jocke har sin med ner så det ska nog bli nån som går.
Ska upp nu efter middag o förbereda det sista.
Lite fler sågtokar kommer hit framåt kväll så vi blir ett glatt gäng som kör upp imorgon.

En samlare från Danmark var på besök igår för han kunde inte komma imorgon.
Det resulterade i en del byten och roligheter...

Efter lunch åker vi upp och förbereder det sista.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågens Dag!

JensSkoog  
#393904 Där skulle jag gärna varit, men tyvärr går det inte den här gången.
Ha en trevlig hälg :grin:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens Dag!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393967 Det blir fler tillfälle, Jens, var så säker!

Vi ska ju till Norge senare i sommar med den årliga sågsamlarträffen.
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 55&t=26362

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågens Dag!

JensSkoog  
#393978
Mange skrev:Det blir fler tillfälle, Jens, var så säker!

Vi ska ju till Norge senare i sommar med den årliga sågsamlarträffen.
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 55&t=26362

Namsos är en mycket trevlig, liten stad :grin:
Bara 80 mil härifrån :lol:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens Dag!

cruisern  
#394083 Tack Mange för en trevlig Motorsågens dag som jag anser var mycket lyckad.

Jag kom dit vid 11-tiden och tyckte inledningsvis att det var lite ”trevande” och det var inte så många besökare där. Jag kollade de utställda rariteterna samt museet vilket var trevligt men snabbt avklarat. Efter detta gick jag då bort till SM-skog och tittade på tävlingarna där, vilket var intressant. Många duktiga killar och tjejer visade upp sina färdigheter.

Efter detta så gick jag tillbaka till Motorsågens dag och nu började det hända saker. Det hade kommit fler personer dit och nu började en del entusiaster att starta upp sina rariteter av gamla sågar, ombyggda sågar och trimmade sågar. Dom körde igång och började såga den ena efter den andra. Det strömmade till ännu fler personer och deltagare från SM-skog kom också dit och nu var det någonstans mellan 100 och 200 personer där. En arborist började klättra upp i ett större träd och bit för bit började han skala av trädet tills bara en grov stam var kvar. Ett otroligt proffesionellt jobb. När han var klar så körde entusiasterna igång igen och visade att det gamla sågarna fortfarande kan klara av grova stockar.

Återigen tack Mange för en trevlig dag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar