Bilar

Din nästa 4WD bil går på el

77 inlägg 27010 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Seb macahan  
#365417 Vill bara tillägga här att anledningen att jag argumenterar så hårt är för att, skulle det visa sig att jag har fel så har jag blivit lurad av en bilförsäljare :lol: :lol: :lol:
Han lyckades avstyra hela den planen...Det kan ju vara så att de har bättre avance på förbränningsbilar, eller att deras verkstad tjänar mer på dessa så dom strular. Ja argumenten kan vara många men lurad vill jag inte vara....men givetvis ska vi ta reda på fakta i detta.
Om nu så mycket elbilar säljs i Norge borde ju nån av våra Norska medlemmar kunna hjälpa mig i frågan. Hur länge håller ett batteri till en Tesla och vad kostar ett nytt?

Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Edner  
#365420 Enligt Elon Musk eller va han heter, så kommer batteriet aldrig vara ett problem i en Tesla.
Det ska överleva bilen.

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Seb macahan  
#365422 http://teknikensvarld.se/overraskande-p ... ar-178719/

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

totte  
#365423
Edner skrev:Enligt Elon Musk eller va han heter, så kommer batteriet aldrig vara ett problem i en Tesla.
Det ska överleva bilen.


Frågan är om det säger nåt om batteriet eller om bilen 8)

Avatar Fallback

Din nästa 4WD bil går på el

Edner  
#365433 Det är sant Totte, men faktum är att en elbil egentligen är enklare än en fossilbil.
Inga kamremmar och ventiler och oändligt antal lager etc.
Teslan har en karros i aluminium, så rosten borde inte heller ta den som ofta blir döden för dom flesta andra bilar.
Sedan hur elektronik och mekanik varar över tid vet vi inte fören tiden har gått.
Men vad jag har lyckats läsa mig till, så är Teslaägare en mycket nöjd grupp än så länge.

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Seb macahan  
#365435 Kan jag tänka mig. Ja hade vart nöjd om jag hade 860 tusen och spendera på en bil :wink:
Har man det så köper man nog inte för o spara några kronor på dieseln.

Avatar Fallback

Din nästa 4WD bil går på el

Edner  
#365439 Ja det är synd att det ska vara så dyrt.
Dock borde det vara en bättre affär att köpa elbil för 860 tusen än att köpa en fossilbil för runt 500 tusen.
Man kan amortera istället för att tanka.
Det enda intressanta är ju milkostnaden och hur bra man åker för den kostnaden.
Bensin och diesel blir ju aldrig billigt i detta landet oavsett hur lågt oljepriset går.

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

stegmaster  
#365440 Nä jag har ingen el.bil och inga bekanta heller, men man ser ju en Tesla varje gång man kör en runde til staden.
Jag kommer tuffa rundt i min snart 20 år gamla Chevy tahoe 6,5td så lenge det går. (helst 25år til)
Drar vel typ 1,5l/mil i snitt, men kör inte så mycket så det er lungt.
Att det köps mycket el bilar här i Norge er ju givetvis för att dom er ju nästan gratis i forhållandet til en liknandet bensinbil.
En Tesla med 700hk (dock lite omtvistelig tal detta ) koster vel ca 850tkr, skulla man köpa en annan bil med denna effekt skulle man fått lagt minst 2 mille på bordet.
När jag köpte min Chevy ny i 1997 kostade den 385tkr som lett lastebil (altså med seter endast fram), detta pris var helt utan avgifter (dock inkl, mva), skulle jag ha den som 5seter(som den egentlig er) så kostadet den 1.0450,00kr, altså drygt i mille. :surp:
Det finns ju rett mange begagnadet Tesla til salu på finn.no, och dom verkar hålla sig bra i pris tycker jag, p85 ligger vel på 600tkr++++
Er ju mange som vil sälja, då dom vil köpa den nye 4x4 700hk modellen.

Denna här artikkelen visar vel varför man väljer el bilar i Norge och inte i Sverige.
http://www.tv2.no/a/6478361

Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365444 Det er mye positivt med elbiler men jag tror inte dom er svarte men et steg på veien mot noe annet. For personer som inte bor i eller rundt dom store byene er de vel i dag heller ingen løsning. Om man trenger å kjøre lange strekninger blir rekkevidden for dårlig. Ottomotoren kommer nok til å leve en stund til. :smile:

Batteri teknologien og noen av utfordringene med den kan man lese litt om her på norsk utarbeiet av DSB tilsysnmyndighet for bla elektriske anlegg, elbiler og generelle utfordringer med litiumbatterier: http://www.dsb.no/Global/DSB%20Elbiler%20og%20generelle%20utfordringer%20ved%20litiumbatterier%20.pdf
Litium batterier er ikke å spøke med og i dagens situasjon er dom et stort avfalls problem.

Når man skal ha en bil er det jo også av intresse hvor driftsikker den er, ikke å undres over at bilbergerene gillar dom:
Om man fråger hvem dom berger mest i forbindelse med drifts problemer får man følgende liste:

1. Tesla
2. El biler generelt
3. Audi/Wolksvagen
4. Andre biler

Den norske bilparken ødelegges for miliarder hvert år bla på grunn av salting av veiene. Dette problemet vil ikke være mindre på en elektrisk bil, hvordan holder elbilen over tid når saltet begynner å trenge inn å angriper det elektriske anlegget? Hva koster det å reparer bilen over tid?

Vil man sitte i en elbil når man får en kortsluttning eller brann. Hvordan går det i en kolisjon, man har sett stygge eksempel her. Tesla er den bilen som har batterier med høyest ytelse pr kg. Ved en tottal kortsluttning er det istand til å avgi 50.000 A som er en anselig effekt.

Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Hema  
#365446 Jag tycker det kan vara sunt att vara lite försiktig med ny teknik. Jag är inne på Sebbes spår. Hur ser andrahands värdet ut för andra elbilar än Tesla? Vem vågar köpa en bil med ev. halvtasigt batteri? Sugen att betala lika mycket extra som man köpte bilen för, för att batteriet blev kasst rättt omgående efter köpet.

Pga. detta tror jag att elbilen kommer bli något att räkna med först när det blir leasing. I samma veva tror jag att vi kommer få en minskning av antalet biltillvberkare.

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365457 Tycker ni är onödigt pessimistiska kring batterifrågan. Den plugin hybrid som jag köpt har 8 års garanti på batterierna. Eftersom jag byter bilen efter en 2-3 år så blir det inget problem för vare sig mig eller nästa ägare.
Dessutom, det lär väl ske här som med alla andra bilar. Om 8 år så finns batteripack till den bilen att köpa på Biltema för en bråkdel av kostnaden av vad det kostar idag. Säkert dessutom med högre prestanda.
Känns dessutom okej när man som företag kan bidra på något sätt till omställningen.

Nej ska man vara orolig för andrahandsvärdet så är det i så fall på rena diesel eller bensinbilar. De skattehöjningar som kommer på dessa bilar och bränslet lär inte bli nådiga de kommande åren. Om intet annat så ska ju Parisavtalet omvandlas från ord på papper till verkstad.

Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365476 Pratade med en miljöpartist, han menar på att det ska bli rejält dyrt att köra en fossilbil.
Ännu högre bränsleskatter, fördubblade bilskatter mm.

Citat från www.mp.se
"Bonus-malus för nya bilar 2017
Förändringarna sker för att den positiva utvecklingen på marknaden inte ska tappa fart fram till 2017, då regeringen vill införa ett så kallat Bonus-malus-system för nybilsköp. Det innebär en bonus för den som köper en mindre miljöbelastande bil, medan bilar med högre utsläpp får högre skatt."

   TS
Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

tallen100  
#365479
Uvskogen skrev:Tycker ni är onödigt pessimistiska kring batterifrågan. Den plugin hybrid som jag köpt har 8 års garanti på batterierna. Eftersom jag byter bilen efter en 2-3 år så blir det inget problem för vare sig mig eller nästa ägare.
Dessutom, det lär väl ske här som med alla andra bilar. Om 8 år så finns batteripack till den bilen att köpa på Biltema för en bråkdel av kostnaden av vad det kostar idag. Säkert dessutom med högre prestanda.
Känns dessutom okej när man som företag kan bidra på något sätt till omställningen.

Nej ska man vara orolig för andrahandsvärdet så är det i så fall på rena diesel eller bensinbilar. De skattehöjningar som kommer på dessa bilar och bränslet lär inte bli nådiga de kommande åren. Om intet annat så ska ju Parisavtalet omvandlas från ord på papper till verkstad.

Jo byter man bil efter 2-3 år så ska det väl inte vara några problem, men det är ju många som inte gör det, utan kanske vart 10 år, byta bil ofta är ju tyvärr inte något som gynnar ekonomin.
Vad gäller skatterna så kommer det garanterat drabba även elbilarna när nog många har skaffat en, dom kommer alltid att hitta på något för att få in pengar tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

BjörkenPer  
#365489 angående driftsäkerheten.
Man kan inte släcka det med vanligt vatten heller

Kan mycket väl vara en engångshändelse där ägaren har förbisett en övergripande fara.
Undra hur mycket farliga kemikalier det är som släpps ut :???: Kanske inte att jämföra med vad en förbränningsmotor släpper ut över en längre tid, eller?

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Vedproducent  
#365527 Vissa år brinner mer än 10000 st bensin/dieselbilar. Men brinner en elbil så blir det jätterubriker! Märkligt!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).