Traktorn i skogen

felsökning Zetor 5245

45 inlägg 22606 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

Ingoberra  
#365208 Jag har en ny handpump över sen meket med kompisens 5245. Dock så tycker jag du ska köpa hela matarpumpen så du kan utesluta den som felkälla. Hur många h har den hått?

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#365314 Kan väl erkänna att igår tappade jag sugen, som tur var kom den åter idag efter jobbet. Nu är det projektstatus på detta,en sak i taget. Så jag tog och började om från tanken och sedan hade jag tänkt vandra hela vägen fram till felet men döm om min förvåning när det visar sig IGEN att jag får inte bränsle från tanken ! Nu är det däremot öppet (har ju rengjort det noggrant)och jag kan blåsa bakåt i slangen utan problem så jag hör hur det bubblar i tanken. Trots detta så rinner det inte fram någon diesel till pumpen... blir helt ställd, ett tag tänkte jag att det var vacum från tanken men det är det ju dock inte när det är öppet när jag testar att blåsa.

Har grejat så mycket med detta ett tag nu så jag känner mig lätt yr så jag tyckte att jag behövde testa min teori med en dunk och en slang... pumpade fram bränsle och då går han som en klocka ! Förutom att man är som en klant så blir jag helt ställd .. hur får man till det här ? Ska jag försöka blåsa slangen helt full med diesel för att få till en hävert effekt mot pumpen.. ska detta verkligen behövas, om det fungerar vill säga.

   TS
Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

Ingoberra  
#365317 Sugledningen fyller du med handpumpen. Är allt sjysst i systemet så stannar dieseln där när den står. Har du nån luftläcka i systemet eller otät backventil i matarpumpen så kommer dieseln i ledningen rinna tillbaka till tanken.

Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

alias  
#365321
husqvarna_med_sthil skrev:Kan väl erkänna att igår tappade jag sugen, som tur var kom den åter idag efter jobbet. Nu är det projektstatus på detta,en sak i taget. Så jag tog och började om från tanken och sedan hade jag tänkt vandra hela vägen fram till felet men döm om min förvåning när det visar sig IGEN att jag får inte bränsle från tanken ! Nu är det däremot öppet (har ju rengjort det noggrant)och jag kan blåsa bakåt i slangen utan problem så jag hör hur det bubblar i tanken. Trots detta så rinner det inte fram någon diesel till pumpen... blir helt ställd, ett tag tänkte jag att det var vacum från tanken men det är det ju dock inte när det är öppet när jag testar att blåsa.

Har grejat så mycket med detta ett tag nu så jag känner mig lätt yr så jag tyckte att jag behövde testa min teori med en dunk och en slang... pumpade fram bränsle och då går han som en klocka ! Förutom att man är som en klant så blir jag helt ställd .. hur får man till det här ? Ska jag försöka blåsa slangen helt full med diesel för att få till en hävert effekt mot pumpen.. ska detta verkligen behövas, om det fungerar vill säga.


Nu är det över 10 år sedan vi hade en 80-tals Zetor, så minnet börjar blekna lite kring hur det ser ut - du kan inte ta en bild på vänstra sidan av motorn?

Rinner ingen diesel från tanken och till första filtret eller matarpumpen (kommer ej ihåg ordningen på dessa) om du har slangen lös (ingen vätska rinner ut med självtryck från tanken)?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: felsökning Zetor 5245

machonisti  
#365364 Fanken att jag inte tittat på tråden på en stund!
Samma sak för oss jobbade som s-tan under en hel höst. Bytte filter och pumpade så gick den en tid för att fortsätta jäklas. Till slut hittade jag ett tre cm långt taggigt metallspån som sökt sig in i bränsleslangen från tank. Det fastnade skräp som antagligen lossnade av det eviga pumpandet för att ersättas med skräp efter några dagar.

Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

80-90  
#365376 Har inte läst hela tråden men på 4718 som jag har före vedmaskinen så va det e liknande problem .. Där fyllde jag olja i dieselpumpen plus att det sitter en liten kran inne i hytten precis över lite framför kopplingspedalen den stängde för utgående bränsle .. Vet inte om det e nån sådan kran på din ?? Men tyckte det va värt ett försök !! Lycka till å ge inte upp det e bara nått litet skitfel !!!!!

Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#365382 Nu äntligen får traktorn diesel ända fram ! Jag vet inte riktigt vad som var fel men jag tror det måste ha varit otätt i någon av anslutningarna på slangen mellan tank och pump... bytte ut slangen, fyllde den med diesel bakvägen, pumpade och fick fart på flödet, luftade på filtret, sedan spridarna sedan small han igång igen. Nu har han gått någon timme utan problem... undra vad det berodde på egentligen... var det otätt mån tro så det inte blev nå sug från pumpen. Imorgon ska jag ta och kolla hur det står till och om han går att starta då.

Fy fasiken vad skönt ! Imorgon ska jag skotta jädrar i det ! Tack för hjälpen, det är så otroligt mycket värt att ha någon som reflekterar och kommer med tips och råd ! Igår trodde jag faktiskt att allt hopp var ute och nu går han :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

80-90  
#365385 Dä va gott å höra :-BD nu kan du sova gott i natt

Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365393 Ge inte upp!
Går den med dunk och slang borde du rimligen ringat in felet.
Måste ju vara problem med ev. matarpump eller sugledningen från tank.
Var dunken placerad högre än matarpumpen så det var självfall?
Prova att låta motorn gå och sedan flytta ner dunken så den hamnar lägre än matarpumpen.
Går den då borde det vara fel på backventil eller sugledning?

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#365397
machonisti skrev:Fanken att jag inte tittat på tråden på en stund!
Samma sak för oss jobbade som s-tan under en hel höst. Bytte filter och pumpade så gick den en tid för att fortsätta jäklas. Till slut hittade jag ett tre cm långt taggigt metallspån som sökt sig in i bränsleslangen från tank. Det fastnade skräp som antagligen lossnade av det eviga pumpandet för att ersättas med skräp efter några dagar.


Detta kan ju vara mycket möjligt även i mitt fall, mycket "små" saker som kan hända som får så stor betydelse !

   TS
Användarvisningsbild

Re: felsökning Zetor 5245

rokon  
#365402 Grattis till att du nu har fart på Zetorn igen.
När det gäller felsökning så får man inget gratis där kostnaden är arbetsinsatsen. Men med envishet och struktur på felsökandet så nås framgångarna med minsta tidsåtgång och blir då det billigaste och bästa.

Användarvisningsbild

Re: felsökning Zetor 5245

Göt  
#365404 Du har jobbat hårt går traktorn i morgon så ska du låta bli att ta reda på vart felet var vila upp dej istället. Att lufta en traktor som inte vill bli luftad kan ta riktigt knäcken på en

Användarvisningsbild

Re: felsökning Zetor 5245

sundelius  
#365426
80-90 skrev:Dä va gott å höra :-BD nu kan du sova gott i natt


Och vi med :-BD (-| :grin:

Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#365848 Ikväll när jag startade upp traktorn var han väldigt lätt att få igång, lättstartad, startade direkt. Antagligen så behövdes mina rengöringar och byten av filter, slang och även diesel. Kom fram till att jag nog behöver ett varmt garage att hålla till i framöver så nu har jag börjat fundera över det och som svar på min egen fråga i stil med "att man kan ju skruva på sommaren" håller inte för det är på vintern grejerna belastas som hårdast och störst risk att något felar eller går sönder och behöver lagas och då vore det guld värt med en riktig maskinhall.

   TS
Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#366326 Ny fundering :grin: Nu har det gått av en bult som håller ena armen till hitchkrocken. Den verkar sitta i ett lager i själva lyftarmen. Funderar på att svetsa dit en stopp på den så länge så kan jag byta den till sommaren men törs man svetsa bak runt lyftarmarna när det kan finnas en del hydraulolja bak på utsidan traktorn... behöver jag täcka med filtar ?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).