Traktorn i skogen

felsökning Zetor 5245

45 inlägg 22614 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#364773 Jag antar att jag skulle kunna starta upp den på det här viset, flytta han en smula... men det blev en del gnist av förfarandet ... vet ionte riktigt vad jag ska göra nu.
Till startmotor finns strömmatning samt en mindre grå kabel som sitter på solenoidenoiddelen.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#364780 Nu går Trulle igen ! Körde lite mera, några varv på startmotorn sedan gick han att starta som vanligt via startknappen ! Fan vad skönt, trodde nästan att jag skulle behöva ta hit reparatör att felsöka. puh... TACK för hjälpen !

   TS
Användarvisningsbild

Re: felsökning Zetor 5245

Erre  
#364803 Om den inte vill starta igen.

1. kolla att du har 12 v på den stora kabeln på startmotorn.
2. Be någon trycka in startknappen medan du mäter på den lilla kabeln på startmotorn. Där ska bara vara ström när du trycker in knappen.
Ingen ström där men du har ström fram till knappen. Då är knappen kass.

Ström där när knapp är intryckt.
Antingen som redan nämnts så kan startmotorn stå i taskigt läge.
Eller börjar den bli dålig.

Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#364879 Nu har jag problem att få fram diesel, luftat och luftat, traktorn går en stund sedan stannar han... nu har jag gått in, helt slut, nya tag imorgon eftermiddag.

   TS
Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#365105 Nya filter, nästan helt omöjliga att byta efter att lastarfästet kom dit. Tog en timme vardera filtret att få lös och nästan lika långt tid att få tillbaka det nya, har fått tillverka egna verktyg av andra nycklar.. Får omöjligt igång traktorn, nu är jag riktigt less. Har skruvat i snart 40 timmar och krånglat på med luftning och pumpning men inget hjälper, startar ibland för att sedan stanna. ... vila till 05, jobba tio timmar sedan ett sista försök sedan lejer jag en firma att göra det, om jag hittar någon.

   TS
Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

tallen100  
#365119 Har du gjort ren matarpumpen? sitter en sil där förmodligen...

Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#365122 Jag måste tvunget kolla det ! men sedan märkte jag något som jag inte sett förut... när jag pumpade med handpumpen blev det som stopp och mottryck och det ville spruta bakvägen lite gran via handpumpen... det innebär ju att den inte är tät... är det där jag har tjuven mån tro ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: felsökning Zetor 5245

rokon  
#365131 På min Zetor finnes en luftskruv uppe på "locket" till förfiltret"
Glaskoppen som sitter vid bränslepumpen dess gummipackning brukar det ta rätt lång tid innan den blir helt tät sedan man haft bort koppen
Har du slangar som leder bränslet på din Zetor då kan det vara sprickor där som tar luft. Ett känt problem på min 4340 är där bränslet går upp ur tanken där finns en 90 graders böj alldeles där röret kommer ur tanken (Under golvet)ett där skräp kan samlas i bränsleröret och hindra bränslet att strömma fritt.

Att startmotorn blir allt ovilligare kan bero på att dess kol är utslitna, varvid de får allt sämre kontakt en ny gavel med nya kol kostar 363kr på reservdelsimporten ny startmotor 2625kr grejor som slits med tiden.

Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

tallen100  
#365132 Ja handpumpen sitter ju på matarpumpen så kolla den...

Användarvisningsbild

Re: felsökning Zetor 5245

Karlsson_98  
#365133 Har du provat att lufta uppe vid spridarna?

Efter vi bytte bränslefilter på vår zetor 4718 så räckte det inte med att lufta nere vid handpumpen. Den läckte också lite om jag inte minns fel.

Den ville inte starta efter den stått en dag eller två efter servicen. Provade att lufta uppe vid spridarna och då gick den igång igen.

Användarvisningsbild

Re: felsökning Zetor 5245

rokon  
#365134
husqvarna_med_sthil skrev:Jag måste tvunget kolla det ! men sedan märkte jag något som jag inte sett förut... när jag pumpade med handpumpen blev det som stopp och mottryck och det ville spruta bakvägen lite gran via handpumpen... det innebär ju att den inte är tät... är det där jag har tjuven mån tro ?

När det blir mottryck då har du ju fått upp trycket och bränslet, att det sen rinner ut och slaskar det skall ej ge problem vid själva driften bara jobbigt medans man handpumpar där tar den inte luft fast dieseln kommer ut

Användarvisningsbild

Re: felsökning Zetor 5245

rokon  
#365137 glaskoppens övre kant är ej slipad utan bara "gjutet" glas man får dra hårdare i skruven men det kan i alla fall ta månader innan packningen har klämts till så att det är helt hunda tät.

Användarvisningsbild

Re: felsökning Zetor 5245

rokon  
#365142 Så handpumpandet brukar få fortgå men med allt längre intervall mellan gångerna tills det har tätnat

Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

Ingoberra  
#365153 Sitter inget filter i matarpumpen vad jag minns. Matarpump är billig så den skulle byta först å främst. Kompisens hade gått ca 1900h å matarpumpen såg för jävlig ut. När du pumpat upp trycket så läcker det vid handpumpen. Inget fel alltså.

Avatar Fallback

Re: felsökning Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#365169 Tack för hjälpen ! Jag ska fortsätta att se hur långt jag kan få fram diesel. Ska testa att släppa på utgående från filtret också och se så det inte är där det är stopp. Hur som får jag inget upp till spridarna. Ska ta och göra mig en ny koll på glaskoppen och om det är tätt där också. Skulle behövt en ny handpump då själv "handtaget" med ratten är trasigt så man förstör handen vid användning ( liten och taggig).

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).