tis 12 jan 2016, 22:15#365395
Ja, här är jag
Du har en riktigt gammal klassiker, av de tidiga "gear drive"-modellerna, modell 835 från 1969.
http://www.gilsonsnowblowers.com/snowfe ... #geardrive.
http://www.gilsonsnowblowers.com/gilson ... gistry.pdf Och på den siten finns allt att läsa om Gilson
Skall väl erkänna att det är mycket tack vare den som jag påstås vara "guru". Jo och så har jag förstås skruvat igenom ett par stycken.
Din ser ju ut att vara riktigt välbevarad, en mycket fin klenod att vara rädd om. Den måste ju absolut bli satt i körbart skick.
Den har en 19 cubic inch, 311 cc, B&S. Nu är det inte så lätt att direkt säga vad som är felet med din. Kan vara flera fel samtidigt.
Om det rinner bensin ur förgasaren så kan det vara nålventilen till flottören, alternativt har flottören sjunkit. Så steg ett är alltså en demontering och undersökning av förgasaren. Reservdelar finns, t ex hos
http://www.briggsparts.se/.
Samtidigt verkar det som den inte får fram bensin snabbt nog. Kolla o m det är igensättningar i bensinkranen och utloppet från tanken, alternativt i inloppet till förgasaren och vid nålventilen.
En sak som absolut bör kollas på en gammal B&S-motor är ventilspelet. Nedanför förgasaren finns ett plåtlock på cylindern med två skruvar. Under det ser du ventilskaften och lyftarna. Spel minst 0,25 mm för utblås, 0,15 för insug. Justering gör man genom att slipa av ventilskaften.
Hör av dig när du kollat mer på grejorna.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)