Skördare

Värsta haveriet

49 inlägg 23255 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36340 Finns väl så mkt. att välja mellan så de vet inte vilken historia de skall berätta. :P

Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36359
970D skrev:
Henrik K skrev:
masterchief skrev:Var det inte via en bildlänk här på forumet, det var en bild på en 941a som tappat kran o hytt?
Sedan om jag inte helt minns fel så var det en länk där infästningen till framaxeln brustit på en skolmaskin också :wink:


Logging in sweden heter den på Youtube.




Kommentaren från han som körde säger väl allt om valmet :D

   TS
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36363 Vet några som råkad ut för samma sak med en skogsjan skördare....

Användarvisningsbild
Knegarn  
#36366 såklart har man haft många haverier men jag såg bara att den andra valmetkillen passa på att skryta lite så jag hängde på :D
jag tycker ändå att elproblem är det som är mest irriterande och det som håller en uppe på nätterna, går järn sönder så vet men direkt vad som skall göras, nytt eller svetsa! men dessa jäkla kablar som klämms lite här o var :?

nu har gamla 901 an stått över en dag pga. av nya kabeldragningar, och eltrixande! elproblem som visar sig var fjärde träd (och inte när man mäter kablarna) är det som irriterar mig mest! (iofs har jag inte tappat hytten o kranjäkeln ännu :D )

Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36497 kanske passar bättre som värsta dagen på jobbet men börja iallafall med att hjula till körningen 700m från vägen efter ca 10 träd ger ena motorn till boggin upp på ecolog560in jag körde.. bara att riva och sticka till söderhamn efter delar. på väg hem lyckas jag krocka med ett rådjur och mosar huven och krossar 2x-tra ljus på bilen..

Användarvisningsbild
kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36512 vist händer det skräp ibland, som häromdagen..

hade pickissen inne på service - lack bla - o fick en låne-pickis.. Då visade det sej att den gamla Nissan var smalare på flaket, så min skräddarsydda flaktank fick inte plats. Det märkte jag på kvällen, o skulle ha med diesel dan efter.

For runt på gården, mörkt ute, och fick tag på ett oljefat jag använt för nåra månader sen till diesel, visste att det skulle va lite kvar i det. För säkerhets skull tömde jag ut lite, så det inte skulle va skräp i det, o fyllde sen 170 liter diesel..

I skogen dan efter, tankar 1270n, smörjer o pysslar under tiden. Då stannar motorn "helt utan anledning"... Grrrr

efter lite efterforskande had jag fått ett annat fat, som jag kört vatten till stubbehandlingen i... 2 dagars krångel med nya bränslefilter, krossad glasskål till vattenavskiljaren, lufting, laddning av batterierna etc.. Men nu funkar det :)

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36513 Dedär lyckades chefen med åxå på skotarn för nåt år sen. Sög direkt ur nåt gammalt fat han hittat hemma. Skotarn stod och gick medans vi tanka. La av ståendes mitt på vägen vid slutet på eftermiddagsskiftet. Vart några filerbyten m.m innan de vart ordning på den igen!

Avatar Fallback
1410an  
#36530 I förrgår sköt jag slangen till åkmotorn på 1410an i en brant backe,det var väl inte hela världen så jag fick gjort en ny slang och med största försiktighet monterades den. Så luftade vi pumpen och backade försiktigt ner från backen för att inte "fresta" direkt.
Efter det körde jag ca 200m plant på hygget och kommer fram till en liten backe då orkar den inte driva :(
Det första man tror är ju att sabbat pump för att man fått in skit i slangen fast man var försiktig.
Så jag kopplade inte tryckmätare för att kolla,trycket var det inget fel på (430bar).
Det sitter Sauer/Danfoss pump på 14/1710 och det som hände var att när slangen gick så fick åkmotorn lite spel och hängde sig så den vinklade inte in igen.På både pump och motorn sitter en bricka på ställdonet stor som en 1 krona ca,så jag rörde lite på den fram och tillbaka den ska flytta sig ca90grader åt vart håll för att sedan fjädra tillbaka till mittläge igen och helt plötsligt så var maskinen körbar igen! :)
Det tog "bara" 8 timmar att hitta detta fel samt ständig telefonkontakt med reperatörer men det sparade oss ca 120 000:- som det hade kostat att byta pump och motor.
Tänkte bara tipsa om det om det skulle hända någon annan.

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36533 Jag har faktiskt inte varit med om några stora haverier, en valscyl har gått av och två kamkurvor hör nog till det större, sällan det är andra fel än nån slang!
Ett knutkors gick en gång uppför en brat med 911an så jagblev utan drift på boggin.

Användarvisningsbild
Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36547 Värsta haveriet som jag vart me om e väl när jag tappade ena bakhjulet på skogsjan 1088:an 1.5 kilometer in i skogen, trumpeten hade lossnat invid boggie lådan bultarna had gått av, nya inälvor till den och ett par tre dagar senare va den igång igen.

Användarvisningsbild
edge  
#36572 Tappat hytten på en skogsjan och kranen som gick av på en cat 570 tror det finns en bild i galleriet men hittar den inte nu :)

Avatar Fallback
ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36913 Måste vara när dieselmotorn gavupp på 1270B en vecka innan nya 1270D skulle levereras :!: :x

Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36921 Det är väl ganska typiskt att det händer just då 😈

   TS
Avatar Fallback
nexon  
#40456 Det som har hänt mig är dock inte skogs relaterat men ändå. Lossade lastbil med en stocka motviktstruck, lastad med en långpall med bokhyllor då ger sig golvet på släpet och trucken blir stående på underredet. Hjulen tittar ut under släpets golv. Första lastbilen för dagen, hade lossat ca 50m3 av 240m3 möbler. Allt skulle vara färdigt till 9.30.

Användarvisningsbild

Re: Värsta haveriet

valmetpower  
#42779 värsta haveriet var väl när boggielådorna bak på 1410:an våran pajade tre gånger på två månader.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).