Motorsåg och handhållet

fikk ny sag i dag.

61 inlägg 18607 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: fikk ny sag i dag.

SawTroll  
#364685 En annen sak er at lettest mulig sverd ikke alltid er en fordel - spesielt ikke når et kort sverd monteres på en relativt stor og tung sagkropp. Hver og en må vurdere dette selv, ut ifra egne preferanser mht balanse etc.... :P
Senast redigerad av SawTroll mån 18 jan 2016, 10:03, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: fikk ny sag i dag.

anersimyra  
#364687
SawTroll skrev:
cateid skrev:Eller 15" halvmeisel 1.5mm 3/8 om det er enklere


Det er I hvert fall enklere å finne 3/8 sverd, om sagen er en 562xp, med det store festet. På den annen side er DPX kjeder en utfordring å finne i Scandinavia?

Har noen prøvd å bestille H54 fra HVA - det skal være samme som 73DPX. H51 skal være 72DPX?
Om du menar halvmejsel finns dessa i Oregons katalog men saluförs av någon egendomlig anledning inte i norden.. :?: :roll:

Användarvisningsbild

Re: fikk ny sag i dag.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364790
anersimyra skrev:
SawTroll skrev:
cateid skrev:Eller 15" halvmeisel 1.5mm 3/8 om det er enklere


Det er I hvert fall enklere å finne 3/8 sverd, om sagen er en 562xp, med det store festet. På den annen side er DPX kjeder en utfordring å finne i Scandinavia?

Har noen prøvd å bestille H54 fra HVA - det skal være samme som 73DPX. H51 skal være 72DPX?
Om du menar halvmejsel finns dessa i Oregons katalog men saluförs av någon egendomlig anledning inte i norden.. :?: :roll:



Jodå! har kört med bla oregons 73dp/dpx i ett antal år på 560/562! bara att fråga närmsta oregonhandlare! sen finns ju stihls rm/rmc också i 1.3 1.5 o 1.6mm och även bla carlton, no problemas! :wink:

Avatar Fallback

Re: fikk ny sag i dag.

SawTroll  
#364849
Huggarn skrev:

Jodå! har kört med bla oregons 73dp/dpx i ett antal år på 560/562! bara att fråga närmsta oregonhandlare! sen finns ju stihls rm/rmc också i 1.3 1.5 o 1.6mm och även bla carlton, no problemas! :wink:


Regnet nesten med det - men det er jo andre som har skrevet at det ikke er å få tak i - noe som ikke er min erfaring med det som er utenfor "standard-sortimentet".

HVA (og andre merker) utelater en hel del av det som finnes fra sine kataloger, antakelig for å forenkle logistikken for seg selv og sine forhandlere mest mulig?

Användarvisningsbild

Re: fikk ny sag i dag.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364854 det får vara hur det vill med standardsortiment eller inte! såghandlare överlag har väldigt dåligt sortiment med svärd o kedjor hemma på hyllan! o jag kan förstå dom till viss del då vi bla här i sverige är helt insnöade på 325! blir ju dyrt för dom att ha saker hemma på hyllan som inte säljs så mycket, men det finns undantag ibland handlarna! men även dom handlare som har noll koll kan beställa hem vad du vill...... men det fattar dom oftast inte förrens du ber dom göra det! :smile:

Användarvisningsbild

Re: fikk ny sag i dag.

anersimyra  
#364863 Min närmsta ÅF var i kontakt med de där Blount Oregon eller va de nu heter..de kunde inte leverera 3/8 i halvmejsel trots att kedjan finns i den Svenska katalogen... :sad: :sad:

Avatar Fallback

Re: fikk ny sag i dag.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364916 Men er halvmeisel i 3/8 noke bedre allround kjede enn fullmeisel kjede da.

Avatar Fallback

Re: fikk ny sag i dag.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364918 Når Eg tenke meg om så har Eg prøvd Charlton halvmeisel i 3/8 Ikkje spesielt bra. Eg har også prøvd stihl halvmeisel i 3/8, for å sei det på ein annen måte så synes Eg Oregon kjeder stort sett blir skarpere enn stihl. Det Eg muligens ville hatt i tankene, dersom det er mulig er å satt på ett h30 kjede kanskje 15 toms, dersom det er mulig. Viss Ikkje ville Eg ha funne ut kven Eg liker best av lpx / dpx i 3/8

Avatar Fallback

Re: fikk ny sag i dag.

SawTroll  
#364930
can skrev:Men er halvmeisel i 3/8 noke bedre allround kjede enn fullmeisel kjede da.


(dobbelt innlegg).
Senast redigerad av SawTroll mån 11 jan 2016, 11:18, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: fikk ny sag i dag.

SawTroll  
#364935
can skrev:Men er halvmeisel i 3/8 noke bedre allround kjede enn fullmeisel kjede da.


Det kommer jo helt an på tilstanden til veden du skal sage. Min er som regel "ren og grønn", og jeg bruker for det meste meisel, ikke halvmeisel. Jeg har allikevel noen liggende, "just in case" - sist jeg brukte et i 3/8" var vel i 2006. :lol:

I .325 bruker jeg jo H30/95VP(X) på 339xp, men bare fordi det ikke finnes meisel-kjeder i Pixel/.325NK. Jeg har noen 25BP(X)/H25, men disse har bare blitt brukt til å kappe plank til tennved, ikke på trær.

Et av mange litt merkelige fenomener på det skandinaviske markedet er at det ser ut til at "alle" merker har blitt enige om at .325 skal være halv-meisel og 3/8" meisel. Det finnes selvsagt ingen god grunn til at det skal være slik.... :roll:
Senast redigerad av SawTroll tis 12 jan 2016, 01:10, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: fikk ny sag i dag.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365016 Men 95 vpx er ei veldig bra kjede

Användarvisningsbild

Re: fikk ny sag i dag.

anersimyra  
#365090
can skrev:Men er halvmeisel i 3/8 noke bedre allround kjede enn fullmeisel kjede da.

Halvmejseln har sina fördelar gentemot helmejseln ja.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: fikk ny sag i dag.

cateid  
#365127 Gjerne belys hvorfor halvmeisel er bedre?
Eg har ingen erfaring så eg har 0 peiling :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: fikk ny sag i dag.

Tjita1  
#365136
cateid skrev:Gjerne belys hvorfor halvmeisel er bedre?
Eg har ingen erfaring så eg har 0 peiling :D

Skriver under på det. Gärna en kort förklaring på skillnaden också?

Avatar Fallback

Re: fikk ny sag i dag.

Ferguson system  
#365138 Halvmeisel er ikke nødvendigvis bedre. Det avhenger av hva du skal skjære. Halvmeisel blir ikke så skarpt som meisel, men til gjengjeld holder det seg lengre skarpt, spesielt i møkkete, og hardt frosent treverk. Meisel kan du få til å bli sylskarpt, men eggen tåler mindre enn halvmeisel. Meiselkjeder egner seg blant annet til grønt ferskt trevirke.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).