Traktorer och processorer

Valmet 705, backventil i tanken

12 inlägg 9150 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 705, backventil i tanken

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364737 Hejsan,
Jag har bytt filter på min 705:a och lyckas inte pumpa fram diesel. Jag har kontrollerat ledningar och slang från tank fram till sugsidan av handpumpen, inget problem.
En kompis tipsade om att det kunde sitta en backventil på sugröret och att den kunde ha hängt sig. När jag skruvat sön röret visade det sig att det inte fanns nån backventil där. Kan den ha lossnat när jag blåste röret ned tryckluft? Är det någon som vet om det ska vara en backventil på sugröret eller om det är en backventil i pumpen?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valmet 705, backventil i tanken

loppan  
#364744 Det finns ingen backventil på 05 serien så vitt jag vet.
Får du fulla slag på handpumpen? Annars vrid motorn lite så att den hamnar i rätt läge.
Sitter det avskiljarglas på den? Kan läcka runt packningen.

Jag brukar inte lufta dom på traditionella viset utan fyller filtren med ren diesel innan montering.
Sen öppnar jag ett spridarrör och det brukar starta,stänger spridarröret när motorn är igång.

Avatar Fallback

Re: Valmet 705, backventil i tanken

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364749 Jo, det blir fulla slag men det kommer ingen soppa, därav teorin att det satt en backventil på sugröret.
Avskiljarglas är det, med det sitter på returen, så det ska inte spela någon roll.
Jag försökte att fylla filtret med diesel men det funkade inte.
Det kanske helt enkelt är så att matarpumpen gett upp.
Traktorn gick illa och därav bytte jag filter men det kanske är matarpumpen som är problemet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 705, backventil i tanken

ÅsaNisse  
#364755 Backventil sitter i matarpumpen och det är dom som brukar ge sig. Matarpumparna är lite klena på Valmet. Jag fick byta på min 6200 efter 3000 tim. Nu är det ju inte säkert att det är den ändå för detta med fulla slag på handpumpen blir det ju alltid. Frågan är om du känner något motstånd att tala om mer än returfjädern. Min beter sig på liknande sätt om jag inte öppnar tillräckligt på luftskruven. Då blir det en luftkudde så bränslet bara gungar fram och tillbaka. Jag öppnar alltid luftningen vid vattenavskiljaren som sitter mellan pump och filter först. Då brukar det inte var problem att få handpumpen att ta. Någon gång kan man få stöta till på starten,( eller dra i fläkten) så motorn ändrar läge, om det är så att nocken står precis mitt för pumpläget. När jag har rent bränsle stänger jag vid vattenavskiljaren och öppnar vid filtret (mycket) Sen är det bara att pumpa ett tag till så det kommer rent bränsle där också. Har du kört startförsök utan bränsle i filtret så får du nog lossa ett spridarrör också för att få igång muskedundret, annars brukar det hoppa igång utan spridarluftning.

Avatar Fallback

Re: Valmet 705, backventil i tanken

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364852 Kanske du kan släppa någon koppling nära efter matarpumpen för att se om den fungerar?
Jag hade liknande fel på matarpump där backventilen hängt sig i matarpumpen.
Omöjligt att lufta, men det var iofs en Scania :)

Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Valmet 705, backventil i tanken

Skogstomte  
#364886 Vi hade liknande fenomen på 505:an. Var bara lite beläggningar på ventiltallrikarna i matarpumpen. Pillade försiktigt bort beläggningarna och den går fortfarande 5 år senare som den ska.

Avatar Fallback

Re: Valmet 705, backventil i tanken

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364892 Jag skruvade bort den manuella pumpen på matarpumpen och fann mycket riktigt backventilen där. Men inte hjälpte det:-(
Jag tycker inte att jag känner nåt direkt motstånd vid pumpning. Jag provade även att köra i lite tryckluft i tanken samtidigt som jag pumpade utan resultat.
Jag skruvade dän kopplingen på sugsidan och satte för fingret. Tyckte inte mig känna nåt sug i fingret.
Jag lutar mer och mer åt att pumpen är slut. OIE har pumpar för en tusing och det är väl inte hela världen. Men det skulle vara skönt att veta att det verkligen är det som är felet så jag inte beställer pump som jag får gå och vänta på, sen mecka dit den bara för att konstatera att det inte hjälpte. Då kommer jag vilja sätta eld på traktorn:-D
Traktorn gick illa innan jag började mecka och jag var säker på att det var is i filtret, men det kanske blir samma symptom när matarpumpen börjar ge sig?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 705, backventil i tanken

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364894
Skogstomte skrev:Vi hade liknande fenomen på 505:an. Var bara lite beläggningar på ventiltallrikarna i matarpumpen. Pillade försiktigt bort beläggningarna och den går fortfarande 5 år senare som den ska.

Vad är ventiltallrikarna? Var sitter dom?
Jag haft dän båda kopplingarna och blåst rent med tryckluft genom pumpen. Jag har även skruvat dän den manuella pumpen på matarpumpen och gjort rent.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 705, backventil i tanken

Skogstomte  
#364899
JF skrev:
Skogstomte skrev:Vi hade liknande fenomen på 505:an. Var bara lite beläggningar på ventiltallrikarna i matarpumpen. Pillade försiktigt bort beläggningarna och den går fortfarande 5 år senare som den ska.

Vad är ventiltallrikarna? Var sitter dom?
Jag haft dän båda kopplingarna och blåst rent med tryckluft genom pumpen. Jag har även skruvat dän den manuella pumpen på matarpumpen och gjort rent.


Sitter i matarpumpen, en var sida själva pumpen. Har bestämt för mig att jag tog bort själva nipplen från pumphuset samt handpumpen och de satt där under, alltså de som sitter uppifrån på bilden. Minnet sviker lite men det var en enkel operation. Bilden stal jag helt ogenerat från Olssons i Ellös.

1452459963_prod_p_v-836539872_0.jpg

Avatar Fallback

Re: Valmet 705, backventil i tanken

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364905
Skogstomte skrev:
JF skrev:
Skogstomte skrev:Vi hade liknande fenomen på 505:an. Var bara lite beläggningar på ventiltallrikarna i matarpumpen. Pillade försiktigt bort beläggningarna och den går fortfarande 5 år senare som den ska.

Vad är ventiltallrikarna? Var sitter dom?
Jag haft dän båda kopplingarna och blåst rent med tryckluft genom pumpen. Jag har även skruvat dän den manuella pumpen på matarpumpen och gjort rent.


Sitter i matarpumpen, en var sida själva pumpen. Har bestämt för mig att jag tog bort själva nipplen från pumphuset samt handpumpen och de satt där under, alltså de som sitter uppifrån på bilden. Minnet sviker lite men det var en enkel operation. Bilden stal jag helt ogenerat från Olssons i Ellös.

1452459963_prod_p_v-836539872_0.jpg


Ok, är som små brickor eller? Jag har en Bosch-pump på min, men det borde väl finnas ventiltallrikar på den också. Dock har jag skruvat bort de flesta skruvar på pumpen och letat efter smuts och trasiga komponenter men inte hittat nåt som skulle kunna vara tallrikar.:-(

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 705, backventil i tanken

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365801 ta hjälp av en kompis eller två.
en rejäl papperstuss för tanklocket och blås rejält i tanken så du blåser fram diesel till matarpumpen, ha en till att köra på starten (eller sätt en strömbrytare på en kabelstump mellan + matning och solenoiden, så kan du köra starten själv)
lufta på filtret och på insprutarna (insprutarna brukar inte behövas men är den hel tom så kan de vara tjurigt och då får man lufta där med)

När pärlan startat går den redigt när du inte blåser i tanken så är det inte matarpumpen, men går den redigt när du blåser i tanken och kass när du inte blåser i tanken så är matarpumpen kass.

Hoppas mitt snurrande hjälper nåt :-)//Niklas

Avatar Fallback

Re: Valmet 705, backventil i tanken

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366607 Ny soppapump på plats och efter diverse habrovinklar small den till slut igång. -10 grader är inte idealiskt när man slabbar med diesel.

Tyvärr var det inte så enkelt att bara montera ny pump och pumpa fram soppa. Tryckluft i tanke hjälpte inte. Så egentligen vet jag inte om den gamla pumpen är slut eller inte.

En annan grej, ska verkligen vattenkoppen sitta på returen, innan tanken? Tycker den borde sitta på sugsidan.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).