Motorsåg och handhållet

Vad är bra att ha i huggarbältet?

410 inlägg 210849 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Peteflamingstar  
#363306 De flesta är nog billigare än Skogma... Tror att Jula också säljer Eia fast under Oregons namn. Nima har också bra kilar, t.ex de gula med järnskodd baksida.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363502 Jag har bara ett hölster och i det har jag en sax och kan även hänga fast måttbandet. Fil, mejsel och kombinyckel sitter mellan olje och bensindunken. Kilar, klave och slägga har jag i en tygkasse. Sen har jag ett brytjärn med integrerad vändkrok.
Förvisso får jag gå tillbaka till stubben och hämta brytjärn och påse innan jag går till nästa träd, men jag tycker det är skönt att slippa på alla grejer. Dessutom vill jag ha ett långt brytjärn och det får man ändå inte med sig i bältet.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Erre  
#364034
Nisse Husberg skrev:
Ekhagas trädfällning skrev:
Det tråkiga (kan vara bra också) med krokar, brytjärn osv är att när man väl har köpt en så har man ju den resten av livet. Hittills har jag inte mött någon som slitit ut sin krok eller brytjärn. Har man då köpt en bra så har man ju glädje av den men är den dålig får man lida av den restan av livet... kom just på att man kan ju köpa en ny....

Martin


Nä, men jag lyckas tappa både krok och brytjärn varje vinter. Under yviga granar lyckas alltid nån kvist lyfta kroken ur hölstret (fast mest använder jag sax - samma med den)


Har nu tappat två krokar på två år. 😡
Men jag hittar väl en snart. Den lär dyka upp i ngt däck på traktorn vad det lider. :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Sandström87  
#364056 Tycker att krokar och saxar ska vara målade med en riktigt blå färg. Blått är väl den färg som skär sig mest med färger i naturen

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Hema  
#364058 Hade varit bra om bältet hade börjat tjuta om sax eller krok var mer än 5m ifrån. Så kallat modernt senilsnöre :)

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

JensSkoog  
#364118
valtra a75 skrev:Tycker att krokar och saxar ska vara målade med en riktigt blå färg. Blått är väl den färg som skär sig mest med färger i naturen

Det är en god ide - blått hellre än HVA/J.rd/Stihl sina färger som inte syns så bra som man skulle tro :wink: . Undantaget är ju om man är färgblind och inte skiljer mellan blått, grönt och rött. Min svärfar var det och han fick titta noga efter när den blåa traktorn sto i gröna ängen :lol:

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Hema  
#364169
JensSkoog skrev:
valtra a75 skrev:Tycker att krokar och saxar ska vara målade med en riktigt blå färg. Blått är väl den färg som skär sig mest med färger i naturen

Det är en god ide - blått hellre än HVA/J.rd/Stihl sina färger som inte syns så bra som man skulle tro :wink: . Undantaget är ju om man är färgblind och inte skiljer mellan blått, grönt och rött. Min svärfar var det och han fick titta noga efter när den blåa traktorn sto i gröna ängen :lol:

Haha vilket bus man kunde göra då. :)

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

machonisti  
#364196
Erre skrev:
Nisse Husberg skrev:
Ekhagas trädfällning skrev:
Det tråkiga (kan vara bra också) med krokar, brytjärn osv är att när man väl har köpt en så har man ju den resten av livet. Hittills har jag inte mött någon som slitit ut sin krok eller brytjärn. Har man då köpt en bra så har man ju glädje av den men är den dålig får man lida av den restan av livet... kom just på att man kan ju köpa en ny....

Martin


Nä, men jag lyckas tappa både krok och brytjärn varje vinter. Under yviga granar lyckas alltid nån kvist lyfta kroken ur hölstret (fast mest använder jag sax - samma med den)


Har nu tappat två krokar på två år. 😡
Men jag hittar väl en snart. Den lär dyka upp i ngt däck på traktorn vad det lider. :wink:

Att en olycka skall leda till en vinst, sån tur????
Gissar att du missar kroken och hittar en besvärlig taggtråd eller dylikt.

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364353 Hmm, när däcken börjar bli dags att byta, knske jag skall köra fram och tillbaka där jag tappade min krok för 5 år sedan. Eller funkar ser bara på nya däck?!

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Ferguson system  
#364366 Fungerer bare på helt rykende ferske dekk :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Erre  
#364369
Ferguson system skrev:Fungerer bare på helt rykende ferske dekk :lol:

Exakt!! Vi ska köpa nya bakdäck till nästa säsong, så om inte innan så blir det då. :wink: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

jörgent  
#364668 fattas en grej...
fick en av min hustru som nog är rädd om mig (eller min pung ;)) ) och som inte gillar att jag allt som oftast är ensam till skogen.
En nödsändare:
McMurdo Fastfind sänder nödmeddelande via Cospas-Sarsats satellitsystem som fungerar jorden runt. När den aktiverats sänder den sin unika identifieringskod och satellitsystemet kontaktar direkt lokala räddningsstyrkor. Det behövs inget tillstånd att inneha en PLB. Mc Murdo Fastfind PLB aktiveras manuellt och sänder nödmeddelande på 406 MHz till satellitsystemet Cospas-Sarsat. Den sänder även på 121,5 MHz som är den frekvens som räddningsstyrkan kan pejla in.

Se: http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... ntIndex=63

Den är dock (som vanligt) orimligt dyr på skogma, googlade lite o hittade samma pryl på nätet för SEK 2590 inkl moms istället för 4200 som skogma vill ha.
en billig livförsäkring som inte är beroende av telefontäckning.

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Hema  
#364723 Alla har väl med sig ett första förband? Sedan så är det inte heller fel att ha ett avsnörningsförband, om man mot förmodan skulle såga sig i någon lem.
Bild

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Carlfritidshuggare  
#364730 Har första förbandet i en bröstficka. Dels av samma skäl som sagts om telefonen, att det är lättare att komma åt. Dessutom får det inte plats i avsedd ficka i bältet.

Avsnörning är en bra idé.

Fiordland-jackan har en ficka för första förband men den är illa placerad.

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Hema  
#364862 Jag vet inte om det sitter i huggarbältet, men det korta vändbandet som sedan går att förlänga med lyftkroken, kan vara väldigt användbart när/om man fäller fast eller jobbar i stormfälld skog.
Bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).