fre 03 okt 2008, 17:44#36463
Palms skrev:Forsgren skrev:Ja hur räknar man på det egentligen?
Skogsdäck är ju hårda och marken mjuk så det lär ju påverka lite..
Men annars om man tänker sig ett bildäck och asfalt så då blir ju marktrycket det samma som lufttrycket i däcket.. Dvs. har man 1,5 kg eller bar så får man just 1,5 kg tryck per cm2..
Det stämmer inte, har du ett 155mm brett däck och byter till 205 tex så har du minskat marktycket vid samma däcktryck. Annars skulle alla bilar och skogsmaskiner ha samma marktryck om alla hade tex 2kg i däcken.
Jo så hade det varit om däcken varit mjuka som plastpåsar.
Men det stämmer ju så klart inte när däcket är så stelt, speciellt skogsdäck..
På lantbrukstraktorer kör man med så lågt tryck i däcken som möjligt just för att minska markpackningen, men dom däcken är ju betydligt mycket mjukare.
Har du 1 kg/cm2 i plastpåsen så trycker luften med ett kg på varje cm2 å kan inte heller hålla mer vikt uppe utan att antingen öka trycket eller ytan.. Men det är ju som sagt rent teoretiskt..
Å sen blir det antagligen betydligt mer komplicerat med tanke på hur anliggningsytan mellan däck och mark ser ut..