Inomgårdsmaskiner

Snöblad till frontlastaren

40 inlägg 44772 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Snöblad till frontlastaren

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364562
Hema skrev:
Slurfi skrev:Spetsplog är inget skoj att köra med, det blir så smalt och man får gnida som en tok
i vägskäl osv. Den är dock trevlig när man öppnar skogsvägar.

Spetsplog i kombination med sidoplogblad då? Fast vikplog är nog då att föredra.

Jag har inte provat spetsplog på jordbrukstraktor bara med bandlastare, så jag törs inte svara
men problemet med sidovinge på jordbrukstraktor är att man måste ha kedjor på och jättetung traktor.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Snöblad till frontlastaren

Hema  
#364564 Ahh oki doki.

Användarvisningsbild

Re: Snöblad till frontlastaren

Erre  
#364569 Svärfars ekipage för snösvängen. En 130 hk deutz med vinge. Inga kedjor, inga dubb.

Användarvisningsbild

Re: Snöblad till frontlastaren

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364574 Där ser man, endast 130hk.

Användarvisningsbild

Re: Snöblad till frontlastaren

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364585
Simon.M skrev:Köp en ATV och ploga med gör jag då jag inte heller orka koppla av o på huggarvagnen. [emoji6][emoji6]


Känns som om det är lite för litet för en skogsväg, och väldigt kallt...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöblad till frontlastaren

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364586
Rasken skrev:Måste hålla med alla andra pessimister. Snöplog i lastare är ingen bra ide. Dels frestar det på lastaren och så kommer plogen för långt från traktorn föra att den skall följa marken bra.

Men försök att fixa ett frontfäste med en adapter som du kan koppla plogen i, eller en kort bom om det är enklare, beror ju på fästena på traktorn. Du behöver ju inte ha några lyft cylindrar, har ju lastaren som du kan lyft med. Häng en kedja från lastaren ner till plogen.

Skall försöka fixa en bild hur jag har gjort i morgon när det är ljust.


Bilder är alltid intressant...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöblad till frontlastaren

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364592 Många som anser att det sliter hårt, vad är det som frestar? När man kör på fin väg och plogar undan snön?
Eller när man råkar köra på hinder, som stora stenar och liknande?

Bladet i annonsen jag hittade har ju någon fjäderbelastning, som jag tolkar det så viker sig plogen om man kör på något fast? Borde väl skona en hel del?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöblad till frontlastaren

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364615 Man ser fjädern tydligt i bilden på annonsen, hela bladet lägger sig framåt ifall det hakar i.
Om du inte kör för våldsamt med för stor traktor och klen frontlastare så borde det ju funka i normalfallet
men kör du halvprofessionellt och har mer bråttom så uppstår nog belastningsskador med tiden på frontlastaren och fästena.
Köp och prova men var uppmärksam och försiktig så går det nog bra.
Hur stor traktor har du, hur många km plogar du, hur många svängar per säsong, ungefärligt max snödjup?

Avatar Fallback

Snöblad till frontlastaren

Simon.M  
#364618
Zixten skrev:
Simon.M skrev:Köp en ATV och ploga med gör jag då jag inte heller orka koppla av o på huggarvagnen. [emoji6][emoji6]


Känns som om det är lite för litet för en skogsväg, och väldigt kallt...
jag plogar 1 km väg med min går bra mycket fortare än med traktorn [emoji3] men kalt är det

Användarvisningsbild

Re: Snöblad till frontlastaren

stegmaster  
#364621 Tror knappast at det bladet det länkas til tar slut på någon lastare av normal storlek(typ ålö 940/960), då det såg riktig klent ut. Så min gissing er at bladet kommer ta slut före lastaren.
Verkar ju nara nåt Kinatillverkart. då det finns flera sånna som ser nästan lika ut, bara med annan färg.
Största problemet med att ha den i lastern, er att den inter verka ha flyt vara sig i horisontel eller vertikal riktning.

Själv har jag en V-plog i lastaren, med flyt i alla lägen, så den följar vägen ovasett hur traktoren/lasteren går i forhållandet til vägen.
Men visst ska man vara medveten om risken som finns med detta, men er man bekant och kör lugnt där man kör så tror jag det kommer funka.
Själv kör jag nästan bara på asfaltväger/uppfarter, så håller man sig bara på vägen, så er det lugnt. :smile:
Men lasterstöd er inte als dumt, har dock inte fått fatt i detta själv ennu.
Det har varit så lite snö här att jag knappast fått testat min, men nu vräkar snön ner, så blir nog en runde senare i natt.
Har v-plog framme och helhydrauliskt schaktblad bak.
En liten film då testade alla funktiner efter montering.
Endå näckdelen så jag sett så langt, er at eqvipasjen blir lång, dessutan kommer v-plogen langt fram, så när man ska rundt krappa hörn, så vil inte riktig bladet och traktoren spora ihop.



Avatar Fallback

Re: Snöblad till frontlastaren

Hema  
#364624 Kan du köra vikplogen så att du får den som en diagonalplog, först helvinklad åt vänster och sedan vinkla över den helt till höger? Samt har du flytläge på hydraularmarna bak?

Det där med flytläge på vikplogen såg riktigt bra ut.

Användarvisningsbild

Re: Snöblad till frontlastaren

stegmaster  
#364625
Hema skrev:Kan du köra vikplogen så att du får den som en diagonalplog, först helvinklad åt vänster och sedan vinkla över den helt till höger? Samt har du flytläge på hydraularmarna bak?


Du menar att kunna vinkla både bladen samtidig va??
Det var så egentlig, men då får man ha en egen boks(kolla i videon den jag skippadet) som man väljer funktion med.
Detta var för tungvint tyckte jag (svårt att hitta denna boksen med sin brytare i mörket), så jag skippadet den och koppladet alt til knapperna til 3dj och 4dj funktion på lasterspaken.
Då kan man köra alt från lasterspaken, utan att flytta handen, dock får man köra höger och vänster blad var för sig.
Men det går bra, er inte så mycket man ställer på detta trots alt.

Tja, det er flyt på dragarmerna på så vis at dom inte kan trycka neråt.
Så jag slipper ner hydraularmerna så langt dom går, sen justeras höjden på bladet med den hydrauliska drågstången.

Användarvisningsbild

Re: Snöblad till frontlastaren

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364629
Slurfi skrev:Man ser fjädern tydligt i bilden på annonsen, hela bladet lägger sig framåt ifall det hakar i.
Om du inte kör för våldsamt med för stor traktor och klen frontlastare så borde det ju funka i normalfallet
men kör du halvprofessionellt och har mer bråttom så uppstår nog belastningsskador med tiden på frontlastaren och fästena.
Köp och prova men var uppmärksam och försiktig så går det nog bra.
Hur stor traktor har du, hur många km plogar du, hur många svängar per säsong, ungefärligt max snödjup?


Har en Valtra A75
Skogsvägen är mellan 3 - 4 km Kör den 1 - 10 gånger per år, beroende på hur mycket som kommer ner, max snödjup, känns som om det sällan är mer än 20 cm, max 30 - 40kanske...
Sen har jag ju gårdsplanen här då, samt "byavägen" som är 1 mil kanske, men den kommer jag inte köra mycket, 1 - 2 gånger per år som mest skulle jag tro, bara när ordinarie snöskottare inte hinner med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöblad till frontlastaren

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364636
Zixten skrev:
Slurfi skrev:Man ser fjädern tydligt i bilden på annonsen, hela bladet lägger sig framåt ifall det hakar i.
Om du inte kör för våldsamt med för stor traktor och klen frontlastare så borde det ju funka i normalfallet
men kör du halvprofessionellt och har mer bråttom så uppstår nog belastningsskador med tiden på frontlastaren och fästena.
Köp och prova men var uppmärksam och försiktig så går det nog bra.
Hur stor traktor har du, hur många km plogar du, hur många svängar per säsong, ungefärligt max snödjup?


Har en Valtra A75
Skogsvägen är mellan 3 - 4 km Kör den 1 - 10 gånger per år, beroende på hur mycket som kommer ner, max snödjup, känns som om det sällan är mer än 20 cm, max 30 - 40kanske...
Sen har jag ju gårdsplanen här då, samt "byavägen" som är 1 mil kanske, men den kommer jag inte köra mycket, 1 - 2 gånger per år som mest skulle jag tro, bara när ordinarie snöskottare inte hinner med.

Det låter som om du kör rätt så lite och då kan man ju ta det lite lugnare, en sån fin vikplog som Stegmaster
visar i den mkt fina filmen vore ju fint såklart men då sticker ju investeringen iväg rätt så rejält.
Köp du den där du tänkte från början, vill du sen byta upp dig så finns det säkert nån som köper den beggad av dig.

Användarvisningsbild

Re: Snöblad till frontlastaren

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364638
stegmaster skrev:Endå näckdelen så jag sett så langt, er at eqvipasjen blir lång, dessutan kommer v-plogen langt fram, så när man ska rundt krappa hörn, så vil inte riktig bladet och traktoren spora ihop.

Jo precis, då önskar man sig en midjestyrd maskin.
Fint med film så man kan se hur sakerna rör sig osv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar