Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Adblue

49 inlägg 43654 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Adblue

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364287 Det skrivs mkt om adblue i olika trådar, tycker ämnet förtjänar en egen tråd. Jag kör en Komatsu skotare som drar ca 5-6% adblue. Hittills inga driftstörningar, däremot verkar systemet ha stängt ner nu i kylan, nivån i tanken har varit lika i en vecka!
Förövrigt tycker jag dom nya 10litersdunkarna är bedrövliga, eller snarare pipen, hopplösa att hälla ur. Dom äldre mer mörkblå piparna var betydligt bättre.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Adblue

Rasken  
#364290 Fryser inte ad blue i stark kyla?

Har ingen egen erfarenhet av ad blue!

Användarvisningsbild

Re: Adblue

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364293 Fryser vid -11 grader Celsius. Tanken är försedd med värmeslingor för att tina/hålla värmen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Adblue

Fredrik Reuter  
#364297 Kanonbra tråd Maldas!
Det kan bli riktigt spännande att få lite statistik på förbrukningen och kanske ett och annat tips.
Intressant att systemet verkat stängt ner sig i kyla, du får inga larm om det?

Användarvisningsbild

Re: Adblue

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364299
Fredrik Reuter skrev:
Intressant att systemet verkat stängt ner sig i kyla, du får inga larm om det?


Inga larm, intressant o höra om fler upplever samma fenomen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Adblue

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364444 Det kan tydligen bli så att dom inte tar nånting eller väldigt lite när det är kallt...
911an våran tar runt 0,5lit i timmen.
Adblue systemet är verkligen maskinens akilleshäl, det har orsakat oss mycket ståtid, vi är nog snart uppe i 10dagar pga adblue på 12000tim.
Bytt några tempgivare, 2 noxgivare (nära 10000kr st), 3pumpar, 2 kabelhärvan, slang mellan pump och motor, värmeslinga i tank, elakheter till bromsar orsakade av adblue läckage...
Ändå säger dom på verkstan att vi klarat oss lindrigt undan

Användarvisningsbild

Re: Adblue

skogsjan695xl  
#364502 Pratade med en idag som har en 901. Den har det stängt ner på nu när det är kallt.
De har också haft lite bekymmer med nån noxgivare m.m

Avatar Fallback

Re: Adblue

Hema  
#364520 Om man väljer att köra med HVO-dieseln, slipper man undan Adblue då? (Vet att det finns lösingar för att koppla ur systemet.)


Länk till HVO-diesel-tråden https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=356544#p356544

Avatar Fallback

Re: Adblue

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364549
Hema skrev:Om man väljer att köra med HVO-dieseln, slipper man undan Adblue då? (Vet att det finns lösingar för att koppla ur systemet.)


Länk till HVO-diesel-tråden https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=356544#p356544


Det har inget med varandra att göra, adblue omvandlar NOX till kvävgas. HVO är förnyelsebart bränsle men ger fortfarande samma utsläpp.

Avatar Fallback

Re: Adblue

Hema  
#364553
busholle skrev:
Hema skrev:Om man väljer att köra med HVO-dieseln, slipper man undan Adblue då? (Vet att det finns lösingar för att koppla ur systemet.)


Länk till HVO-diesel-tråden https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=356544#p356544


Det har inget med varandra att göra, adblue omvandlar NOX till kvävgas. HVO är förnyelsebart bränsle men ger fortfarande samma utsläpp.

Min tanke var att det var ett lite renare bränsle, men tack då vet jag.

Avatar Fallback

Re: Adblue

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364557
Hema skrev:
busholle skrev:
Hema skrev:Om man väljer att köra med HVO-dieseln, slipper man undan Adblue då? (Vet att det finns lösingar för att koppla ur systemet.)


Länk till HVO-diesel-tråden https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=356544#p356544


Det har inget med varandra att göra, adblue omvandlar NOX till kvävgas. HVO är förnyelsebart bränsle men ger fortfarande samma utsläpp.

Min tanke var att det var ett lite renare bränsle, men tack då vet jag.


När det gäller partikelutsläppen så kan man minska dem med FT-diesel kallad paradiesel. Men på kväveoxiderna är det bara ureatillskott som hjälper.

Användarvisningsbild

Re: Adblue

Fredrik Reuter  
#364654
Valmet 890 skrev:Adblue systemet är verkligen maskinens akilleshäl, det har orsakat oss mycket ståtid, vi är nog snart uppe i 10dagar pga adblue på 12000tim.


Hej,
Det här är INTE bra på något sätt. Jag hoppas innerligt att alla maskintillverkare i och med Steg 4 har mer tillförlitliga system som håller bättre.
SCR-tekniken är riktigt bra för miljön och den behöver inte få gratis smutskastning pga att den inte fungerar bra.

Hoppas verkligen det blivit bättre både för er Valmet 890 och andra.

Avatar Fallback

Re: Adblue

Hema  
#364664 Hörde något ihop med Dieselgate-skandalen att man kunde få ned Nox, men på bekostnad av högre förbrukning och då mer CO. Fast om man kör med HVO-diesel då, förnyelsebart CO är ju inte lika dåligt säger de. :???:

Avatar Fallback

Re: Adblue

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364694
Hema skrev:Hörde något ihop med Dieselgate-skandalen att man kunde få ned Nox, men på bekostnad av högre förbrukning och då mer CO. Fast om man kör med HVO-diesel då, förnyelsebart CO är ju inte lika dåligt säger de. :???:

Nox är resultatet av ofullständig förbränning av kvävet i luften så det är helt rätt att nox minskar när CO ökar.
Problemet med att tillsätta mer bränsle är förutom CO även C och CH, C är det som kallas partikelutsläpp men är i vardagligt tal sot. CH är oförbränt bränsle men är vanligen inte något problem i dieselmotorer. CO kan vara både C2O, CO och CO2 den som är minst farlig är CO2 så det är den man eftersträvar att få mest av och för att få fram den så behövs syre i tillräcklig omfattning och med syret följer kväve och därmed nox.

Avatar Fallback

Re: Adblue

ÅsaNisse  
#364774 Jag har lite svårt att förstå ekvationen med Adblue. Det är ju i stort sett urea...alltså rent kväve. Tillsätter man detta i förbränningen så åtgår det syre för att omvandla detta till skadlig kväveoxid och dikväveoxid samtidigt som det stjäl syre från förbränningen av dieseln. Det som hälls i tanken kommer ju ut i avgasröret, om än i förändrad form. Det var inte så många år sedan något bilmärke laborerade med att tillsätta luft i avgassystemet för att öka volymen och på så sätt minska halten CO och CO² För mig känns det som lite hokus pokus och jag är glad att inte ha maskiner med detta tillsatsmedel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).