lör 09 jan 2016, 12:52#364312
Att stålet blir skörare när det är kallt kan väl stämma på så vis att när det är 500 grader varmt och lyser rött så är det mjukt men det är nog snarare andra problem som gör att man väljer att låta maskinerna stå vid sträng kyla.
Gör en liknelse från ett annat område, vid den senaste köldknäppen med temp kring minus 40 grader så ställdes tidningsutelning på landsbygden in, bussar ställdes in samt Civil tågtrafik. Däremot Malmbanans tåg med järnmalm som går med så tung last, de fortsatte att gå.
Nu har jag inte exakta siffror men inte stoppar min entreprenör maskinerna för minus 30 grader iaf. Däremot verkar de som att han väljer objekt som ligger närmare hemområdet vid den starkaste kylan. Bra för mig som bor nära får alltid avverkat vid tjäle. Om nu inte den myckna snön hindrar tjälbildning.
Själv med traktorn i skogen har jag satt - 20 men ändå givit mig av vid minus 24 på morgonen och hemkomst vid - 26,5. Allt funkar bra med Zetorn när tank är rengjord samt när man tankar diesel som ej har tillsats med matolja. Sån riktig fossildiesel finns att tanka i Gunnarsbyn. Jag är inte för ett fossilfritt Sverige.
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680