tor 14 jan 2016, 20:54#365837
Kör själv en XC70 D5 -10 med automatlåda sedan några månader.
Hade tidigare en gammal Outback före det var det bara Saab i många år.
Vad som kan sägas om Volvon är att det är ganska dyr i inköp och inte direkt nån spännande bil när det inte är snö.
Däremot är den ytterst bekväm som långfärdsbil och allmänt behaglig att färdas i.
Inte så sofistikerad på alla punkter som tyskarna, automatlådan till exempel, men den gör sitt jobb.
Soppa drar den, typ 0.8-0.85 när jag i huvudsak kör 1.5 mil till/från jobbet. Kanske 0.7 vid långkörning om man inte gasar för mycket.
Fyrhjulsdriften (Haldex gen 4) funkar mycket bättre än jag vågat hoppas efter att ha haft Subaru. Det är ett jäkla bett i den faktiskt, upplevs knappt som framhjulsdriven alls skulle jag säga. Känns stabil och fin när man gasar på även i högre hastigheter och tycker man till lite så slänger den ut baken direkt innan elektroniken gör slut på det roliga
Vridmomentet i D5:an är perfekt för såna övningar och har genererat många breda leenden senaste veckan
Skulle säga att kombinationen Haldex + elektronisk broms av slirande hjul generellt alltid vinner mot en äldre Outback utan elektronik men med viskobromsar på mellan- och bakdiff just när det gäller att komma iväg. Nyare Outback med lite elektronik och mer vrid i motorn är säkert trevliga också dock.
Valmet 901