Bilar

Xc70, alltrack, scout

29 inlägg 21038 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Xc70, alltrack, scout

Axl  
#364220 Efter hur många mil kan man räkna den som inkörd? Tycker den tar lite mycket soppa (har kört 100 än så länge)

   TS
Avatar Fallback

Re: Xc70, alltrack, scout

jannee  
#364244 Minst 500 mil kanske 1000 mil innan du når den lägsta dieselförbrukningen/mil. Å andra sidan är inte Volvo direkt snåla på diesel - inte jämförbart med varken BMW eller Passat.
De siffror som reklamen uppvisar kommer man ändå aldrig ned till - hur man än kör. :mrgreen:

Avatar Fallback

Xc70, alltrack, scout

Carlfritidshuggare  
#364272 Nämn nu inte något om dieselsnålhet och bilar från Volkswagen. Vem vet vad min lilla Audi och andra bilar i koncernen drar när de korrigerat dieslarnas utsläppsvärden?

Hoppas Volvon går ner lite i förbrukning. I min instruktionsbok tror jag det står att inkörningsperioden är 600 (?) mil alltså någonstans mellan 500 och 1000 mil:)

Användarvisningsbild

Re: Xc70, alltrack, scout

Fredrik Reuter  
#364292 Hej,
Det kan nog ta upp till 1000 mil har jag också hört, oavsett märke typ.
Hur mycket är mycket axl? Över litern?
Snö, is, vinter, kyla osv som vi flesta har nu kan nog också spela in på förbrukningen.

Personligen har jag också en förkärlek till XC70, speciellt när det blir olika körning, både lång sträckkörning och till skogs.
Är det bara landsväg så har jag en ny favorit. Har hyrt V40 D2 några gånger nu när jag åkt bil och denna imponerar.
Grymma säten, kan antagligen sträckköra till Rom om man vill. Och dieselförbrukningen. 0,42 gick en ny på senaste resan (den hade gått under 200 mil innan jag körde den).

Användarvisningsbild

Re: Xc70, alltrack, scout

svampbob  
#364329 Ja visst är XC70 en väldigt fin bil. Jag har själv försökt ett par gånger att köpa en men varje gång backat då det känns som så mycket pengar för en bil som jag inte blir glad av. Jag kommer säkert att göra fler försök till ett förnuftigt bilköp.

Avatar Fallback

Re: Xc70, alltrack, scout

jannee  
#364359 Mycket beror på vilken körning du har, korta sträckor, kuperad terräng eller stadstrafik, då får du vara nöjd om den snittar under 0.75lmil
Långkörning, torr väg = under 0.6 men inte mycket mindre. XC 70 är ingen direkt liten bil, ganska tung, breda däck och luftmotståndet är också något att tänka på.
Är det Classicmodellen, D5 med 8 stegrad växellåda bör ovanstående siffror ligga i överkant.

Användarvisningsbild

Re: Xc70, alltrack, scout

Peteflamingstar  
#364393
bgl skrev:Xc 70 alla gånger, även om jag inte kör en sån,men har åkt alla. Scouten är inte kul på lite längre turer. Alltracken har alldeles för låg frigångshöjd även om den höjts några mm på den nya versionen. När den förra Alltracken var ny fick jag släpa ut en sån till plogad väg. Den satt fast, lastad med fyra gubbar plus deras ryggsäckar. Alltracksföraren försökte köra i färska nysnöspår efter en gammal 740. Slutade med att den blev hängande på underredet. Vi kollande frigångshöjden med aktuell last, det var nästan inget kvar!
Inom parentes: det finns Subaruförsäljare som sålt Outback inom förmångsvärdesgränsen.


Alla kan fastna, säkert beroende på chaufför också... Fick dra loss Länsstyrelsens Outback med en gammal Opel Frontera för en fyra-fem år sedan :grin:

Avatar Fallback

Re: Xc70, alltrack, scout

haggloader  
#364394 Xc70 D5 har en 6-stegad automat, ska man få 8-steg blir det D4 och endast framhjulsdrift.

Avatar Fallback

Re: Xc70, alltrack, scout

Axl  
#364598 Min är en d4 manuell och ligger kring 0,9 provkörde en och den drog 0,65. Nu har jag iofs mest kört kortare sträckor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Xc70, alltrack, scout

erm  
#364740 Min är en classic awd aut uttagen okt 2015. Den ligger på 0.7 i snitt. Dock endast gått 1200 mil

Avatar Fallback

Re: Xc70, alltrack, scout

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365837 Kör själv en XC70 D5 -10 med automatlåda sedan några månader.
Hade tidigare en gammal Outback före det var det bara Saab i många år.

Vad som kan sägas om Volvon är att det är ganska dyr i inköp och inte direkt nån spännande bil när det inte är snö.
Däremot är den ytterst bekväm som långfärdsbil och allmänt behaglig att färdas i.
Inte så sofistikerad på alla punkter som tyskarna, automatlådan till exempel, men den gör sitt jobb.

Soppa drar den, typ 0.8-0.85 när jag i huvudsak kör 1.5 mil till/från jobbet. Kanske 0.7 vid långkörning om man inte gasar för mycket.

Fyrhjulsdriften (Haldex gen 4) funkar mycket bättre än jag vågat hoppas efter att ha haft Subaru. Det är ett jäkla bett i den faktiskt, upplevs knappt som framhjulsdriven alls skulle jag säga. Känns stabil och fin när man gasar på även i högre hastigheter och tycker man till lite så slänger den ut baken direkt innan elektroniken gör slut på det roliga :) Vridmomentet i D5:an är perfekt för såna övningar och har genererat många breda leenden senaste veckan :grin:

Skulle säga att kombinationen Haldex + elektronisk broms av slirande hjul generellt alltid vinner mot en äldre Outback utan elektronik men med viskobromsar på mellan- och bakdiff just när det gäller att komma iväg. Nyare Outback med lite elektronik och mer vrid i motorn är säkert trevliga också dock.

Användarvisningsbild

Re: Xc70, alltrack, scout

Surabaron  
#393368 Användarvisningsbild
RE: VOLVO XC70 2008----> SYNPUNKTER.
Surabaron

- < 1 min#393367 Jag kör en Volvo XC70 D4 AWD modell 2014 med automatlåda sedan ett par år tillbaka. Innan dess körde jag Subaru i många år. Jag ångrar verkligen att jag inte bytt till Volvo mycket tidigare! Min Volvo har nu rullat drygt 10 000 mil absolut felfria mil med en fantastisk komfort och inte minst en oerhört välisolerad och tyst bil. Fyrhjulsdriften är helt suverän i djup snö, lera, och allmän offroad körning på skogs och fjällvägar. Man kommer verkligen fram överallt.

Subaruskrället och Toyotan var en 2011 resp 2012 årsmodell med kass komfort, plastigt gnisslig inredning, skramliga / slamriga dörrar och tillika med anskrämligt ful inredningsdesign och deras AWD drift imponerade inte alls på mig. Någonsin! Nä, ärligt talat när man vill ha bra bil mef långtidskvalitet förpackad i en tyst / komfortabel kaross finns det bara en bil att köpa, Volvo XC70!

Se bifogad länk:

http://www.vibilagare.se/webb-tv/volvo- ... -och-minus

Avatar Fallback

Re: Xc70, alltrack, scout

haggloader  
#393369 Vilken Subaru hade du outback?

Användarvisningsbild

Re: Xc70, alltrack, scout

Surabaron  
#393385 Subaru Forester och Toyota RAV 4. I början fungerade de bra men sedan gick ALLT sönder på dem... Vilka skrammel / skitbilar!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).