Motorsåg och handhållet

Sågsvärd till Stihl ms 170 - 2006

8 inlägg 5814 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågsvärd till Stihl ms 170 - 2006

MartinEdén  
#364194 Hej! Köpte mig häromdagen en Stihl ms 170 årsmodell 2006. Jag tänkte nu köpa ett nytt svärd till den men jag har för mig att jag läst någonstans att det är endast Stihl original svärd som passar. Stämmer detta eller kan jag köpa vilket som? T.ex. Husqvarna? :smile:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Sågsvärd till Stihl ms 170 - 2006

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364215 Det blir enklest med Stihl orginal, men det finnes andre som passer inte Husqvarna. Antar du har orginalen 1,1 mm kjede, om sagen inte er for sliten kan det vere en ide å bytte til 1,3.

Avatar Fallback

Re: Sågsvärd till Stihl ms 170 - 2006

Ferguson system  
#364265 Ms 170 har Stihl's feste nr. 3005. Dette er ett feste som ikke så mange andre produsenter lager. Feste nr.3003 som sitter på Stihl's medium sager og opp til ms 660/1 er vanligere og enklere å få tak i.

Avatar Fallback

Re: Sågsvärd till Stihl ms 170 - 2006

axwell  
#364291 Oregons förslag med 1,1 mm kedja och 12" svärd, tror att tex Jula kan ha dom i sortimentet.

90PX044E MICRO LITE™ 44 3/8 1,1/.043 6 4.5mm
3/8" MICRO-LITE™ chain and bar must be used together.

124MLEA074 MICRO-LITE™ 44 3/8 1,1/.043 6

Användarvisningsbild

Re: Sågsvärd till Stihl ms 170 - 2006

stegmaster  
#385820 En granne funderadet på om jag kunne slipa kedjan til sågen hans, den hadde varit riktig slö et tag.
Jo visst sa jag, det går säkert bra.
Han har ingen koll alls på sådana prylar, så han visste inte hur han fick av kedjan, men det er lungt så jag, släng bara av hela sågen hos mig så kollar jag.
Sågen som dök upp var en Stihl 170.
Tyckte direkt det var nåt konstig med kedjan (förutom at den såg ursul och klen ut).
Just det ja, kedjan satt på fel väg. :lol:
När jag sen skulle pilla av kedjan, så fanns det ingen kedjespännare, endast 2 muttarar för att lösa kåpan. :o
Finns det verkligen såger utan kedjaspännare, eller saknas detta på denna sågen???? :???:
Nåja, jag slipadet kedjan och vändte den riktig väg, och spännde kedjan bara med att dra i svärdet samtidig som jag skruvadet til ena muttaren, men ska det verkligen vara så?????
Vel, kedjan blev lagom stram och skar helt ok, men har aldrig varit med om en såg utan kedjestrammare tidligare. :surp:
Dock er det första gången jag har fingrane i en sådan liten såg, men tyckte detta var lite mysko.

Avatar Fallback

Re: Sågsvärd till Stihl ms 170 - 2006

Ferguson system  
#385912 Det skal være kjedestrammer på MS 170 i likhet med andre sager. Jeg har det på min. Stramming i front som på eldre sager.

Användarvisningsbild

Re: Sågsvärd till Stihl ms 170 - 2006

stegmaster  
#385972
Ferguson system skrev:Det skal være kjedestrammer på MS 170 i likhet med andre sager. Jeg har det på min. Stramming i front som på eldre sager.

Ok, da vet man det.
Sjekket mer på detta i dag, da sagen står hos meg ennå, og det finns ikke noen strammer, så den må ha blitt borte en gang i tiden.
Sjekket selvsagt først på begge sidene av sverdet og på siden, men ingen ting.
Og ikke spor av spenneren når jeg tok bort kåpen og sverdet heller.
Men nå har jeg testkappet litt med den, og det virker som de relativt kraftige dubble mutterne klarer å holde kjeden stram allikevel , så kunden får kjøre videre med den som den er. 8)

Användarvisningsbild

Re: Sågsvärd till Stihl ms 170 - 2006

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386135
stegmaster skrev:När jag sen skulle pilla av kedjan, så fanns det ingen kedjespännare, endast 2 muttarar för att lösa kåpan. :o
Finns det verkligen såger utan kedjaspännare, eller saknas detta på denna sågen???? :???:
Nåja, jag slipadet kedjan och vändte den riktig väg, och spännde kedjan bara med att dra i svärdet samtidig som jag skruvadet til ena muttaren, men ska det verkligen vara så?????
.

Det finns MS170 med verktygslös kedjespänning med. Dock brukar det då bara vara en svärdsbult.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).